Lifestyle

Mattel predstavil prvú Barbie s Downovým syndrómom. Snaží sa priblížiť k deťom trpiacim týmto ochorením

  • 28 apríla, 2023
  • 5 min read
Mattel predstavil prvú Barbie s Downovým syndrómom. Snaží sa priblížiť k deťom trpiacim týmto ochorením

V priebehu desaťročí sa bábika Barbie stala jednou z najkultovejších hračiek. Zväčša si ju každý predstaví pod prototypom dokonalosti – dlhé blond vlasy, štíhla postava a trendové oblečenie. Táto vízia dokonalej ženy však nadobudla kritiku, nakoľko vzbudzovala priam nedosiahnuteľné ideály poukazujúce na to, že ženské pohlavie musí vyzerať vždy bez ohľadu na okolností perfektne.

Na základe toho vedci začali poukazovať na výskum, ktorý tvrdí, že hra s bábikami Barbie môže u detí zvýšiť výskyt porúch príjmu potravy, informuje portál Daily Record. Dokonca už päťročné deti môžu túžiť po nebezpečne chudej postave, ktorú hračka znázorňuje. Po ostrej kritike prichádza americký výrobca hračiek Mattel s novou kolekciou bábik Barbie, ktoré môžu detí učiť k sebaláske od raného veku.

Prvá bábika s Downovým syndrómom

Bábika Barbie si v priebehu niekoľkých desaťročí prešla niekoľkými zmenami. Avšak aj napriek ním tvorí status popkulturného fenoména, prostredníctvom ktorého Mattel získal najväčší úspech. Podľa štatistík sa každý rok predá týchto ikonických bábik približne 100 za minútu, píše portál Czechcrunch.

Prvýkrát Mattel vytvoril kolekciu bábik so zdravotným postihnutým v roku 2016. Išlo o kolekciu Fashionistas, v ktorej ste si mohli zakúpiť Barbie s protézou nohy, invalidným vozíkom či kožnou chorobou, prostredníctvom ktorej jedinec stráca pigment na koži. Pred pár dňami predstavil novinku v podobe bábiky s Downovým syndrómom. Ide o veľký krok vpred, nakoľko prezentuje nevyliečiteľnú genetickú poruchu. Považuje sa za najčastejšiu genetickú odchýlku spôsobenú poruchou chromozómov. Dôvody jej vzniku zatiaľ nie sú objasnené.

INZERCIA

Na základe toho má nová Barbie ružový náhrdelník s troma šípkami smerujúcimi hore, pričom má ísť o predstavenie tretej kópie chromozómu 21, ktorý toto ochorenie spôsobuje.

Barbie s Downovým syndrómom
Nová bábika Barbie sa snaží čo najviac priblížiť k osobám s Downovým syndrómom. Zdroj: Mattel

Lisa McKnigtová, ktorá v spoločnosti pôsobí ako šéfka pre dizajn bábik, tvrdí, že cieľom firmy je umožniť všetkým deťom, aby sa v bábike Barbie videli. Nový model sa teda orientuje konkrétne na deti trpiace s Downovým syndrómom.

INZERCIA

Ako uvádza portál Teraz.sk, tvár a telo novej bábiky sú vymodelované tak, aby čo najviac znázorňovali ženu s týmto ochorením. Jej vzrast je nižší, pričom disponuje s okrúhlejšou tvárou, menšími ušami, plochejším nosom a očami mandľového tvaru. Na jej vzniku sa podieľala aj americká Národná spoločnosť Downovho syndrómu, aby presne vystihovala osobu so znázornením ochorením.

„Barbie hrá dôležitú úlohu pri prvých zážitkoch dieťaťa a my sa verne držíme zámeru odstraňovať spoločenské stigmy prostredníctvom hry,“ dodáva McKnigtová. Zároveň prezidentka Národnej spoločnosti Downovho syndrómu Kandi Pickardová vyhlásila, že ide o obrovský krok smerujúci k inklúzii.

Inzercia

Jednou zo zaujímavosti je aj vzor jej šiat, ktorý obsahuje motýle žltej a modrej farby. Ide o symboly spojené s informovaním na tému Downov syndróm. Zároveň jej najnovšia podoba prichádza pred júlovou premiérou veľkofilmu o Barbie. Obsadenie hlavných postáv získali herecké talenty – Margot Robbie a Ryan Gosling.

Výnimku netvorí ani inteligentná Barbie

Rovnako zaujímavý počin predstavila spoločnosť Mattel aj v roku 2015, kedy vytvorila prvú inteligentnú Barbie. Na jej vytvorenie použila umelú inteligenciu, uvádza portál eduworld.sk.

Išlo o bábiku z edície Hello, ktorej úlohou bolo komunikovať s dieťaťom. Síce o podobnú vec sa v minulosti snažili aj iné hračky, táto Barbie dokázala viesť plnohodnotný rozhovor na rôzne témy. Dokázala viesť viac ako 8 000 dialógov na témy, o ktorých tvorcovia predpokladali, že by pre maloletých mohli byť zaujímavé. Zároveň jej úlohou bolo aj pamäť si konverzácie, ktoré s dieťaťom už viedlo.

Barbie s Downovým syndrómom
Už v minulosti Mattel predstavil edíciu bábik Barbie, ktoré predstavovali zdravotne znevýhodnené osoby. Zdroj: Mattel

Princíp komunikácie zabezpečila spoločnosť ToyTalk, ktorá pre Mattel vytvorila systém umelej inteligencie určený pre uvedenú bábiku. Na krku mala náhrdelník, v ktorom bol zavedený mikrofón, pričom jej spona na opasku slúžila ako spúšťač nahrávania. V tele mala zabudovaný wi-fi modul, ktorý sa po spustení tlačidla aktivoval a umožnil prostredníctvom internetu presunúť nahrávané rozhovory do cloudu, čo následne pomohlo vyhľadať správne reakcie v rámci konverzácie. Išlo však o hračku so slabou umelou inteligenciou, nakoľko bola schopná sa učiť len v okruhu tém, na ktoré bola navrhnutá.

Portál podnikam.sk upriamuje pozornosť aj na bábiky Barbie, ktoré zahŕňajú rôzne rasy či typy postáv. Na základe toho ide o realistickejšie zobrazenie bežných typov žien a dievčat, ktoré môže dieťa stretnúť na ulici.

About Author

Lenka Šamajová

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings