Ekonomika a Biznis TOP články redakcie

Tipy z praxe pre nových živnostníkov freelancerov: Pozor najmä na odvody a poriadok

  • 12 mája, 2022
  • 9 min read
Tipy z praxe pre nových živnostníkov freelancerov: Pozor najmä na odvody a poriadok
  • Je to náročná cesta, pretože zodpovednosť za seba preberáte vy.
  • Dbajte na svoje povinnosti, budujte klientovu pozitívnu závislosť na vás, udržiavajte si vo veciach poriadok.
  • Dane a odvody nie sú náš nepriateľ, len im treba rozumieť a akceptovať ich.
  • Nie je pravda, že na podnikanie potrebujete dobrý výnimočný nápad. 

 

# Majte jasno v tom, koľko potrebujete zarobiť

Keď sa púšťate do malého podnikania, ktorým freelancerstvo a živnosť sú, mali by ste do neho vstupovať už s realistickou víziou zárobku. Otvoriť si živnosť s tým, že veď ono sa niečo nájde, je rovnako naivné ako si myslieť, že niekto vám dá niečo zadarmo. Ak už máte klientelu, kvôli ktorej si živnosť otvárate, celkom triezvo si zhodnoťte, čo pre ňu budete robiť, koľko času vám táto práca zaberie a aké životné náklady potrebujete vykryť každý mesiac. Platíte nájom, za cestovanie, stravu, váš životný štýl si vyžaduje XYZ eur mesačne. Berte toto všetko do úvahy a majte jasno v tom, koľko potrebujete zarobiť. Keď toto viete, viete aj presne odpovedať na klientove otázky o cene práce a vy viete, v akých limitoch sa môžete pohybovať.

Iným prípadom je, keď si živnosť otvárate iba preto, lebo to vyžaduje váš zamestnávateľ. V takomto prípade máte mať v cenách práce jasno, pretože má zodpovedať doterajšej mzde. Lenže zamestnávateľ môže byť špekulant a ponúknuť vám čistú mzdu, ktorú ste dostávali na účet doteraz. Ale on vám v skutočnosti platil viac v podobe hrubej mzdy, resp. superhrubej, a vy máte nárok na všetky tieto peniaze. Okrem toho, že sú cenou vašej práce, vy z tejto sumy budete platiť odvody a dane.

 

# Korektné platenie odvodov

Odvody znejú dosť kruto – akoby ste museli štátu dať z toho, čo zarobíte. Žiaľ, je to fakt, ale odvody je potrebné vnímať správnym spôsobom: sú to poistenia. Sociálne a zdravotné pre prípady, že budete potrebovať pomoc. Áno, je milión dôkazov a príkladov, že je systém nastavený nesprávne a nájdete tisíce ľudí, ktorí majú zlé skúsenosti. Aj ja som ich mal, keď som bol neplatič, pretože som si dobre nepreštudoval svoje povinnosti.

Ako živnostník máte povinnosť platiť zdravotné poistenie, ktoré vychádza na menej ako 80 eur mesačne. Sociálne odvody nemusíte platiť prvý rok vôbec a ďalšie roky tiež nie, pokiaľ nedosiahnete potrebný ročný príjem. Lenže dôrazne vám odporúčam sociálne poistenie platiť dobrovoľne, pretože nikdy neviete, či sa vám neprivodí úraz s invaliditou, či nebudete mať dieťa (a záujem o materskú, nech už ste muž alebo žena) alebo si budete chcieť riešiť vlastné bývanie. Všetko so všetkým súvisí a aj keď to znie pre mladého človeka otrasne, je lepšie mesačne zaplatiť tých necelých 190 eur za sociálne poistenie. Nájdite na to peniaze, prospejete tým sebe samému.

 

Inzercia

# Dane nie sú náš nepriateľ, len im treba rozumieť. Majte čisté svedomie pred daňovým úradom.

Okrem zdravotného a sociálneho poistenia je potrebné myslieť na dane z príjmu, a to hneď od prvého dňa podnikania. Ako neplatca DPH nemusíte platiť preddavky, teda peniaze na svoj osobný účet daňovníka pošlete až po podaní daňového priznania. Nie je pravda, že vám štát vezme 20 percent príjmov, pretože si môžete uplatniť takzvanú nezdaniteľnú časť príjmu. Každý rok sa táto suma zvyšuje, pre rok 2022 predstavuje sumu 4 579,26 eura (zdroj: Finančná správa). Okrem toho si môžete uplatniť paušálne výdavky vo výške až do 60 percent. Ak ste mali mesačný príjem okolo 1 500 eur, vo výsledku nebudete štátu platiť prakticky žiadne dane.

Ale nie je to dobrá cesta, lepšie je odložiť si každý mesiac tých dvadsať percent. Aj tak toľko daní nezaplatíte, ale budete mať čisté svedomie pred úradmi a predovšetkým vám priznaný príjem a zaplatené dane pomôžu pri riešení úverov a hypotéky. Ak máte takzvané optimalizované daňové, teda ste si uplatnili paušálne výdavky, fakticky si papierovo znižujete zisk a banka vás bude viesť ako príliš slabo zarábajúceho klienta.

Berte to takto: ako dospelý človek si budete aj tak vytvárať rezervy, úspory. Robte to aj tak, že si každý mesiac dáte bokom tých 20 %, hoci vám budú chýbať k plnohodnotnému životnému štýlu. Napokon aj tak tieto za rok nasporené peniaze všetky neminiete na dane a budete radi, že tieto rezervy máte.

 

# Vytváranie pozitívnej závislosti na vašej pridanej hodnote

Akonáhle začnete pracovať pre akéhokoľvek klienta, dobre si premyslite, ako by ste budovali jeho pozitívnu závislosť na vašich službách. Keď mu poskytnete niečo navyše, čo mu iný dodávateľ nedá, tak bude klient s vaším výkonom tak spokojný, že iba nerád bude hľadať iných dodávateľov.

Budem veľmi konkrétny. Jednou z mojich činností je aj autorská práca – je to občas nevďačný job, no robím ho už viac ako 15 rokov. Vydavatelia oceňujú, keď majú vďaka mojim článkom vyššiu sledovanosť a niektorí si nevedia dobre vysvetliť, prečo sú tak sledované. Namiesto toho, aby som sa spoliehal iba na ich distribúciu obsahu, zabezpečujem si vlastnú. Vydavateľ sa tak postupne stáva na mojej práci závislý, ale v pozitívnom ohľade, pretože dostáva pridanú hodnotu. Nemusí platiť online marketéra navyše, ale ani grafika a programátora. Mňa síce stojí táto aktivita úsilie a peniaze navyše, ale v konečnom dôsledku si tak viem zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť svojej klientely a ona je so mnou spokojná.

Tento koncept sa dá preniesť všade, aj do oblasti programovania, grafických návrhov, fotografie, pokládky laminátovej podlahy alebo čohokoľvek iného, čomu sa freelanceri, remeselníci a živnostníci ako takí venujú.

Dajte viac a ak to okolnosti dovoľujú, tak to robte za menej peňazí.

 

# Práca v noci vás čoskoro prestane baviť – i živiť

Tvrdá práca nie je zárukou úspechu. Je to len nezmysel, ktorý máme prevzatý od našich otcov a starých otcov, ktorí si zasa požičali myšlienkové vzorce od ich predkov. Namiesto tvrdej práce pracujte rozumne. S tým súvisí aj miera pracovného nasadenia. Aj ja som pracoval po nociach, ako mnohí moji známi, ktorí sa vydali podobnou cestou. Lenže potom som dlho spával, klientom som nedvíhal telefón, pretože by počuli, že som ešte o jedenástej spal. Horšie som sa stravoval, pil som zbytočne veľa kávy, ktorá mi aj tak nepomáhala, následne som pracoval s biednou efektivitou a bol som neustále unavený.

Z času na čas môže byť fajn nechať sa pohltiť produktivitou a zmysluplne pracovať až do rána, lenže ľudia sú denné tvory a stovky tisíc rokov evolúcie človeka nepokoríte zopár rokmi svojho života.

Osvojte si zvyk vstávať ráno. Najneskôr o deviatej, ideálne už o šiestej. Zistíte, že doobeda spravíte najviac práce a predovšetkým zmysluplnej. Nastavte si čas, kedy určite musíte skončiť s prácou, napríklad o piatej večer a potom sa venujte iným veciam, ktoré vás napĺňajú. Verte mi, že vám to pomôže dosahovať lepšie výsledky.

 

# Poriadok, poriadok, poriadok!

S predchádzajúcim bodom úzko súvisí aj potreba osvojenia si poriadkumilovnosti. Poriadok v pracovni, ale aj poriadok vo faktúrach, peniazoch, vo vzťahoch, aktivitách a denných plánoch. To všetko má priam blahodárny vplyv na vašu efektivitu, spokojnosť, v konečnom dôsledku aj na samotné zdravie.

Osvojte si schopnosť udržiavať poriadok všade, kde je to možné, teda:

  • na pracovnom stole;
  • na pracovnej ploche počítača;
  • vo faktúrach, v nákladoch, v termínoch (stačia vám Google dokumenty a kalendár v mobile);
  • v mesačných príjmoch, v ročných príjmoch, odvodoch, poisteniach, daniach;
  • na bankovom účte, nastavte si trvalé príkazy na všetky pravidelné platby, bez výnimky;
  • v stravovaní a denných plánoch a úlohách;
  • ak pracujete z domu, majte poriadok v celom byte, nenechávajte si bordel ani v kuchyni a raz do týždňa spravte generálne upratovanie.

 

Je to náročná cesta, pretože zodpovednosť za seba preberáte vy

Vždy, keď sa mladý človek rozhodne vstúpiť do malého podnikania ako živnostník s ideou, že bude úspešný freelancer, stretávajú sa v ňom ambície s možným potenciálom. Už len samotné rozhodnutie nechodiť do normálnej práce, ale o svoje príjmy sa postarať pomocou nezávislej činnosti, je skvelé.

Osvojiť si vyššie uvedené odporúčania má zmysel, pretože zatiaľ čo na niektorých chybách sa dá poučiť, iné budú príčinou „zatvorenia krámu“ do roka od otvorenia živnosti. Ak ste na túto cestu vydali práve vy, držíme vám palce a vedzte, že nemusíte spraviť dieru do sveta (či aspoň do Slovenska), aby ste boli šťastní a žili plnohodnotne. V skutočnosti stačí žiť iba mierne nadštandardne a všetko bude dobré.

Byť zamestnaný nie je žiadna istota. Tú treba hľadať v diverzite činností.

Tomáš Baťa: „Kto nebojuje, nemôže ani vyhrať.“

 

Vyskúšali sme, či je lepšie pracovať z domu, kancelárie alebo v teréne

 

Aktualizácia príspevku vydaného 6. augusta 2020

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings