Ekonomika a Biznis Šport

Najdrahšie športové podujatia sveta – stoja vôbec za to?

  • 25 mája, 2021
  • 7 min read
Najdrahšie športové podujatia sveta – stoja vôbec za to?

Tento víkend sa začal každoročný svetový šampionát v ľadovom hokeji. Hostiteľskou krajinou je tentokrát metropola LotyškaRiga. Práve tam upiera svoje zraky aj veľká časť Slovenska, keďže naša reprezentácia dlhodobo patrí k svetovej hokejovej elite. Je však očividné, že pri ročnej frekvencii (vynímajúc prestávku spôsobenú pandémiou COVID-19), sa o pozíciu najdrahších podujatí, pobijú najmä olympijské hry.

O tom, že šport je obrovský biznis netreba polemizovať. Astronomické platy futbalistov a hokejistov, drahé štadióny, príjmy z reklamy, o akých sa bežným ľuďom ani nesníva. Za týmto všetkým však musia stáť solventní investori, ochotní vložiť obrovskú časť svojich majetkov do podpory športovcov a športových podujatí. 

A práve ochota investorov a politikov zastupujúcich krajinu organizujúcu niektoré z veľkých podujatí, umožnila uskutočnenie týchto najdrahších športových sviatkov. Organizovať globálnu športovú udalosť sprevádza najmä obrovská prestíž. Za ňou sa však skrývajú neskutočné finančné náklady, a neraz aj nebezpečné a neľudské podmienky, v ktorých pracujú stavitelia potrebnej infraštruktúry.

1. Zimné olympijské hry v Sochi (2014)

Začneme hneď od najvyšších priečok. XXII Zimné olympijské hry, organizovala v roku 2014 Ruská federácia. Dovtedy pomerne neznáme letovisko na brehu Čierneho mora, sa v priebehu niekoľkých rokov, premenilo na veľké moderné mesto, plné športovísk. Táto premena znamenala jediné – organizovanie zimnej olympiády. 

Ruské mesto Sochi – dejisko najdrahších olympijských hier v dejinách. | Foto: sochi.com

A Rusi nenechali nič na náhodu. Napriek tomu, že oficiálne celkové náklady vynaložené na organizovanie tohto mega podujatia neboli po jeho skončení odtajnené, už odhadované náklady (ktoré bývajú spravidla výrazne nižšie), boli vyčíslené na neuveriteľných 51 miliárd  amerických dolárov (USD)! 

Samozrejme, výstavba nových štadiónov, celej mestskej infraštruktúry od ubytovacích a stravovacích kapacít, až po dopravné zariadenia si vyžiada neuveriteľné náklady. Otázkou však je, či to za to všetko skutočne stojí. V prípade Sochi, rovnako ako v mnohých iných prípadoch z minulosti, sa stali vynaložené investície len jednorazovými a dnes už väčšina zariadení stojí takmer nevyužívaných. Výnimkou je pár športovísk, ktoré využívajú miestne kluby a okruh F1, ktorý bol takisto otvorený v roku 2014.

Túto olympiádu trápili aj problémy so snehom. Keďže ide o letnú destináciu, voľba organizácie zimnej olympiády zrejme nebola úplne šťastnou. Napriek priebehu alpských disciplín v lyžiarskom rezorte východne od Sochi, museli organizátori zvážať sneh z iných oblastí a následne ho konzervovať, čo nezanedbateľne prispelo k zvýšeniu organizačných nákladov.

S rovnakými problémami sa však museli vysporiadať aj organizátori OH 2010 v kanadskom Vancouveri. A celkové náklady? „Len“ 6,4 miliardy USD. Avšak, treba spomenúť aj fakt, že obe tieto olympijské si na seba aj spätne zarobili. Výsledný profit z organizácie podujatia predstavoval v prípade Sochi viac ako 53 miliónov dolárov, pričom Vancouver si prilepšil len o približne 1,5 milióna USD. 

Inzercia

2. Letné olympijské hry v Pekingu (2008)

Po roku 2008, kedy čínske hlavné mesto Peking organizovalo letnú verziu olympijských hier to vyzeralo, že ich investíciu len tak ľahko niekto neprekoná. Realita však bola iná už o šesť rokov neskôr, kedy sa na prvú priečku dostalo už spomínané Sochi.

Čína však do olympiády takisto naliala obrovské peniaze. Napriek tomu, že obrovské mesto ako Peking, disponuje potrebnou infraštruktúrou, jej stav nebol vždy vyhovujúci. Keďže vrcholné podujatia takéhoto rozmeru prilákajú státisíce ľudí z celého sveta, objem ubytovacích a stravovacích kapacít by nemusel stačiť. Preto sa Číňania pustili do hromadnej výstavby. Tá zahŕňala mnohé športoviská, vrátane toho najikonickejšieho. V strede olympijského parku vyrástol národný štadión, prezývaný pre svoju špecifickú architektúru Vtáčie hniezdo. 

Národný štadión v Pekingu – pre svoj tvar nazývaný aj Vtáčie hniezdo. | Foto: pinterest.com

Len výstavba tohto štadióna stála Čínu viac ako 357 miliónov dolárov. A celá olympiáda? Tá sa zmestila do rozpočtu 44 miliárd USD – vtedy suverénne najdrahšieho športového podujatia vôbec. V prípade Číny ani nemôžme hovoriť o takom extrémnom mrhaní verejnými zdrojmi ako v predchádzajúcom prípade.

Tieto olympijské hry si na seba totiž dokázali zarobiť až 146 miliónov USD. Navyše, Peking sa opakovane stal úspešným uchádzačom o organizáciu olympijských hier v roku 2022. Napriek tomu, že v tomto prípade pôjde o ich zimnú verziu, množstvo infraštruktúry vybudovanej v roku 2008 bude opätovne využiteľné.

3. Majstrovstvá sveta vo futbale (2022) a Olympiáda v Tokiu (2021)

Ak ste si mysleli, že horibilné sumy spomínané vyššie už nemôže tak skoro nič tromfnúť, ste na veľkom omyle. Už budúci rok sa totiž preruší dominancia olympijských hier v rebríčku najdrahších podujatí sveta. Na súčasné prvé miesto Sochi, sa zaradí finálový turnaj Majstrovstiev sveta vo futbale, ktorých organizátorom je Katar. Toto podujatie je už teraz mnohonásobne drahšie, ako ktorékoľvek iné.

Organizácia vrcholného podujatia zo strany Kataru vyvoláva množstvo otáznikov. Bude tak zaujímavé sledovať, či sa podujatie nakoniec uskutoční. | Foto: fifa.com

Katar nedisponoval v podstate žiadnou potrebnou infraštruktúrou, a tak pri uchádzaní sa o organizáciu šampionátu, predstavili šejkovia  megalomanské plány. Tie zahŕňajú výstavbu úplne nových štadiónov, budov zabezpečujúcich komfort ubytovania, stravovania a iných potrebných služieb pre účastníkov podujatia, ale dokonca aj také odvážne projekty, ako klimatizované futbalové štadióny.

Keďže v Katare je v letných mesiacoch (pôvodný termín MS) obrovské teplo, šampionát sa presunul do znesiteľnejšieho obdobia – na prelome novembra a decembra. Napriek tomu, že tento krok náklady čiastočne zníži, odhadovaná výška sumy vynaloženej na organizáciu tohto šampionátu je až 220 miliárd USD! Ide teda o viac ako štvornásobok najdrahšieho podujatia súčasnosti!

Tokio je na olympiádu už rok pripravené. Dovolí pandémia COVID-19 uskutočniť túto udalosť aspoň v roku 2021? | Foto: olympics.com

Lacná však nebude ani tohtoročná olympiáda v japonskom Tokiu. Tá by sa v celkovom rebríčku zaradila na tretie miesto, s nákladmi odhadovanými na 26 miliárd dolárov. Jej rozpočet musel byť o takmer 3 miliardy navýšený, keďže pôvodný termín v roku 2020, musel byť pre COVID-19 preložený, na aktuálne platný termín v lete 2021.

Športové podujatia tak vyžadujú vynaloženie neuveriteľného množstva finančných prostriedkov. Otázne zostáva, či investícia peňazí v takýchto objemoch je správnym riešením najmä v prípade krajín, ktorých obyvatelia nemajú zabezpečené práve najlepšie životné podmienky. Brazília investovala do OH v roku 2014 až 15 miliárd dolárov. Aj keď zďaleka nejde o najvyššiu sumu v rámci organizácie OH, v kontexte chudobného obyvateľstva krajiny, 2 miliardovej stratovosti olympiády a chátrajúcej infraštruktúry, to vyzerá ako doslova vyhodené peniaze. 

About Author

Filip Okál

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings