EXTRA Lifestyle TOP články redakcie

Vyrobia za 60 centov, predajú za 50 dolárov. Prečo „udržateľná móda“ naberá na význame?

  • 19 apríla, 2022
  • 5 min read
Vyrobia za 60 centov, predajú za 50 dolárov. Prečo „udržateľná móda“ naberá na význame?

Udržateľná móda znamená starostlivosť o naše oblečenie aj starostlivosť o našu planétu. Módny priemysel produkuje obrovské množstvo kúskov, ktoré nepotrebujeme. Väčšina z miliárd kusov oblečenia skončí už po niekoľkých noseniach v spaľovni alebo na skládke. Módny priemysel sa musí podstatne zmenšiť!

Organizátori rôznych kampaní čoraz častejšie tvrdia, že jedným z najjednoduchších spôsobov, ako znížiť vplyv módy, je kupovať menej. Podľa skupiny Take the Jump, by bolo ideálne keby si každý za rok zadovážil len tri nové kusy oblečenia. Znie to síce pekne, ale nie je to také ľahké. Dnešná generáciu nákupných maniakov je závislá na okamžitom uspokojením, ktoré prináša kúpa nových vecí.

 

Udržateľná móda: základné kroky

Medzi faktory, ktoré pozitívne prispievajú k zdravému vzťahu k móde a oblečeniu patrí:

INZERCIA
  • nákup kvalitného oblečenia,
  • vyhýbanie sa značkám rýchlej módy a ich nablýskaným reklamným kampaniam,
  • ochota majiteľov nosiť ten istý kus oblečenia znova a znova,
  • schopnosť starať sa o svoje oblečenie ( skladovanie vyčisteného oblečenia mimo dosahu slnečného svetla a tepla, v chladných a suchých priestoroch s dostatočným priestorom na dýchanie),
  • dobré usporiadanie šatníka (ak je oblečenie dobre usporiadané, je jednoduchšie presne vedieť, čo vlastníme, a je pravdepodobnejšie, že ho budeme nosiť a starať sa oň).
Udržateľná móda nás nabáda, aby sme mali pozitívny vzťah k sebe, svojmu okoliu a svojmu oblečeniu. (Foto: Shanna Camillieri)

Väčšina odborníkov na udržateľné oblečenie sa zhoduje: perte oblečenie menej a perte ho v chladnejšej vode!

 

INZERCIA

Čo je to fast-fashion a prečo sa jej vyhnúť?

Rýchla móda je relatívne nový fenomén v priemysle, ktorý spôsobuje rozsiahle škody na planéte,vykorisťuje pracovníkov a ubližuje zvieratám. Fast-fashion možeme definovať ako lacné a módne oblečenie. Medzi najpopulárnejšie značky, ktoré ponúkajú rýchlu módu patrí H&M, Zara a Topshop. Tieto obchodné domy ovládli ulice, tým, že prevzali vzhľad a dizajnové prvky od najlepších módnych značiek a reprodukovali ich rýchlo a lacno. Rýchla móda ovplyvňuje okrem životného prostredia aj samotných spotrebiteľov. Podporuje kultúru vyhadzovania. Vyvoláva v nás presvedčenie, že musíme nakupovať stále viac a viac, aby sme sa udržali na vrchole trendov, čo vytvára neustály pocit potreby a konečnej nespokojnosti. Tento módny trend je takisto kritizovaný aj z dôvodu duševného vlastníctva, pričom niektorí návrhári tvrdia, že maloobchodníci nelegálne masovo vyrábajú ich návrhy.

Ako nosiť staré oblečenie?

„Styling umožňuje ľuďom vyjadriť sa a zabávať sa s oblečením bez toho, aby si kupovali nové oblečenie. Styling umožňuje presadzovať kreativitu a skutočne nosiť svoje oblečenie. Ide o to, aby sme sa naučili komunikovať s módou mimo spotreby a aby sme si vytvorili vzťah k našim veciam. Prostredníctvom stylingu si vezmete vec, ktorú ste nosili len v jednom prostredí, a využijete ju na nespočetné množstvo ďalších. Vďaka kreatívnemu stylingu sa zo šiat môžu stať sukne alebo topy. Je to, akoby ste práve išli na nákupy, a pritom ste nikdy neopustili svoj šatník.“ Sam Weir, zakladateľ Lotte.V1, individuálnej stylingovej služby

Vyskúšajte tieto triky

  • Kombinujte staré s novým: Neobliekajte sa od hlavy po päty do starého oblečenia, ak vás to bude len deprimovať. Namiesto toho kombinujte obľúbený starý kúsok s novším. Nielenže sa vyhnete tomu, aby ste vyzerali ako výkrik z minulosti, ale vytvoríte si vlastný eklektický štýl.

 

  • Zašlé kúsky môžete oživiť trochou farby.

 

  • Krátke šaty sa dajú nosiť ako topy. Skombinujte ich s džínsami alebo šortkami. Dokonca ich môžete skombinovať aj s dlhou sukňou a vytvoriť tak nový originálny vzhľad.

 

  • Džínsy sú veľká investícia. Džínsy si nekupujete každý rok. Staré modré džínsy sú také elegantné, že ich nebudete chcieť vyhodiť.

 

  • Košele alebo tričká od priateľa sú cool a zároveň pohodlné. Tento vzhľad sa stávaveľkým trendom.
@raghdasalahembaby

Oversized shirt styles #stylingshirt#stylingshirtindifferentways#oversizedshirtchallenge#oversizedshirt#fashionoutfitinspo#2021fashionideas#fashionfy

♬ original sound – Addy Somerville

 

About Author

Ema Zvara

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings