Viac ako 100 rokov filmu zmenilo všetko

Vzostupy a pády Hollywoodu: Poznáte príbeh tejto legendy?

Zaujímala vás niekedy história Hollywoodu? Ako sa tieto štúdiá od nemých grotiesiek dostali k veľkorozpočtovým projektom, ktoré dosahujú zisky viac ako jednu miliardu amerických dolárov? Vedzte, že história Hollywoodu je rovnako divoká ako filmy, ktoré sa v ňom nakrúcajú.
Vydané 22. mája 2020 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , ,

Hollywood je bláznivý svet s ešte bláznivejšou históriou, začína sa video od Now You See It, ktoré v skvelej forme približuje svet, ktorý nám prináša na plátna kín a obrazovky našich televízorov všetky tie skvelé, inokedy menej dobré, filmy.

Je to vraj svet plný súťaže a riskovania a platí, že aby ste mohli filmy analyzovať, mali by ste lepšie poznať kontext ich vzniku a pozadie, na ktorom tieto filmy vznikali. Jedná sa o čosi veľmi zaujímavé.

Podľa Now You See It môžeme históriu Hollywoodu rozdeliť do piatich období a spoznať tak zlodejinu, zúfalstvo, neúspechy v tomto priemysle.

 

Než Hollywood vznikol…

Prvé americké filmy sa nakrúcali ďaleko súčasného Hollywoodu v Kalifornii. Všetky filmy natočené pred rokom 1911, ako Veľká železničná lúpež alebo prvý Frankenstein, sa točili na východe. Známy pojem cliff-hanger pochádza zo série The Perils of Pauline z roku 1914 vytvorenom v bývalom hlavnom meste filmu, a to vo Fort Lee v New Jersey.

INZERCIA

Presun filmovej produkcie na západ mal hneď niekoľko príčin. V prvom rade to bolo lacnejšie, okrem toho Kalifornia ponúkala celý rok pekné počasie a rôznorodé scenérie, od mesta až po odlišné typy prírody. Najlepšie to ukazuje táto mapa štátu od Paramountu:

 

Inzercia

Málo sa pritom hovorí o tom, že vtedajší filmový priemysel v hodnote miliónov dolárov utiekol do Kalifornie, aby sa mohol jednoduchšie porušovať zákon. V roku 1891 si Thomas Edison patentoval kinetograf, prístroj na záznam filmov. S patentom mal legálny monopol nad celým priemyslom, teda aj nad premietačkami a vôbec filmovou distribúciou. Edison za používanie jeho vynálezu žaloval veľa ľudí a dokonca si prenajímal gaunerov, aby kamery rozbíjali a prepadávali malé štúdiá.

Štúdiá ako Fox a Paramount museli utiecť pred Edisonom na západ.

Technicky vzaté, filmy pred rokom 1917 z iného než Edisonovho štúdia vznikli kompletne nelegálne. V roku 1917 totiž Najvyšší súd o monopolu povedal, že je protizákonný a proti verejnému záujmu. Je zaujímavé, že priemysel založený na porušovaní pravidiel dnes agresívne z YouTube sťahuje všetko možné, čo sa ho dotýka, pripomína Now You See It.

 

Zlatý vek Hollywoodu

Na konci 10. rokov 20. storočia sa z amerického filmu stalo to, čo už poznáme: rýchlo sa rozvíjajúci priemysel. Hollywood dosiahol obrovských výšin, no aj tak bol historickým momentom zvukový film z 20. rokov, ktorý udržal filmový priemysel aktívnym aj počas hospodárskej krízy.

Obdobiu medzi rokom 1917 a neskoršími 40. rokmi 20. storočia sa hovorí Hollywood štúdiového systému. Štúdiá mali desiatky rokov dlhé zmluvy s hercami, režisérmi a scenáristami. Ak si myslíte, že filmový priemysel je dnes monopolizovaný, tak vtedy malo nad ním celým kontrolu iba päť filmových štúdií. RKO Radio Pictures, 20th Century Fox, Paramount Pictures, Warner Brothers Pictures a Goldwyn Mayer. Každá spoločnosť vlastnila hercov, režisérov, distribúciu i kiná. Tvorcovia dokázali preraziť vtedy, ak celú svoju kariéru zasvätili jedinej spoločnosti podpísaním dlhých a častokrát nespravodlivých zmlúv.

Z tejto doby pochádza aj Juh proti Severu, Snehulienka a sedem trpaslíkov alebo pôvodný King Kong.

Zaujímavým aspektom tohto obdobia bolo, že s toľkými natáčanými filmami a obrovským množstvom divákom mohli natáčať filmy so stredne veľkými rozpočtami a scenármi, ktoré nesľubovali divácky hit, ako Casablanca a Občan Kane. V súčasnosti filmové štúdiá pumpujú zdroje do niekoľkých veľkorozpočtových filmov ročne.

 

Úpadok Hollywoodu

Koniec dobrého obdobia prišiel s ďalšou súdnou ťahanicou. Respektíve s jej výsledkom. Najvyšší súd rozhodol proti Paramountu, pretože vlastniť kiná a distribuovať iba svoje filmy bránilo spravodlivému obchodu. Strata moci nad distribúciou chránila nezávislých filmárov, ale znamenala úpadok veľkých hráčov. Čoskoro sa číslom jeden stala televízia. Tá filmovému priemyslu veľmi uškodila, pretože umožnila ľuďom zabávať sa priamo doma. Počet návštevníkov kín klesol priam dramaticky. V 30. rokoch chodilo 60% ľudí do kina aspoň raz týždenne, ale od 60. rokov sa toto číslo zastavilo na zhruba 10 percentách.

Aby filmy zvíťazili nad televíziou, museli použiť to, čo TV nemohla – veľké plátna a vysoké rozpočty. A prišiel epický hollywoodsky film. Filmy sa výrazne zdramatizovali aj z pohľadu samotnej techniky, veď optika Cinemascope natiahla plátna kín skoro dvojnásobne! Kleopatra z roku 1963 bola vtedy najziskovejším filmom roku, lenže ani tak nedorovnala svoje náklady. Obrovské 30-metrové kulisy museli byť postavené dvakrát v rôznych krajinách, pretože herečka Elizabeth Taylor ochorela.

 

Nový Hollywood

Čoskoro nastala nová éra Hollywoodu, počnúc s filmom Bonnie a Clyde filmoví producenti nadobudli vplyv nad vtedajšími producentmi. S nízkorozpočtovými filmami, ako Čeľuste od S. Spielberga, Hviezdne vojny G. Lucasa alebo Krstného otca od F.F. Coppolu producenti filmárom viac moci a tí začali natáčať provokatívnejšie, rôznorodejšie a novátorské snímky.

Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Táto atmosféra filmovému priemyslu prospela, ale nebolo to zadarmo. Niekoľko filmov sa preto odtrhlo z reťaze a režiséri sa nechali uniesť tak vysoko, že presiahli všetky dovtedajšie hranice rozpočtov. Film Apokalypsa je extrémny príklad, o jej nakrúcaní existuje dokumente, volá sa Srdce temnoty a rozhodne by ste si mali pozrieť. Počas natáčania sa udali priam šialené udalosti, od infraktov, hurikánov, štátnych prevratov v krajinách nakrúcania… doslova šialenosť.

Film Apokalypsa bol prepadák a spoločne s druhým, Nebeská brána z roku 1980, doslova zruinoval veľké štúdio. Tie ostatné prišli na to, že režiséri nemôžu mať tak voľné ruky a do financovania projektov musí byť vnesený poriadok.

 

Moderný Hollywood

Technológie a internet zmenili všetko. Dnes vznikajú obrovské veľkorozpočtové projekty, ale je ich relatívne málo v porovnaní s tým, koľko filmov sa dokopy produkuje. Ľudia už tak nechodia do kina, pretože všetko sa dá streamovať. Namiesto mnohých vysokorozpočtoviek sa štúdiá púšťajú iba do niekoľkých veľkých projektov a neuveriteľne veľa peňazí vrážajú do ich propagácie. Príkladom je napríklad posledná veľká komiksovka Avengers: Endgame, o ktorej sa písalo snáď všade. Vôbec sa ako úspešné ukázali komiksové filmy, pretože tie sa viac ako na obrazovke počítača oplatí vidieť na veľkom plátne.

Ako sa bude filmový priemysel vyvíjať v nasledujúcich rokoch? Streamovaný obsah bude nepochybne naberať na sile a podľa Now You See It by mali byť do popredia tlačené nezávislé a nízkorozpočtové projekty, ktorých tvorcom sa môže stať každý z nás. Veď dnes už stačí mať techniku za niekoľko stoviek eur a môžete vytvoriť vlastný nezávislý film a bojovať o jeho uznanie na internete.

 

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Čo je nové vo filmovom svete Marvel?

Chystaný sci-fi epos Duna odhaľuje prvé novinky a fotky. Uvidíme čoskoro aj prvý trailer?

Matrix 4 a John Wick 4 budú mať toho spoločného viac ako len Keanu Reevesa

Joaquin Phoenix a jeho cesta k prvému Oscarovi

1917: vojnová dráma na jeden záber a aj nádych

Komiksy, ktoré sa dostanú na plátna kín v roku 2020

 

 

 

 

 

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »