EXTRA

Kus za 80 eur. Prečo sú japonské mandarínky extrémne drahé?

Sto kusov exkluzívnych japonských pomarančov sa predalo za astronomický milión jenov, čo je dnešných 6-tisíc eur.
Iba asi sto farmárov vyrába tento špeciálny druh mikanu a iba v tejto oblasti.

Nedávno sa na centrálnom tokijskom veľkoobchode Ota Market odohrala dražba 20 kilogramov vážiacej prepravky s mandarínkami.

Kupec si ju ponukou najvyššej ceny zadovážil za jeden milión japonských jenov, čo je ekvivalent dnešných šesťtisíc, vtedy asi osemtisíc eur.

Išlo o prvú dražbu mandarínových pomarančov satsuma, slávneho citrusového druhu z prefektúry Ehime na ostrove Shikoku v južnom Japonsku.

„Tri slnká“

Nishiuwa je jedným z regiónov prefektúry Ehime produkujúcich mikan. Jej citrusové druhy pomarančov sú známe svojou dobrou vyváženosťou bohatých a sladkých chutí, menším množstvom semienok, ľahko odlupovateľnou tenkou šupkou a textúrou, ktorá sa údajne rozplýva na jazyku.

Najvýhodnejšie mandarínky z Nishiuwy pochádzajú od jednej z popredných značiek v regióne – Hinomaru.

Hinomaru mikan sa vyrába v malej oblasti na pobreží mesta Yawatahama v prefektúre Ehime,“ informuje redaktora z CNN Shin Asai z obchodného oddelenia spoločnosti. „Je to mikan, ktorý je pestovaný takzvanými tromi slnkami – skutočným slnkom, odrazeným svetlom od mora a odrazeným svetlom od kamenných stien terasovitých polí.“

Iba asi sto farmárov vyrába tento špeciálny druh mikanu a iba v tejto oblasti.

Hinomaru Mikan bol tento rok mimoriadne kvalitný,“ dodáva Asai.

Vysoká ponuka na vyššie zmienenej aukcii bola podľa zástupcu poľnohospodárskeho združenia Nishiuwa považovaná za „veľmi oslavnú cenu“ pri príležitosti začiatku japonskej sezóny mikan.

 

Keďže kvalita ovocia každého roku sa hodnotí na prvej aukcii, výrazne to ovplyvní následný predaj,“ hovorí Asai. „Prvá aukcia je pre ovocinársky priemysel veľmi dôležitá.“

Typická cena desiatich kilogramov tohto typu špičkových mandarínok je zvyčajne okolo 7 800 JPY, teda asi 63 eur.

Nebolo to prvýkrát, čo sladké mandarínky kúpili v dražbe za tak ohromujúcu cenu – najvyššia ponúkaná cena v minulom roku bola tiež v rozmedzí miliónov.

Ale vzhľadom na negatívny dopad na ekonomiku kvôli Covid-19 nás prekvapilo a potešilo aj to, že bol vydražený za milión jenov,“ hovorí Asai.

 

Japonsko je známe výrobou sladkého a drahého ovocia už roky. Vlani sa dražilo 24 strapcov rubínovo červeného hrozna za 1,2 milióna JPY (9 700 eur).

S ovocím sa v ázijskej kultúre a najmä v japonskej spoločnosti zaobchádza odlišne,“ uviedol v roku 2019 pre CNN dekan na univerzite vo Wisconsine-Madison Soyeon Shim.

Nákup a konzumácia ovocia sú spojené so sociálnymi a kultúrnymi postupmi. Nie je to len dôležitá súčasť ich stravy, ale čo je možno ešte dôležitejšie, ovocie sa považuje za luxusný tovar a hrá dôležitú a prepracovanú rituálnu úlohu v rozsiahlych japonských praktikách darovania.“

Mandarínky sú jedným z najobľúbenejších druhov ovocia v Japonsku. Podľa správy japonského štatistického úradu boli mandarínky najviac výnosnými plodmi v rokoch 2016 a 2017.

Spoločnosť Ehime je iba druhá v prefektúre Wakayama, pokiaľ ide o celkovú produkciu mandarínok, ale je číslo jedna z hľadiska celkovej produkcie viac ako 40 rôznych druhov citrusových plodov, vrátane satsumas.

Miestnym maskotom je oranžová postavička s názvom Mikyan:

Fotografie v článku: JA Nishiuwa

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.