GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Obsedantno-kompulzívna porucha – kedy posadnutosť a nutkanie znamená problém?

  • 17 apríla, 2022
  • 5 min read
Obsedantno-kompulzívna porucha – kedy posadnutosť a nutkanie znamená problém?

Obsedantno-kompulzívna porucha (OCD)

 

Obsedantno-kompulzívna porucha má dve hlavné časti: posadnutosť a nutkanie.

Obsesie sú nevítané myšlienky, obrazy, nutkania, obavy alebo pochybnosti, ktoré sa opakovane objavujú vo vašej mysli. Môžu spôsobiť, že sa budete cítiť veľmi úzkostlivo (hoci niektorí ľudia to opisujú skôr ako „duševné nepohodlie“, než ako úzkosť).

Kompulzie sú opakujúce sa činnosti, ktoré robíte, aby ste znížili úzkosť spôsobenú posadnutosťou. Môže to byť niečo ako opakovaná kontrola zamknutých dverí, opakovanie konkrétnej frázy vo vašej hlave alebo kontrola toho, ako sa cítite vo vašom tele.

Nie je to o poriadku, je to o tom, že nemáte kontrolu nad svojimi negatívnymi myšlienkami. Je to o tom, že sa bojíte, že nerobiť veci určitým spôsobom spôsobí škodu.

Možno zistíte, že niekedy sú vaše obsesie a nutkania zvládnuteľné, ale inokedy vám môžu skutočne sťažiť každodenný život. Môžu byť závažnejšie, keď ste v strese z iných vecí, ako sú životné zmeny, zdravie, peniaze, práca alebo vzťahy.

 

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Aké je to žiť s OCD?

Hoci mnohí ľudia pociťujú menšie posadnutosti (napríklad obavy, či nenechali zapnutý plyn alebo či zamkli dvere) a nutkania (napríklad vyhýbanie sa prasklinám na chodníku), tieto príliš nezasahujú do každodenného života alebo sú krátke.

Ak máte OCD, je pravdepodobné, že vaše obsesie a nutkania budú mať veľký vplyv na to, ako žijete svoj život.

  • Opakované nutkanie môže zabrať veľa času a môžete sa vyhnúť určitým situáciám, ktoré spúšťajú vaše OCD. To môže znamenať, že nemôžete ísť do práce, vidieť rodinu a priateľov, najesť sa alebo dokonca ísť von. Obsedantné myšlienky môžu spôsobiť, že bude ťažké sústrediť sa a budete sa cítiť vyčerpaní.

 

  • Vplyv na vaše vzťahy. Môžete mať pocit, že musíte svoje OCD skrývať pred blízkymi ľuďmi – alebo vaše pochybnosti a obavy o vzťah môžu sťažiť pokračovanie.

 

  • Pocit hanby alebo osamelosti. Môžete sa hanbiť za svoje obsedantné myšlienky alebo sa obávať, že sa nedajú liečiť. Možno budete chcieť skryť túto svoju časť pred ostatnými ľuďmi, ale je pre vás ťažké byť medzi ľuďmi alebo ísť von. To môže spôsobiť, že sa budete cítiť izolovaní a osamelí.

 

  • Pocit úzkosti. Možno zistíte, že vaše obsesie a nutkania vo vás vyvolávajú pocit úzkosti a stresu. Niektorí ľudia majú napríklad pocit, že svoje nátlaky musia vykonávať tak často, že nad nimi majú len malú kontrolu.

 

Ilustračná fotografia. (OCD)

Súvisiace poruchy

Existujú niektoré ďalšie problémy duševného zdravia, ktoré sú podobné OCD, pretože zahŕňajú opakujúce sa myšlienky, správanie alebo nutkania.

A, Perinatálne OCD je, keď máte OCD počas tehotenstva alebo po pôrode.

B, Telesná dysmorfická porucha (BDD) zahŕňa obsedantné obavy z jednej alebo viacerých vnímaných nedostatkov vo vašom fyzickom vzhľade a rozvíjanie kompulzívnych rutín na riešenie obáv o to, ako vyzeráte.

C, Kompulzívne vyberanie pokožky (CSP) je opakované vyberanie pokožky na zmiernenie úzkosti alebo nutkaní. Môže sa prejaviť ako súčasť telesnej dysmorfickej poruchy (BDD).

D, Trichotillománia je nutkavé nutkanie vytrhávať si vlasy.

E, Hromadenie je, keď zbierate a uchovávate veci, a je pre vás ťažké sa ich zbaviť, až do bodu, kedy to ovplyvňuje váš každodenný život.

F, Obsedantno-kompulzívna porucha osobnosti (OCPD) je typ poruchy osobnosti. Má niektoré znaky súvisiace s OCD, ale ide o iný a samostatný stav.

Ak máte OCD, je bežné, že máte aj iné problémy duševného zdravia, ako je úzkosť alebo depresia. To môže niekedy sťažiť diagnostiku alebo liečbu OCD.

 

OCD a stigma

Veľa ľudí má mylné predstavy o OCD. Niektorí ľudia si myslia, že to znamená, že si často umývate ruky alebo máte radi poriadok. Môžu si z toho dokonca robiť žarty alebo sa opísať ako „trochu OCD“.

Môže to byť frustrujúce a znepokojujúce, najmä ak niekto, kto sa takto cíti, je priateľom, kolegom, členom rodiny alebo zdravotníckym pracovníkom.

Stigma o OCD môže sťažiť rozprávanie. Ale je dôležité si uvedomiť, že nie ste sami a nemusíte znášať to, že sa k vám ľudia správajú zle.

Toto je niekoľko nápadov, ktoré môžete vyskúšať, ak máte obavy zo stigmy:

  • Ukážte ľuďom tieto informácie, aby ste im pomohli lepšie pochopiť, čo vaša diagnóza skutočne znamená.

 

  • Zapojte sa viac do liečby. Existuje mnoho stránok o hľadaní pomoci pri problémoch s duševným zdravím, ktoré poskytujú rady, ako vyjadriť svoj názor pri liečbe, aby bol váš hlas počuť, a kroky, ktoré môžete podniknúť, ak nie ste spokojní so svojou starostlivosťou.

 

  • Poznajte svoje práva.

 

  • Konajte s Mysľou. Sústreďte sa na koreň problému a jeho riešenie. Nepodliehajte panike a obráťte sa na pomoc od okolia či odborníkov.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Natália Jančušková