AUTO

Sila VW Arteon nespočíva len v estetike. Pozrite sa s nami na Shooting Brake, vie byť aj praktický

Keď sa dnes kohokoľvek spýtate na najkrajšie auto značky Volkswagen, vždy dostanete jedinú odpoveď: Arteon.
Vydané 25. februára 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , ,

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI 206 kW 4MOTION DSG7 | Foto: Erik Stríž

Dizajn Arteonu sa skutočne vydaril a bez diskusie patrí k najkrajším autám súčasnosti, ale vonkajší vzhľad je iba jednou z kľúčových vlastností tohto vozidla, ktorý sa nedávno dočkal modernizácie a celkom nového karosárskeho vyhotovenia Shooting Brake.

V tomto článku sa pozrieme na nový Volkswagen Arteon podrobnejšie:

  • Podstatné fakty o Arteone
  • Základné technické údaje a ceny
  • Aký je rozdiel medzi Fastbackom a Shooting Brake?
  • Ako jazdí nový Arteon Shooting Brake?

 

 

Zopár dôležitých faktov na úvod

Volkswagen Arteon nie je v modelovom portfóliu nemeckej automobilky historickým unikátom, ako by sa niektorí mohli domnievať. Predovšetkým je pokračovateľom modelu CC, ktorý sa predtým volal Passat CC (ako Comfort Coupé) s výrobou započatou v roku 2008. Len tak mimochodom, v Číne sa Arteon predáva pod názvom CC dodnes.

No nech bol CC akokoľvek luxusnejší ako konvenčný Passat, až práve Arteon dosiahol podstatný rozdiel a spoločne s novým menom sa od roku 2017 stavia na piedestál najkrajších a najluxusnejších Volkswagenov súčasnosti.

Výrobca ho navyše postavil na moderný modulárny koncernový podvozok MQB s rázvorom dlhším až o 126 mm v porovnaní s CC. Tých dvanásť centimetrov v podstatnej miere vylepšuje jazdné vlastnosti v prospech komfortu.

Inzercia

História modelu je dôležitá, pretože v spojení s 84-ročnou históriou automobilky vytvára záruky konštrukčnej dokonalosti a technologickej aktuálnosti.

Základné technické údaje a ceny

Arteon Fastback sa na Slovensku predáva od 33 810 eur, zatiaľ čo Arteon Shooting Brake od 34 680 eur. To je cenový rozdiel iba 870 eur, čo je menej ako cena lepšieho smartfónu (cenníky nájdete tu).

Arteon si dnes môžete zadovážiť so 6° manuálnou aj 7° automatickou prevodovkou DSG, s benzínovými aj naftovými motormi, ďalej ako plug-in hybrid, ktorý VW volá eHybrid, pričom dvojlitrové verzie motorov umožňujú aj konfiguráciu s pohonom 4MOTION.

Tieto konfigurácie sú pritom platné pre obidve karosárske vyhotovenia.

Vôbec najvyšším stupňom konfigurácie je Arteon R 2.0 TSI 4MOTION DSG dostupný od tohto roka s 235 kW benzínovým motorom a cenovkou 55 750 eur, respektíve 56 630 eur za Shooting Brake. Môže sa to zdať veľa, ale je to o necelých 22-tisíc viac ako cena východiskovej verzie Arteon 1.5 TSI 110 kW s manuálnou prevodovkou.

Ak vám stále zdajú tieto ceny privysoké, vedzte, že Volkswagen momentálne ponúka Podnikateľský bonus vo výške 3 000 eur určený pre podnikateľské subjekty či financovanie od 0,0%.

Aký je praktický rozdiel medzi Fastbackom a Shooting Brake?

Hore Arteon Shooting Brake, dole Arteon Fastback

Spočiatku sa Arteon vyrábal iba ako Fastback a spoločne s minuloročným faceliftom výrobca predstavil aj vyhotovenie Shooting Brake.

Po technickej stránke sa tieto dva automobily líšia iba minimálne, obe majú dĺžku 4 866 mm a šírku 1 871 mm a rázvor 2835 mm, výška sa však líši, Shooting Brake je o 15 mm vyššie. Podobne zanedbateľné sú aj rozdiely v hmotnostiach a v priemernej spotrebe.

Dynamické kombi si zachovalo vysokú estetickú hodnotu a ponúklo alternatívu k Shooting Brake prémiových výrobcov.

Batožinový priestor je iba o dva litre väčší ako vo verzii Fastback, ak sa počíta objem len po rolovacie poschodie. Tam Fastback končí, no Shooting Brake má ďalšie desiatky litrov navyše.

Hoci papierovo má iba o dva litre objemnejší batožinový priestor ako Fastback, realita je pre kombi značne priaznivejšia. Je to výsledok merania podľa metodiky VDA, v skutočnosti má viditeľne viac priestoru na rolete.

Dôkazom je, že po sklopení zadných sedadiel sa objem nákladného priestoru zväčší na 1 632 litrov, zatiaľ čo pri Fastbacku na 1 557 litrov. Oba karosárske varianty sú pritom schopné prevážať predmety dlhé 2 090 mm.

Ako jazdí nový Arteon Shooting Brake?

Krásny kus auta. Moderné Volkswageny sú čoraz odvážnejšie, ale Arteon si udržiava akýsi správny pomer medzi moderným, nadčasovým a excentrickým.

Jazdné vlastnosti verzií Fastback a Shooting Brake sa v zásade nelíšia, pretože po technickej stránke sa jedná o totožné vozidlá. Širšie zadné partie o jeden milimeter nemajú na jazdu vplyv, rovnako tak ani odlišne tvarovaná strecha.

Podstatu rozdielnych jazdných vlastností nových Arteonov tak určujú motorizácia a podvozok riadené cez jazdné režimy.

Už v sériovej výbave sa Arteon dodáva s elektronickým Adaptívny pružením DCC, ktoré podľa potreby upravuje mieru tvrdosti tlmičov, nami testovaný variant bol poháňaný dvojlitrovým benzínovým motorom TSI s maximálnym výkonom 206 kW (280 koní).

V kombinácii so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4MOTION sa jedná o najvýkonnejšiu verziu Arteonu vo výbave Elegance, výkonnejší je už len Arteon R s výkonom 235 kW (320 koní).

Výberom jazdných režimov sa dá sa upraviť intenzita reakcií plynového pedála, tvrdosť podvozka a zdanlivo aj maximálny dostupný výkon motora. Prirodzene sa ako ideálny na všeobecné použitie javí práve štandardný jazdný režim, ktorý počas pokojnej jazdy dokáže udržiavať motor v optimálnych otáčkach pre dosahovanie nízkej spotreby, zároveň je pripravený na dôrazné akcelerácie z miesta, napríklad pri pripájaní sa do rýchlejšieho pruhu na diaľnici.

Krokové nastavenie miery pruženia na adaptívnom tlmení a ďalšie nastavenia individuálneho jazdného režimu

Tam, kde sa obyčajne zvýhodňujú naftové motory kvôli ich skorému nástupu krútiaceho momentu, si dvojlitrový benzínový TSI vie poradiť bez najmenšieho zaváhania. Diaľničné výkony sú na rovnako dobrej úrovni ako pri silných vznetových motoroch, Arteonu hrá do kariet jeho nízky široký postoj, solídny rázvor a nezávislé zavesenie náprav.

Podvozok je síce o trochu tvrdší, ako sme zvyknutí napríklad z francúzskych či juhokórejských áut, na druhej strane je miera komfortu na pôsobivej úrovni. Automobil na cestách jazdí s ľahkosťou plaviacej sa širokej lode po prúde, v zákrutách sa zdanlivo vôbec nenakláňa a pritom vodičovi dodáva sebavedomie tým, že sa mu plne odovzdáva do rúk vysokou presnosťou riadenia a skvelou manévrovateľnosťou.

Obratnosť síce nie je silnou stránkou tohto auta, ale má výbornú dynamiku a akoby na jeden záťah motora vystrelí z nuly snáď k až dvestovke. Že má tento benzínový motor filter pevných častíc vôbec nepocítite.

Aj keď je Arteon pokračovateľom modelu CC, v skutočnosti má až o 126 mm dlhší rázvor a nepomerne luxusnejší interiér.

Keď si k tomu všetkému pripočítame relatívne nízky posed v ergonomických sedadlách ergoComfort, ktoré vodiča priam objímajú, prehľadný a do detailov konfigurovateľný digitálny prístrojový panel Digital Cockpit Pro (10,25″), kompletnú konektivitu či paket WinterPaket 2. Pre náročných je tu pripravená aj elektronická uzávierka diferenciálu XDS, akustické čelné sklo či automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic.

 

Účelné a predsa krásne pracovisko vodiča. Interiér Arteonu vás doslova obklopí a objíme aj vďaka ergonomickým sedadlám s nižším posedom.

Áno, celková cena tohto testovaného kusu dosiahla pre niekoho astronomických 52 100 eur, ale skúste si len porovnať konkurenčné nemecké prémiovky. Koľko by ste zaplatili za ne? A v akej výbave? Arteon Shooting Brake je pre nich silný a sebavedomý rival, ktorý nemusí svoje miesto na trhu obhajovať, to začnú robiť samotní zákazníci, keď za jeho volantom absolvujú niekoľko stoviek kilometrov v zmiešaných podmienkach.

Nám sa VW Arteon Shooting Brake páčil tiež, je vstupenkou do toho lepšieho sveta s množstvom modernej techniky, vysokej bezpečnosti a hodnotnej estetiky, ktorá nestratí čaro ani po rokoch.

 

 

Pokračujte na ďalší príspevok »