Skúste tieto tréningy na mozog a vyburcujte výkon neuroplasticity!

ČO JE NEUROPLASTICITA? Vedeli ste, že ľudský mozog prechádza neustálymi zmenami prostredníctvom procesu známeho ako neuroplasticita? Neuróny sú nervové bunky, ktoré tvoria mozog a nervový systém. Plasticita označuje schopnosť mozgu meniť a vyvíjať sa. Nervové tkanivo v mozgu má obrovskú schopnosť plasticity. Neuroplasticita, tiež známa ako plasticita mozgu, je teda schopnosť mozgu adaptovať a meniť… Prečítať celé

ČO JE NEUROPLASTICITA?

Vedeli ste, že ľudský mozog prechádza neustálymi zmenami prostredníctvom procesu známeho ako neuroplasticita?

Neuróny sú nervové bunky, ktoré tvoria mozog a nervový systém.

Plasticita označuje schopnosť mozgu meniť a vyvíjať sa.

Nervové tkanivo v mozgu má obrovskú schopnosť plasticity.

Neuroplasticita, tiež známa ako plasticita mozgu, je teda schopnosť mozgu adaptovať a meniť sa.

Je to termín, ktorý označuje schopnosť nervového systému reagovať na vnútorné alebo vonkajšie podnety zmenou štruktúry, funkcie mozgu a rastom neurónových sietí.

INZERCIA

Štrukturálne a funkčné zmeny pochádzajú z poškodenia mozgu, environmentálnych zmien, nových skúseností alebo štrukturálnych zmien pripisovaných učeniu.

Neuroplasticita nám pomáha prispôsobiť sa fyziologickým zmenám, novým skúsenostiam a environmentálnym tlakom.

Keď prechádzame novými skúsenosťami, vytvárame nové nervové spojenia medzi neurónmi a prepájame mozog, aby sa prispôsobil novým situáciám.

Zatiaľ čo k neuroplasticite dochádza na dennej báze, môžeme tiež povzbudiť a stimulovať plasticitu mozgu.

 

Kvalitný spánok je základ, a 20 minútové zdriemnutie poobede príjemný a efektívny bonus. Zdroj: mybrainfirst.com

 

Charakteristiky, ktoré neuroplasticitu definujú

1. Môže sa meniť s vekom.

Plasticita sa odohráva počas celého života, no určité typy zmien prevládajú počas špecifických vekových období života.

Mozog má tendenciu sa veľa meniť počas raných rokov života – ako rastie a formuje sa nedospelý, plne nerozvinutý mozog.

Vo všeobecnosti sú mozgy mladých ľudí citlivejšie a viac reagujú na zážitky a skúsenosti, než mozgy oveľa starších ľudí.

 

2. Zahŕňa rôzne druhy procesov.

Plasticita prebieha počas života neustále a týka sa aj iných mozgových buniek ako neurónov, a to aj gliových a cievnych buniek.

 

3. Môže k nej dochádzať z dvoch rôznych dôvodov.

Plasticita sa môže diať ako výsledok učenia, zážitkov a vytvárania pamäťových stôp, alebo v dôsledku poškodenia mozgu.

Zatiaľ čo ľudia kedysi verili, že mozog sa stáva po určitom veku nemenným, novšie výskumy odhalili, že mozog sa v dôsledku učenia nikdy neprestáva meniť.

V prípadoch, keď dôjde k poškodeniu mozgu, ako napríklad pri mozgovej mŕtvici, môžu byť poškodené niektoré oblasti mozgu, ktoré sú spojené s určitými funkciami.

Následne však môžu zdravé časti mozgu prevziať tieto funkcie a tieto schopnosti môžu byť znovu obnovené.

 

4. Vonkajšie podmienky.

Pri tomto procese zohrávajú zásadnú úlohu vonkajšie podmienky a genetika na to môže mať vplyv tiež.

Interakcia medzi vonkajšími podmienkami a genetikou tiež zohráva úlohu pri ovplyvňovaní plasticity mozgu.

 

5. Mozgová plasticita nie je vždy žiaduca.

Zmeny mozgu sú vždy vnímané ako zlepšenie, ale nie je tomu tak vždy.

V niektorých prípadoch môže byť mozog ovplyvnený psychoaktívnymi látkami alebo patologickými podmienkami, ktoré môžu mať škodlivý vplyv na mozog a správanie.

 

Typy mozgovej plasticity

1. Funkčná plasticita: schopnosť mozgu presunúť funkcie z poškodených oblastí na iné nepoškodené oblasti.

2. Štrukturálna plasticita: schopnosť mozgu v dôsledku učenia skutočne meniť svoju fyzickú stavbu.

 

Vyskúšajte hru kráľov a váš mozog sa vám poďakuje. Zdroj: mindmentorz.com

 

Techniky na lepšie prepojenie našich kognitívnych dráh

Nakŕmte svoj mozog

Váš mozog tvorí len malú časť vašej celkovej telesnej hmotnosti, no spotrebuje štvrtinu všetkého, čo zjete.

Ak chcete vylepšené nervové dráhy, budete potrebovať vylepšenú stravu.

Vitamín D a horčík sú hlavné priority, ak chcete podporiť neuroplasticitu.

Z potravín sú výbornou voľbou vlašské orechy, čučoriedky a avokádo.

 

Zdriemnite si

Je zrejmé, že dobrý nočný spánok medzi siedmimi a deviatimi hodinami vás (aj váš mozog) vždy pripraví na lepší deň.

Krátky popoludňajší spánok v dĺžke približne 20 minút však ešte viac zvýši potenciál neuroplasticity.

Krátke zdriemnutie podporuje rast dendritických tŕňov, ktoré fungujú ako kľúčové spojky medzi neurónmi vo vašom mozgu.

 

Rozšírte si slovnú zásobu

Skúste sa každý deň naučiť jedno nové slovo.

Podľa odborníkov tento jednoduchý čin podnieti množstvo nových nervových dráh, zrakových aj sluchových.

 

Používajte slabšiu ruku

Cvičenia nedominantnej ruky sú vynikajúce na vytváranie nových nervových dráh, ako aj na posilnenie prepojenia medzi existujúcimi neurónmi.

Napríklad, ak ste pravák, skúste si vyčistiť zuby ľavou rukou – a potom to skúste pri balansovaní na jednej nohe, získate tak dvojitý bonus!

 

Naučte sa žonglovať

Žonglovanie sa často uvádza ako vynikajúci prostriedok na zlepšenie neuroplasticity, a pomáha prepájať obe naše hemisféry.

Uložte si malú súpravu loptičiek vo svojej pracovnej zásuvke na povzbudenie mozgu, kedykoľvek budete mať medzi úlohami pár sekúnd.

Čím lepšie vám to pôjde, tým väčšie výhody získate.

 

Hrajte šach

Šach je hra kráľov, ktorá je nie len zábavná, no má aj nekonečný potenciál pre neuroplasticitu.

Šachisti majú v prednej cingulárnej kôre podstatne viac šedej hmoty ako tí, ktorí nepoznajú en passant a rošádu.

A na to, aby ste sa mohli zabaviť a využívať mentálne výhody, nepotrebujete ani ďalšieho hráča alebo dosku.

Do telefónu si stiahnite aplikáciu zadarmo alebo sa na stolovom počítači jednoducho prihláste na jednu z mnohých stránok.

Viete si hru zahrať kedykoľvek počas dňa keď budete mať priestor čo i len 10 minút.

Pokračujte na ďalší príspevok »