Zdravie, Tipy a triky

Migréna a stres: Čo majú spoločné a ako proti nim bojovať?

Fáza bolesti hlavy pri migréne zvyčajne trvá najmenej štyri hodiny, ale môže trvať aj niekoľko dní.
V jednej štúdii približne 80 % ľudí s migrénou uviedlo, že spúšťačom epizód migrény je stres.
Vydané 1. apríla 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , ,

Migréna je neurologický stav, ktorý môže spôsobiť rôzne príznaky vrátane pulzujúcej, pulzujúcej bolesti na jednej alebo oboch stranách hlavy.

Bolesť je najčastejšie pociťovaná okolo spánkov alebo za jedným okom.

Fáza bolesti hlavy pri migréne zvyčajne trvá najmenej štyri hodiny, ale môže trvať aj niekoľko dní.

Táto bolesť hlavy sa zhoršuje s fyzickou aktivitou, jasnými svetlami, hlasnými zvukmi, silnými vôňami.

Migrény sú rušivé. Môžu zasahovať do vašej každodennej rutiny a ovplyvniť vašu schopnosť plniť si osobné a spoločenské záväzky. K dispozícii je liečba, ktorá vám pomôže zvládnuť migrénu.

Aké sú typy migrén?

Existuje niekoľko typov migrén. Najbežnejšie kategórie migrény sú:

  • Migréna s aurou (klasická migréna).
  • Migréna bez aury (bežná migréna).
  • Aura je fáza migrény pred začiatkom bolesti hlavy.

Symptómy a príčiny

Príznaky migrény prichádzajú v štyroch fázach. Najpozoruhodnejší je záchvat bolesti hlavy.

Existujú štyri fázy alebo štádiá migrény:

Inzercia

Prodróm: Prvá fáza začína až 24 hodín predtým, ako pocítite bolesť hlavy.

Aura: Aura je skupina senzorických, motorických alebo rečových symptómov, ktoré pôsobia ako varovný signál migrénovej bolesti hlavy. Fáza aury môže trvať až 60 minút.

Bolesť hlavy: Migréna trvá štyri hodiny až 72 hodín.

Postdrome: Postdrome fáza zvyčajne trvá niekoľko hodín. Symptómy sú podobné „opici“ vyvolanej alkoholom, a preto je postdrome fáza známa ako migrenózna kocovina.

Migréna nie je to isté ako bolesť hlavy. Čo to spôsobuje, nie je zatiaľ presne definované. Ale sú známe spúšťače, medzi ktoré patrí aj stres.

Podľa American Headache Society asi 4 z 5 ľudí s migrénou uvádzajú stres ako spúšťač. Relaxácia po období vysokého stresu bola tiež identifikovaná ako možný spúšťač záchvatov migrény.

Aké je teda spojenie medzi stresom a migrénou?

Výskum tvrdí, že hoci to, čo presne spôsobuje migrénu, nebolo stanovené, vedci sa domnievajú, že môže byť spôsobená zmenami hladín určitých hormónov v mozgu, ako je serotonín. Serotonín pomáha regulovať bolesť.

V jednej štúdii približne 80 % ľudí s migrénou uviedlo, že spúšťačom epizód migrény je stres.

Okrem samotného stresu sa niektorí ľudia domnievajú, že spúšťačom migrény môže byť relaxácia po vysokej úrovni stresu. Niektorí to nazývajú efekt „sklamania“.

Štúdia z roku 2014 zistila, že ľudia s migrénami, ktorí zažili zníženie stresu z jedného dňa na druhý, mali výrazne vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať migrénu nasledujúci deň.

Ako získať úľavu od migrény spôsobenej stresom

Liečba migrény zahŕňa lieky na zmiernenie príznakov a prevenciu budúcich záchvatov.

Ak chcete zistiť správny typ liekov, ktoré sú vhodné pre váš typ migrény, určite sa o tom poraďte s vašim lekárom alebo lekárnikom.

Existuje niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste znížili riziko epizódy migrény zo stresu.

Tieto veci môžu tiež pomôcť zmierniť príznaky spôsobené stresom a migrénou. Je to veľmi dobrá prevencia pri častých migrénach a aj na zlepšenie vášho duševného zdravia. Zvážte nasledovné:

  • Zaraďte do svojej každodennej rutiny relaxačné cvičenia, ako je joga a meditácia.
  • Odpočívajte v tmavej miestnosti, keď cítite prichádzajúcu epizódu migrény.
  • Doprajte si dostatok spánku, ktorý možno dosiahnuť pravidelným spánkom každú noc.
  • Vyskúšajte masážnu terapiu. Podľa staršej štúdie z roku 2006 môže pomôcť predchádzať epizódam migrény, znižovať hladiny kortizolu a znižovať úzkosť.
  • Veľa cvičte. Pravidelné cvičenie môže znížiť úroveň stresu a môže pomôcť znížiť frekvenciu, intenzitu a dĺžku záchvatov migrény.
  • Zvážte návštevu terapeuta, ktorý ponúka kognitívno-behaviorálnu terapiu. Tento typ psychoterapie môže pomôcť, aby sa epizódy migrény vyskytli menej často a znížili ich vplyv na váš život.
  • Vyskúšajte terapiu biofeedbackom. Učí techniky, ktoré vám pomôžu rozpoznať a zvládnuť fyzické účinky stresu.
  • Ak máte problémy so stresom a zistíte, že stres je spúšťačom vašich epizód migrény, poraďte sa so svojím lekárom. Môžu odporučiť spôsoby, ako sa vyrovnať so stresom.
  • Prečítajte si pár rád ako bojovať so stresom a tým pomôcť v boji s migrénou.

Pokračujte na ďalší príspevok »