EXTRA Filmy a seriály Lifestyle

Vzostupy a pády Hollywoodu: Poznáte príbeh tejto legendy?

  • 22 mája, 2020
  • 7 min read
Vzostupy a pády Hollywoodu: Poznáte príbeh tejto legendy?

Hollywood je bláznivý svet s ešte bláznivejšou históriou, začína sa video od Now You See It, ktoré v skvelej forme približuje svet, ktorý nám prináša na plátna kín a obrazovky našich televízorov všetky tie skvelé, inokedy menej dobré, filmy.

Je to vraj svet plný súťaže a riskovania a platí, že aby ste mohli filmy analyzovať, mali by ste lepšie poznať kontext ich vzniku a pozadie, na ktorom tieto filmy vznikali. Jedná sa o čosi veľmi zaujímavé.

Podľa Now You See It môžeme históriu Hollywoodu rozdeliť do piatich období a spoznať tak zlodejinu, zúfalstvo, neúspechy v tomto priemysle.

 

INZERCIA

Než Hollywood vznikol…

Prvé americké filmy sa nakrúcali ďaleko súčasného Hollywoodu v Kalifornii. Všetky filmy natočené pred rokom 1911, ako Veľká železničná lúpež alebo prvý Frankenstein, sa točili na východe. Známy pojem cliff-hanger pochádza zo série The Perils of Pauline z roku 1914 vytvorenom v bývalom hlavnom meste filmu, a to vo Fort Lee v New Jersey.

Presun filmovej produkcie na západ mal hneď niekoľko príčin. V prvom rade to bolo lacnejšie, okrem toho Kalifornia ponúkala celý rok pekné počasie a rôznorodé scenérie, od mesta až po odlišné typy prírody. Najlepšie to ukazuje táto mapa štátu od Paramountu:

 

Málo sa pritom hovorí o tom, že vtedajší filmový priemysel v hodnote miliónov dolárov utiekol do Kalifornie, aby sa mohol jednoduchšie porušovať zákon. V roku 1891 si Thomas Edison patentoval kinetograf, prístroj na záznam filmov. S patentom mal legálny monopol nad celým priemyslom, teda aj nad premietačkami a vôbec filmovou distribúciou. Edison za používanie jeho vynálezu žaloval veľa ľudí a dokonca si prenajímal gaunerov, aby kamery rozbíjali a prepadávali malé štúdiá.

Štúdiá ako Fox a Paramount museli utiecť pred Edisonom na západ.

Technicky vzaté, filmy pred rokom 1917 z iného než Edisonovho štúdia vznikli kompletne nelegálne. V roku 1917 totiž Najvyšší súd o monopolu povedal, že je protizákonný a proti verejnému záujmu. Je zaujímavé, že priemysel založený na porušovaní pravidiel dnes agresívne z YouTube sťahuje všetko možné, čo sa ho dotýka, pripomína Now You See It.

 

Zlatý vek Hollywoodu

Na konci 10. rokov 20. storočia sa z amerického filmu stalo to, čo už poznáme: rýchlo sa rozvíjajúci priemysel. Hollywood dosiahol obrovských výšin, no aj tak bol historickým momentom zvukový film z 20. rokov, ktorý udržal filmový priemysel aktívnym aj počas hospodárskej krízy.

Obdobiu medzi rokom 1917 a neskoršími 40. rokmi 20. storočia sa hovorí Hollywood štúdiového systému. Štúdiá mali desiatky rokov dlhé zmluvy s hercami, režisérmi a scenáristami. Ak si myslíte, že filmový priemysel je dnes monopolizovaný, tak vtedy malo nad ním celým kontrolu iba päť filmových štúdií. RKO Radio Pictures, 20th Century Fox, Paramount Pictures, Warner Brothers Pictures a Goldwyn Mayer. Každá spoločnosť vlastnila hercov, režisérov, distribúciu i kiná. Tvorcovia dokázali preraziť vtedy, ak celú svoju kariéru zasvätili jedinej spoločnosti podpísaním dlhých a častokrát nespravodlivých zmlúv.

Z tejto doby pochádza aj Juh proti Severu, Snehulienka a sedem trpaslíkov alebo pôvodný King Kong.

Zaujímavým aspektom tohto obdobia bolo, že s toľkými natáčanými filmami a obrovským množstvom divákom mohli natáčať filmy so stredne veľkými rozpočtami a scenármi, ktoré nesľubovali divácky hit, ako Casablanca a Občan Kane. V súčasnosti filmové štúdiá pumpujú zdroje do niekoľkých veľkorozpočtových filmov ročne.

 

Úpadok Hollywoodu

Koniec dobrého obdobia prišiel s ďalšou súdnou ťahanicou. Respektíve s jej výsledkom. Najvyšší súd rozhodol proti Paramountu, pretože vlastniť kiná a distribuovať iba svoje filmy bránilo spravodlivému obchodu. Strata moci nad distribúciou chránila nezávislých filmárov, ale znamenala úpadok veľkých hráčov. Čoskoro sa číslom jeden stala televízia. Tá filmovému priemyslu veľmi uškodila, pretože umožnila ľuďom zabávať sa priamo doma. Počet návštevníkov kín klesol priam dramaticky. V 30. rokoch chodilo 60% ľudí do kina aspoň raz týždenne, ale od 60. rokov sa toto číslo zastavilo na zhruba 10 percentách.

Aby filmy zvíťazili nad televíziou, museli použiť to, čo TV nemohla – veľké plátna a vysoké rozpočty. A prišiel epický hollywoodsky film. Filmy sa výrazne zdramatizovali aj z pohľadu samotnej techniky, veď optika Cinemascope natiahla plátna kín skoro dvojnásobne! Kleopatra z roku 1963 bola vtedy najziskovejším filmom roku, lenže ani tak nedorovnala svoje náklady. Obrovské 30-metrové kulisy museli byť postavené dvakrát v rôznych krajinách, pretože herečka Elizabeth Taylor ochorela.

 

Nový Hollywood

Čoskoro nastala nová éra Hollywoodu, počnúc s filmom Bonnie a Clyde filmoví producenti nadobudli vplyv nad vtedajšími producentmi. S nízkorozpočtovými filmami, ako Čeľuste od S. Spielberga, Hviezdne vojny G. Lucasa alebo Krstného otca od F.F. Coppolu producenti filmárom viac moci a tí začali natáčať provokatívnejšie, rôznorodejšie a novátorské snímky.

Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Táto atmosféra filmovému priemyslu prospela, ale nebolo to zadarmo. Niekoľko filmov sa preto odtrhlo z reťaze a režiséri sa nechali uniesť tak vysoko, že presiahli všetky dovtedajšie hranice rozpočtov. Film Apokalypsa je extrémny príklad, o jej nakrúcaní existuje dokumente, volá sa Srdce temnoty a rozhodne by ste si mali pozrieť. Počas natáčania sa udali priam šialené udalosti, od infraktov, hurikánov, štátnych prevratov v krajinách nakrúcania… doslova šialenosť.

Film Apokalypsa bol prepadák a spoločne s druhým, Nebeská brána z roku 1980, doslova zruinoval veľké štúdio. Tie ostatné prišli na to, že režiséri nemôžu mať tak voľné ruky a do financovania projektov musí byť vnesený poriadok.

 

Moderný Hollywood

Technológie a internet zmenili všetko. Dnes vznikajú obrovské veľkorozpočtové projekty, ale je ich relatívne málo v porovnaní s tým, koľko filmov sa dokopy produkuje. Ľudia už tak nechodia do kina, pretože všetko sa dá streamovať. Namiesto mnohých vysokorozpočtoviek sa štúdiá púšťajú iba do niekoľkých veľkých projektov a neuveriteľne veľa peňazí vrážajú do ich propagácie. Príkladom je napríklad posledná veľká komiksovka Avengers: Endgame, o ktorej sa písalo snáď všade. Vôbec sa ako úspešné ukázali komiksové filmy, pretože tie sa viac ako na obrazovke počítača oplatí vidieť na veľkom plátne.

Ako sa bude filmový priemysel vyvíjať v nasledujúcich rokoch? Streamovaný obsah bude nepochybne naberať na sile a podľa Now You See It by mali byť do popredia tlačené nezávislé a nízkorozpočtové projekty, ktorých tvorcom sa môže stať každý z nás. Veď dnes už stačí mať techniku za niekoľko stoviek eur a môžete vytvoriť vlastný nezávislý film a bojovať o jeho uznanie na internete.

 

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Čo je nové vo filmovom svete Marvel?

Chystaný sci-fi epos Duna odhaľuje prvé novinky a fotky. Uvidíme čoskoro aj prvý trailer?

Matrix 4 a John Wick 4 budú mať toho spoločného viac ako len Keanu Reevesa

Joaquin Phoenix a jeho cesta k prvému Oscarovi

1917: vojnová dráma na jeden záber a aj nádych

Komiksy, ktoré sa dostanú na plátna kín v roku 2020

 

 

 

 

 

 

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings