Barbie vo filme spustila v kinách ošiaľ, Mattel má v pláne sfilmovať ďalšie obľúbené hračky

Hollywood predstavil svoje dva očakávané filmy – Barbie a Oppenheimer. Ich premiéra na území Slovenska nastala v rovnaký deň, pričom mnohí filmoví fanúšikovia ich poznajú pod skratkou Barbieheimer. Kým režisér Christopher Nolan poňal Oppenheimera viac životopisne, režisérka Greta Gerwig sa snažila vo filmovej Barbie zachytiť problémy, ktorým sú ženy každodenne vystavované. Síce na prvý pohľad… Prečítať celé

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Hollywood predstavil svoje dva očakávané filmy – Barbie a Oppenheimer. Ich premiéra na území Slovenska nastala v rovnaký deň, pričom mnohí filmoví fanúšikovia ich poznajú pod skratkou Barbieheimer.

Kým režisér Christopher Nolan poňal Oppenheimera viac životopisne, režisérka Greta Gerwig sa snažila vo filmovej Barbie zachytiť problémy, ktorým sú ženy každodenne vystavované. Síce na prvý pohľad ide o komédiu, určité scény zachytávajú emotívny vývoj vzťahu medzi matkou a dcérou, problematiku patriarchátu či potrebu vyváženej miery feminizmu.

Avšak o tom, či bábika Barbie doposiaľ vykazovala prvky feminizmu, môžeme polemizovať. Ako uviedol Denník N, za jej vznikom stojí Ruth Handlerová, ktorá v roku 1959 túto kultovú hračku pomenovala po svojej dcére Barbare. Dovtedy sa malé dievčatká hrávali s bábikami s výzorom bábätiek, ktorých cieľom bolo od detstva v ženskom pohlaví upevňovať materský cit.

S Barbie však nastala menšia revolúcia, ktorej heslom bolo, že žena môže dosiahnuť čokoľvek, čo si len zaumieni. Na základe toho jej stereotypnú verziu vystriedali jej podoby predstavujúce političku, žurnalistku či vedkyňu.

Kritika a búranie stereotypov

Cieľom firmy Mattel, na ktorej čele stal manžel tvorkyne stereotypnej bábiky Barbie, bol zisk z oblečenia, ktoré si bolo treba k tejto kultovej hračke zakúpiť. V tom čase jej základná podoba stála dva doláre a päťdesiat centov, avšak zákazník ju dostal len v maličkom overale. Aj preto bolo potrebné si zakúpiť ďalšiu súpravu oblečenia, ktorá stála o dolár viac.

 

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Vogue Czechoslovakia (@vogueczechoslovakia)

Síce v súčasnosti si ju predstavíme pod mnohými povolaniami, jej prvá verzia sa od počiatku spájala so svetom módy. Vychádzala z takzvaných „fashion dolls“, ktoré sa pred jej vznikom používali v módnych salónoch. V priebehu rokov ich nahradili živé manekýnky, pričom aj prvým povolaním, ktorému sa Barbie venovala bola práve manekýna.

Avšak s týmto na prvý pohľad nevinným stereotypom v podobe trendového oblečenia, dlhých blond vlasov a štíhlej postavy prišla vlna kritiky. Išlo o priam nedosiahnuteľné ideály poukazujúce na to, že žena musí vyzerať dobre za každých okolností. Ako sme písali v našom predchádzajúcom článku, na základe toho vedci začali poukazovať na výskum, ktorý tvrdí, že hra s bábikami Barbie môže u maloletých zvýšiť výskyt porúch príjmu potravy. Po podobných zisteniach Mattel prišiel na trh s novou kolekciou bábik. Ich cieľom je učiť deti k sebaláske od raného veku.

Prvá kolekcia bábik so zdravotným postihnutým vznikla v roku 2016. Niesla názov Fashionistas, ktorá pozostávala z Barbie s protézou nohy, invalidným vozíkom či kožnou chorobou, prostredníctvom ktorej sa stráca pigment na koži. Pred pár mesiacmi sa k ním pridala bábika s Downovým syndrómom, ktorá prezentuje nevyliečiteľnú genetickú poruchu. Aj preto jej zovňajšok zdobí ružový náhrdelník s troma šípkami smerujúcimi hore, ktoré majú predstavovať tretiu kópiu chromozómu 21.

barbie vo filme

Bábika Barbie si od jej začiatkov prešla niekoľkými zmenami. Zdroj: unsplash.com

S búraním stereotypov o ženskosti pokračuje spoločnosť Mattel aj v podobe rasy, postavy či orientácie. Ako uvádza portál Interez, pred rokom vznikla prvá transgender bábika, ktorá bola inšpirovaná herečkou Laverne Cox. Samotná herečka tvrdí, že tento krok pre ňu ako členku transgender komunity znamená nádej v toleranciu.

Potenciál ďalších filmov

To, že filmová Barbie spustila v kinách ošiaľ, vykazujú aj štatistiky ohľadom návštevnosti. Počas minulotýždňového premiérového víkendu si ju na Slovensku stihlo pozrieť 49 446 divákov a diváčok, informuje portál Pravda. V prípade ich počtu s predpremiérovými uvedeniami sledovanosť vzrástla na 52 581. Pokiaľ ide o domáce Spojené štáty americké, snímka zarobila za prvý víkend 155 miliónov dolárov. Na základe toho získala prívlastok najúspešnejšej premiéry tohto roku.

Po úspechu filmového stvárnenia kultovej bábiky Mattel oznámil, že má v pláne s hračkami Barney, Polly Pocket a Hot Wheels spraviť to isté, píše portál TA3. Na základe toho sa chce stať viac ako len hračkárskou spoločnosťou. Hlavným dôvodom tohto zámeru sú tržby, ktoré už niekoľko mesiacov po sebe klesajú.

 

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Vogue (@voguemagazine)

Zisk Mattelu počas druhého štvrťroku klesol o 59 % na 27,2 milióna dolárov. Zároveň sa tržby medziročne znížili  o 12 % na 1,09 miliardy dolárov. Barbie je v súčasnosti pre amerického výrobcu hračiek nádejou, nakoľko vďaka úspechu filmu počíta s rastom predaja jej tradičného stvárnenia.

Rast predaja očakáva počas druhej polovice roka, pričom šéf firmy Ynon Kreiz očakáva aj úspech fanúšikovských predmetov súvisiacich s filmom. Okrem toho dodáva, že má v pláne vytvoriť „Mattel vesmír“, ktorý je inšpirovaný Marvelom.

Pokračujte na ďalší príspevok »