uzitkové vozidla

Poznáme návrh novej emisnej normy EURO 7. Čo od nej čakať a ako ovplyvní priemysel?

Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.

Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy. Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.

„Rada EÚ zodpovedná za konkurencieschopnosť schválila novú emisnú normu Euro 7. Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy,“ informuje magazín Euractiv vo svojom príspevku.

Už v pondelok 25. septembra pritom médiá informovali, že ministri Európskej únie sa zhodli na schválení návrhu pre novú emisnú normu EURO 7, pričom niektoré avizovali veľmi prísne opatrenia, zatiaľ čo iné poukázali za vskutku zásadné kompromisy.

„Ministri EÚ schválili novú emisnú normu Euro 7,“ uviedol Denník E. „Limity pre osobné aj nákladné autá nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu. Dohodol sa aj realistickejší časový rámec zavedenia normy … Platnosť Euro 7 mala prísť pri osobných autách už v polovici roka 2025, pre nákladné o dva roky neskôr. Mnohé krajiny to považovali za nereálne.“ uvádza denník.

Oproti predchádzajúcemu a podľa automobiliek nesplniteľného variantu Euro 7 sa napokon postavilo osem krajín vrátane Slovenska.

Novú normu označil írsky minister Dara Calleary za variant Euro 6 a nie úplne nový Euro 7. Írsko bolo jednou zo štyroch krajín, ktoré sa pri hlasovaní zdržali, vrátane Holandska, Rakúska a Nemecka.

Nemecko taktiež vyjadrilo kritiku pre nedostatok ambícií v návrhu. Pravidlá sú „neprimerane pozadu za súčasným technologickým vývojom,“ uviedol nemecký štátny tajomník (EFA/Zelení) Sven Giegold. (zdroj textu)

Aké sú zmeny EURO 6 verzus EURO 7?

Rada EÚ navrhla úpravy pôvodného návrhu, čo sa týka emisných limitov pre osobné a úžitkové vozidlá. V praxi to znamená, že platia stále emisné limity zo starej normy Euro 6 pre oxidy dusíka (NOx) – 60mg/km pre zážihové motory a 80mg/km pre vznetové motory.

Jedinou reálnou zmenou pre osobné vozidlá je, že novým opatrením sa budú regulovať aj ďalšie látky, ako napríklad jemný prach z odierania pneumatík alebo brzdenia. To znamená, že emisné pravidlá budú platiť aj pre elektromobily.

V prípade nákladných vozidiel a ťažkých nákladných vozidiel sú emisné limity prísnejšie, aby sa vyrovnali norme Euro 6 pre osobné autá. To znamená, že norma Euro 7 pre nákladné autá prináša aj sprísnenie emisných limitov.

Nová norma tiež upravuje požiadavky na systém merania emisií na palubách vozidiel, nazývaný OBM (On-Board Monitoring). Tento systém zbiera údaje o emisiách, ako je množstvo škodlivých látok produkovaných vozidlom počas jazdy. Výrobcovia budú zbierať tieto dáta, aby lepšie porozumeli správaniu svojich vozidiel. Používanie OBM bolo upravené tak, aby nedochádzalo k ohrozeniu bezpečnosti vozidla v prevádzke.

Čo bude teraz nasledovať?

Po prijatí nových pravidiel, ktoré ešte musia získať schválenie Európskeho parlamentu (zatiaľ naplánované na november 2023), budú výrobcovia nových osobných a úžitkových vozidiel mať na dodržanie týchto pravidiel dva a pol roka. Pre existujúce modely sa toto obdobie predĺži na tri a pol roka. V prípade ťažkých nákladných vozidiel budú mať výrobcovia nových modelov štyri roky a existujúcich modelov päť rokov na prípravu na nové požiadavky.

Nové nariadenie tiež stanovuje minimálne požiadavky na výkonnosť batérií v elektromobiloch a ukladá prísnejšie požiadavky na životnosť vozidiel.

Pôvodne sa očakávalo, že emisná norma pre osobné autá bude platiť od polovice roku 2025 a pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. Avšak osem členských štátov nesúhlasilo s týmto návrhom normy Euro 7. Skupinu krajín, ktoré mali rovnaký názor, viedla Česká republika. Do tejto skupiny patrili aj Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Francúzsko, Taliansko, Bulharsko a Rumunsko. Nakoniec tieto krajiny súhlasili s posledným návrhom normy, ktorý predstavilo španielske predsedníctvo. Proti novému návrhu hlasovali iba Luxembursko a Dánsko.

Pokračujte na ďalší príspevok »