GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

5 prírodných spôsobov ako bojovať s ADHD

  • 19 apríla, 2022
  • 6 min read
5 prírodných spôsobov ako bojovať s ADHD

Výroba liekov používaných na liečbu poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) v posledných desaťročiach prudko vzrástla. Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb uvádzajú, že počet diagnóz ADHD u detí vzrástol medzi rokmi 2003 a 2011 približne o 41 percent.

Ak nie ste spokojní s liečbou tejto poruchy liekmi, existujú iné, prirodzenejšie možnosti.

Lieky môžu spôsobiť vedľajšie účinky

Lieky ADHD môžu pomôcť zlepšiť symptómy posilnením a vyvážením neurotransmiterov. Neurotransmitery sú chemikálie, ktoré prenášajú signály medzi neurónmi vo vašom mozgu a tele. Existuje niekoľko rôznych typov liekov používaných na liečbu ADHD, vrátane:

  • stimulanty, ako je amfetamín alebo Adderall (ktoré vám pomôžu sústrediť sa a ignorovať rozptýlenie)

 

  • nestimulanty, ako je atomoxetín (Strattera) alebo bupropión (Wellbutrin), sa môžu použiť, ak sú vedľajšie účinky stimulantov príliš náročné na zvládnutie, alebo ak iné zdravotné ťažkosti bránia použitiu stimulantov

Aj keď tieto lieky môžu zlepšiť koncentráciu, môžu tiež spôsobiť niektoré vážne potenciálne vedľajšie účinky. Vedľajšie účinky zahŕňajú:

  • problémy so spánkom
  • výkyvy nálad
  • strata chuti do jedla
  • srdcové problémy
  • samovražedné myšlienky alebo činy

 

Nie je veľa štúdií, ktoré skúmali dlhodobé účinky týchto liekov. Uskutočnili sa však výskumy, ktorý vyvolali obavy. Nezistili sa  žiadne významné zlepšenia v správaní a problémoch s pozornosťou u detí vo veku od 5 do 14 rokov, ktoré užívali lieky na ADHD, a ich sociálne fungovanie sa tiež nezlepšilo.

Namiesto toho mali medikované skupiny tendenciu mať vyššie hladiny diastolického krvného tlaku. Mali tiež o niečo nižšie sebavedomie ako neliečená skupina, a dosahovali výsledky pod vekovou hranicou. Autori štúdií zdôraznili, že veľkosť vzorky a štatistické rozdiely boli príliš malé na vyvodenie záverov.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent


1. Vynechajte potravinárske farbivá a konzervačné látky

Alternatívna liečba môže pomôcť zvládnuť niektoré symptómy spojené s ADHD, vrátane:

  • ťažkosti venovať pozornosť
  • organizačné problémy
  • zábudlivosť

Niektoré potravinárske farbivá a konzervačné látky môžu u detí zvýšiť hyperaktívne správanie. Vyhnite sa potravinám s niektorými farbivami a konzervačnými látkami, ktorými sú napríklad:

  • sýtené nápoje, šalátové dresingy a ovocné šťavy
  • strúhanka, cereálie, cukríky, polevy a množstvo nealkoholických nápojov
  • šťavy, sorbety a údená treska
  • uhorky, granolové tyčinky a jogurt

 

2. Vyhnite sa potenciálnym alergénom

Diéty, ktoré obmedzujú možné alergény, môžu pomôcť zlepšiť správanie niektorých detí s ADHD.

Ak máte podozrenie, že vaše dieťa má alergie, je najlepšie poradiť sa s alergikom. Môžete však experimentovať a vyhýbať sa týmto potravinám:

  • chemické prísady/konzervačné látky ako BHT (butylovaný hydroxytoluén) a BHA (butylovaný hydroxyanizol), ktoré sa často používajú na to, aby sa olej v produkte nepokazil, a možno ich nájsť v spracovaných potravinách, ako sú zemiakové lupienky, žuvačky, cereálie, maslo a instantná zemiaková kaša
  • mlieko a vajcia
  • čokoláda
  • potraviny obsahujúce salicyláty, vrátane bobúľ, čili prášku, jabĺk a jablčného muštu, hrozna, pomarančov, broskýň, sliviek, sliviek a paradajok (salicyláty sú chemikálie prirodzene sa vyskytujúce v rastlinách a sú hlavnou zložkou mnohých liekov proti bolesti)

 

3. Zvážte hodinu jogy alebo tai chi

Niektoré malé štúdie naznačujú, že joga môže byť užitočná ako doplnková terapia pre ľudí s ADHD. Zaznamenali sa  významné zlepšenia hyperaktivity, úzkosti a sociálnych problémov u chlapcov s ADHD, ktorí pravidelne cvičili jogu popri každodennom užívaní liekov.

Niektoré skoré štúdie naznačujú, že tai chi môže tiež pomôcť zlepšiť symptómy ADHD. Výskumníci zistili, že tínedžeri s ADHD, ktorí cvičili tai chi, neboli tak úzkostliví ani hyperaktívni.

4. Trávenie času vonku

Trávenie času vonku môže byť prospešné pre deti s ADHD. Existujú presvedčivé dôkazy, že trávenie aj 20 minút vonku im môže prospieť zlepšením koncentrácie. Najviac prospeje zeleň a prírodné prostredie.

Pravidelné vystavovanie sa vonkajšiemu prostrediu a zelenému priestoru, je bezpečným a prirodzeným spôsobom liečby, ktorý možno použiť na pomoc ľuďom s ADHD.

 

5. Behaviorálna alebo rodičovská terapia

Pre deti so závažnejšími prípadmi ADHD sa behaviorálna terapia môže ukázať ako prospešná.

Tento prístup, ktorý sa niekedy nazýva behaviorálna modifikácia, funguje na riešenie špecifických problémových správaní a ponúka riešenia, ktoré im pomôžu predchádzať. To môže zahŕňať aj stanovenie cieľov a pravidiel pre dieťa. Pretože behaviorálna terapia a lieky sú najúčinnejšie, keď sa používajú spolu, môže byť silným pomocníkom pri pomoci aj vášmu dieťaťu.

Rodičovská terapia môže pomôcť poskytnúť rodičom nástroje, ktoré potrebujú, aby pomohli ich dieťaťu s ADHD uspieť. Vybavenie rodičov technikami a stratégiami, ako riešiť problémy so správaním, môže z dlhodobého hľadiska pomôcť rodičom aj dieťaťu.

A čo doplnky?
Liečba doplnkami môže pomôcť zlepšiť príznaky ADHD. Tieto doplnky zahŕňajú:

zinok
L-karnitín
vitamín B-6
horčík
Nakupujte doplnky zinku.

Výsledky však boli zmiešané. Byliny ako ginko, ženšen a mučenka môžu tiež pomôcť upokojiť hyperaktivitu.

Suplementácia bez dohľadu lekára môže byť nebezpečná – najmä u detí. Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak máte záujem vyskúšať tieto alternatívne terapie. Môžu si objednať krvný test na meranie aktuálnych hladín živín vo vašom dieťati predtým, ako začnú užívať doplnky.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Natália Jančušková