EXTRA Ľudia Svet

Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

  • 8 decembra, 2019
  • 5 min read
Francis Coppola v slovenskom rozhovore: Film je ilúzia, ale hlava mŕtveho koňa bola skutočná

Francis Ford Coppola (* 7. apríl 1939, Detroit, Michigan, USA) je významný americký režisér, producent a scenárista mnohých filmov a niekoľkonásobný držiteľ Oscara. Ceny Akadémie a obdiv celého sveta si vyslúžil napríklad snímkami Krstný otec (The Godfather, 1972) alebo Apokalypsa (Apocalypse Now, 1979). Podľa Filipa Ortha, ktorý pre UnitedLife pripravil tento výnimočný rozhovor, je Coppola skvelý človek s obchodným prístupom a silným talianskym charakterom. Coppola sa stále zaujíma o filmovú tvorbu, ale dnes investuje viac času do vína – vedie značku Francis Ford Coppola Winery so sídlom v Kalifornii.


Rozhovor pripravil Filip Orth v auguste 2019

Preklad a editácia: Mary Strížová, Erik Stríž
Za spoluprácu ďakujeme Vari Symposium Santa Clara University

 

Ako ste prišli k filmom? Čo pre vás znamená filmovanie? A ako vám film zmenil život?

Bol som osamelý, chorý chlapec, ktorý sa zaujímal o vedu, to ma priviedlo k dobrovoľníckej činnosti. V každej nasledujúcej škole, do ktorej som chodil, som chodil do divadelného oddelenia, pretože vždy tam potrebovali deti, ktoré sú dobré v oblasti elektriny a techniky; a boli tam dievčatá. Nakoniec som študoval divadlo na vysokej škole a to sa pretavilo do mojej výroby filmov.

 

foto/zdroj: archív Francisa Forda Coppolu

Keď ste pracovali na svojich prvých známych filmoch, ktoré ľudia najskôr kritizovali, ako ste pokračovali ďalej v snahe a viere, že budú úspešné a zároveň ignorovali negatívne názory?  

Vždy som mal pochybnosti o tom, čo som túžil robiť, napriek tomu som bol vždy nejak vytrvalý. Možno všetci kreatívni umelci čelia neistote, ale jej vyriešenie je práve tým úspechom.

Inzercia

 

Na základe čoho sa rozhodujete, aké filmy vytvoríte, aký žáner a s akým zameraním?

Tvorím len osobné “kúsky” alebo veci, ktoré sa má emocionálne a osobne dotknú.

 

Čo považujete za svoj najväčší úspech v živote?

Existenciu zrekonštruovaného a opäť skvelého „vinárstva Inglenook” v Napa Valley.

 

Coppola na konferencii v Santa Clara University Homepage SANTA CLARA UNIVERSITY | Foto/zdroj: Charles Barry

 

Ako funguje celá „režisérska rodina” a aké je vaše spojenie s inými režisérmi, ako sú Martin Scorsese alebo Steven Spielberg?

Amerika sa teší priateľskej koketérii mnohých svojich úžasných tvorcov. Poznáme jeden druhého a pomáhame si desaťročia. 

 

Čo si myslíte, že je ten limit v rámci filmovania? Kam sa uberá filmovanie?

Teraz, keď je „film“ digitálnym médiom (na rozdiel od fotochemického, mechanického), môže sa výrazne vyvinúť do štýlov a foriem, ktoré je ťažké si predstaviť. V podstate by to bolo ako pokúsiť sa predstaviť si filmy, ktoré budú robiť vaše vnúčatá. 

 

Nielen mňa zaujala hlava koňa vo filme Krstný otec. Bolo to ťažké byť ohľaduplný a zároveň sa snažiť získať takéto rekvizity? 

Nie, filmovanie je ilúzia. Keďže to bola skutočná hlava skutočného koňa, pochádzala od spoločnosti zameranej na výrobu krmiva pre psov a domáce zvieratá.

 

Čo by ste urobili vo filme, ktorý by ste mohli urobiť bez akýchkoľvek obmedzení?

Nič. Každý filmár má počas natáčania filmu veľa obmedzení.

 

foto/zdroj: archív Francisa Forda Coppolu

Viem, že je to pravdepodobne ťažká otázka pre filmového režiséra, avšak máte najobľúbenejší film? Ktorý to je? Prečo?

Vždy ma prekvapuje, keď ľudia prichádzajú so zoznamom najlepších desiatich „najväčších filmov“, pretože v skutočnosti existujú tisíce skutočne vynikajúcich filmov a majstrovských diel. Možno ich už bolo sto len v tichej ére. Ak sa ma pýtate na moju voľbu najlepšieho filmu vôbec, vedel by som ich jednoducho pomenovať sto. Ale určite by bol na zozname Kurosawu, možno aj Johna Hustona alebo Williama Wylera – nehovoriac o Andrzejovi Wajdovi  alebo Scorsesem alebo Spielbergovi alebo Pabstovi, Fellinim, Murnauovi a tak ďalej.

 

Kde a ako zvyčajne získavate inšpiráciu pre svoje filmy?

Z mojich osobných životných skúseností.

 

Existuje nejaký odkaz, ktorý by ste chceli odovzdať ľuďom?

Áno. Umenie je nevyhnutnou súčasťou moderného života, rovnako ako voda. V budúcnosti už nebude hlavným cieľom národa výroba* a produktivita, ale vzdelanie. Podľa slov Aristotela bude jednorazová výroba spotrebného tovaru a zdrojov zaobstaraná „nežijúcimi“ pracovníkmi. Štát bude nielen organizujúci subjekt budúcich generácií, ale aj školou, ktorá učí a povzbudzuje všetkých občanov, aby si užívali maximálne potešenie z priateľstva a vzdelávania.

*Výroba tovaru, ktorú nikto nepotrebuje alebo nechce, ale rastúci dopyt prostredníctvom reklamy, marketingu a vštepovania „potrieb“, ktoré v skutočnosti neexistujú na nič iné ako len na účely zhromažďovania bohatstva. 

 

 

Za poskytnutie rozhovoru ďakujeme a želáme množstvo osobných i pracovných úspechov!

 

About Author

Filip Orth

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings