Auto & Mobilita
Automobilový priemysel je v troskách. Cenovo dostupné autá rýchlo miznú z ciest
V automobilovom svete nastala zmena, ktorá má potenciál definitívne pochovať éru vozidiel nižšej strednej triedy. Automobilkám sa totiž neoplatí takéto autá vyrábať. K nekompromisnému rozhodnutiu ich dotlačila astronomická inflácia, vysoké ceny energií, ale aj emisná norma Euro 7.
V automobilovom svete nastala zmena, ktorá má potenciál definitívne pochovať éru vozidiel nižšej strednej triedy. Automobilkám sa totiž neoplatí takéto autá vyrábať. K nekompromisnému rozhodnutiu ich dotlačila astronomická inflácia, vysoké ceny energií, ale aj emisná norma Euro 7.
Nová emisná norma
Podľa všetkého regulácia zaťaží nielen peňaženky bežných ľudí ale aj pre obchodníkov s autami a autobazáre, ako napríklad známy autobazár Bratislava. Výsledkom môže byť nežiadúce správanie spotrebiteľov. Majitelia starších vozidiel budú tieto autá dlhšie vlastniť, ako pôvodne plánovali. Z hľadiska životného prostredia to môže mať deštruktívne následky. Zdá sa, že pôvodný cieľ normy je čoraz viac vzdialený od reality.
Európsky automobilový priemysel, logistické spoločnosti a spotrebitelia by sa museli vysporiadať s finančnými bremenami, čím by sa zaťažila už tak krehká európska ekonomika. Okrem toho sa očakáva, že norma zvýši priemernú cenu nového auta až o dvetisíc eur.
Odborníci upozorňujú, že rast cien sa bude týkať aj lacnejších áut. Po novom by vozidlá do desaťtisíc eur mali úplne zaniknúť. Šéf automobilovej spoločnosti Volkswagen, Thomas Schäfer, naznačil, že budeme čoskoro musieť prehodnotiť pojem – cenovo dostupné autá, keďže toto označenie sa posunie na hranicu 20-tisíc eur.
„Euro 7 mohlo byť skvelou príležitosťou na podporu dekarbonizácie. Teraz ale hrozí, že bude úplne premárnená a spôsobí neočakávané škody,“ vysvetlil Schäfer pre portál world today news.
Situácia doma a v zahraničí
Za posledné dva roky sa cena najpredávanejších vozidiel na Slovensku zvýšila o viac ako tritisíc eur, čo predstavuje nárast o 30,3 percenta.
Ceny áut v posledných mesiacoch zrýchlili. Dáta analytickej spoločnosti JD Power ukazujú , že v januári tohto roka sa priemerná cena nových vozidiel v Amerike medziročne zvýšila o 4,2 percenta. Táto situácia, spolu s výrazným nárastom cien benzínu a úrokových sadzieb, vytvára nepriaznivý scenár, ktorý negatívne ovplyvňuje predaj aut.
Podľa údajov spoločnosti Cox Auto si od septembra polovica všetkých amerických domácností mohla dovoliť mesačnú platbu za auto vo výške maximálne 400 dolárov, čo je čo je výrazne menej ako priemerná mesačná splátka za nový automobil, ktorá sa pohybuje na úrovni takmer 800 dolárov.
„Ceny áut môžu byť neudržateľné,“ uviedol The Wall Street Journal . A nejde len o nedostatok lacných alternatívnych možností a vzostup ultra drahých modelov. „Vyššie úrokové sadzby sťažili situáciu kupujúcim.“
Podľa prieskumu väčšina spotrebiteľov (83 percent) považuje kúpu nového auta za nedostupnú.
Prečo si už nekúpime lacné auto?
Ceny áut minulý rok dramaticky vzrástli v dôsledku komplikácií s globálnym dodávateľským reťazcom. Celý automobilový priemysel trpí pretrvávajúcim nedostatkom čipov, čo výrazne spomalilo výrobu. Aj keď sa očakáva, že sa situácia so zásobovaním polovodičmi tento rok zlepší, tak ceny nových automobilov pravdepodobne zostanú na vyšších úrovniach pre vplyv inflácie.
„Odhadujeme, že polovica nárastu cien nových vozidiel súvisí s premietnutím vyšších vstupných nákladov,“ povedal Ryan Brinkman, vedúci analytik automobilového akciového výskumu v JP Morgan. „V dodávateľskom reťazci stále pretrváva vysoká inflácia. Aj keď náklady na suroviny klesajú, dodávatelia musia preniesť na automobilky množstvo ďalších vyšších nákladov – naftu, prepravu, dopravu, logistiku, prácu, elektrinu.“
Trh s automobilmi sa mení v dôsledku zvyšujúcich sa úrokových sadzieb, inflácie a zmenených preferencií spotrebiteľov. Cenovo dostupné autá sa stávajú vzácnosťou, zatiaľ čo drahšie modely ostávajú dlhšie na predajniach. Kúpa auta sa takmer vo všetkých ohľadoch stala extrémne drahou záležitosťou. Podľa nedávnych správ je v súčasnosti na trhu ešte menej dostupných nových áut ako pred pandémiou. Dnes tvoria nové autá s cenou nižšou ako 30-tisíc dolárov iba 8 percent zásob trhu, predtým to bolo 38 percent.