GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

8 najefektívnejších spôsobov, ako sa vysporiadať so záchvatom paniky

  • 17 mája, 2022
  • 6 min read
8 najefektívnejších spôsobov, ako sa vysporiadať so záchvatom paniky

Aby sme vedeli lepšie ovládnuť úzkosť alebo pomôcť niekomu v našom okolí, musíme najprv vedieť o čom samotný záchvat paniky je.

 

Čo je to záchvat paniky?

 

Náhly nárast ohromujúcej úzkosti charakterizuje záchvat paniky. Záchvaty paniky sú epizódy intenzívneho strachu, ktoré sú zvyčajne sprevádzané fyzickými príznakmi.

INZERCIA

Môže ísť o trasenie, potenie a zrýchlený tep. Bežný je aj pocit, že sa chystá niečo hrozné. Záchvaty paniky sú desivé, ale zvyčajne nie sú nebezpečné.
Ľudia so záchvatmi paniky si často myslia, že majú srdcový infarkt alebo inú život ohrozujúcu chorobu. Tieto záchvaty sa môžu objaviť kedykoľvek, dokonca aj počas spánku!

Záchvaty paniky zvyčajne trvajú 10-20 minút, ale niektoré môžu trvať oveľa dlhšie. Ľudia, ktorí zažívajú záchvaty paniky, môžu mať aj iné úzkostné poruchy.

 

8 spôsobov, ako sa vysporiadať so záchvatom paniky

 

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

1. Hlboké dýchanie

Efektívny spôsob ako sa vysporiadať so záchvatom paniky, je zhlboka sa nadýchnuť.

Bežnou príčinou zrýchleného dýchania je tlak na hrudníku, plytký nádych a plytké dýchanie môžu prispieť k pocitom úzkosti a napätia. Namiesto toho sa pomaly, zhlboka nadýchnite z brucha tak, že si pomaly a plynule naplníte pľúca na štyri sekundy a potom na osem sekúnd vydýchnete.

Ak to u vás nefunguje, môžete skúsiť urobiť niečo, vďaka čomu sa budete cítiť pohodlne, napríklad ísť na prechádzku, alebo sa namiesto toho porozprávať s niekým vo vašom okolí o tom, čo sa deje vo vašom živote.

 

2. Vyhľadajte poradenstvo

Ak čelíte úzkostnej poruche, poradenstvo je účinný spôsob, ako sa naučiť ako sa vysporiadať s panickým záchvatom.

Kognitívno-behaviorálna terapia (CBT) je považovaná za účinnú liečebnú metódu pre ľudí, ktorí trpia panickými záchvatmi alebo panickou poruchou.

Odborníci ju často odporúčajú ako terapiu rozhovorov, pretože sa preukázalo, že má pozitívne dlhodobé účinky.

 

3. Postavte sa svojmu strachu

Účinným spôsobom, ako liečiť záchvaty paniky bez liekov, je čeliť strachu. Zbavte sa strachu, že sa vo vašom živote stane niečo skutočne hrozné, pretože väčšinu času to nie je reálne.

A zbavte sa strachu, že ste na ceste do záhuby, tým, že si urobíte čas pre seba a prehodnotíte, čo sa deje vo vašom živote presne v tejto chvíli, pretože je pravdepodobné, že nájdete ešte viac dobrého ako zlého.

Je dôležité nevyhýbať sa spúšťačom záchvatu paniky, ale riešiť ich.

 

4. Zamerajte sa na objekt

Spôsob liečby záchvatu paniky bez liekov, je zamerať sa na konkrétny objekt, keď čelíte záchvatu paniky.

Niektorým ľuďom pomáha sústrediť celú svoju pozornosť na jeden objekt počas záchvatu paniky. Vyberte si predmet vo vašej bezprostrednej blízkosti a zamerajte sa naň – vnímajte čo najviac detailov.

Zameranie všetkej svojej energie na tento jediný objekt môže zastaviť to, aby sa vaše príznaky vymkli kontrole.

 

5. Prechádzka alebo ľahké cvičenie

Aký je účinný spôsob, ako sa vysporiadať s otázkou „ako sa vysporiadať so záchvatom paniky.“? Ide o cvičenie! Skúste miernu prechádzku alebo si choďte zabehať.

Pri prechádzke/behaní zhlboka dýchajte nosom a jemne ústami. Ak máte sedavé zamestnanie a roky ste necvičili, je dôležité, aby ste sa pred začatím cvičebného programu porozprávali so svojím lekárom.

Začnite pomaly, s malými krokmi, ako je častejšia chôdza na dlhšie vzdialenosti, alebo výber častejšieho chodenia po schodoch počas dňa.

 

Ilustračná fotografia (muž na pracovisku, ktorý si dáva pauzu na oddych). Zdroj: goqii.com

6. Povedzte to niekomu

Pri záchvate paniky vám môže veľmi pomôcť, keď to okrem vás vie ešte niekto. Ak máte problémy s dýchaním, okamžite to niekomu povedzte a on vám pomôže nájsť pokojné miesto, kde si môžete ľahnúť, alebo sa premiestniť do inej miestnosti.

Na pracovisku povedzte svojmu šéfovi, ak cítite potrebu dať si prestávku kvôli záchvatu úzkosti. Počas krátkej prestávky vás môže niekto zastúpiť.

Môžu vám pomôcť nájsť pokojné miesto, kde sa nikto nepozerá, a zabrániť ostatným, aby sa okolo vás tlačili, čo môže zhoršiť závraty.

 

7. Svalové relaxačné techniky

Bežným príznakom, ktorý človek zažíva pri záchvate paniky, je svalové napätie.

Uvoľniť svalové napätie je osvedčená forma ako sa vysporiadať s panickým záchvatom. Naučiť sa odpočívať môže pomôcť obmedziť záchvat paniky, pretože ak myseľ cíti, že telo relaxuje, môžu sa zmierniť aj ďalšie príznaky.

Jedna technika, progresívna svalová relaxácia, pomáha ľuďom uvoľniť sa a relaxovať zameraním sa na špecifické svalové skupiny, od chodidiel až po krk. Zahŕňa napnutie svalov a ich následné uvoľnenie, aby ste sa mohli prirodzene uvoľniť.

 

8. Ovoňajte levanduľu

Najlepším spôsobom, ako zvládnuť liečbu záchvatu paniky bez liekov, je levanduľa. Uvoľnite svoju myseľ, upokojte sa a relaxujte – s levanduľou.

Levanduľa je tradičný liek, ktorý veľa ľudí používa na zníženie stresu, a pomáha im v noci zaspať. Niektoré štúdie ukázali, že dokáže znížiť úzkosť a má upokojujúci účinok.

Existuje niekoľko spôsobov, ako sa pracovať s levanduľou, ktorá pomôže znížiť stres a úzkosť. Môžete ju zmiešať v horúcej vode do kúpeľa, získať difuzér esenciálnych olejov alebo si pripraviť chutný čaj.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Natália Jančušková