Zdravie, Pohyb

Zdravie v pohybe: Ako outdoorové aktivity podporujú našu fyzickú a duševnú pohodu?

Trávite veľa času v uzavretých priestoroch a aktivity vonku veľmi nevyhľadávate?
Pravidelná účasť v outdoorových aktivitách má pozitívny vplyv na naše fyzické a duševné blaho.
Vydané 31. januára 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: ,

Outdoorové aktivity nielenže ponúkajú výnimočné zážitky v prírode, ale taktiež prinášajú nenahraditeľné výhody pre naše celkové zdravie.

Štúdie z rôznych častí sveta ukazujú, že pravidelná účasť v outdoorových aktivitách má pozitívny vplyv na naše fyzické a duševné blaho.

Prečítajte si, ako je možné spojiť lásku k prírode s výhodami pre naše zdravie a prečo by sme mali viac času tráviť vonku.

1. Lepší a kvalitnejší spánok

Vnútorné hodiny vášho tela zvyčajne sledujú slnko, vďaka čomu sa počas dňa cítite bdelí a v noci ospalí.

Hoci umelé osvetlenie môže napodobňovať prirodzené svetlo, priame slnečné svetlo má 200-násobok intenzity osvetlenia kancelárie v uzavretej miestnosti. Uvádza to štúdia, ktorá skúmala vplyv svetla na náš cirkadiánny rytmus, spánok a náladu.

Výsledkom je, že slnečné svetlo ovplyvňuje váš cirkadiánny rytmus viac ako elektrické svetlo.

INZERCIA

Vystavenie sa slnečnému žiareniu môže zlepšiť váš spánok:

  • pomáha vám cítiť sa v noci unavenejší
  • skrátenie času potrebného na zaspávanie
  • zlepšenie kvality vášho odpočinku

Čo je pekné na slnečnom svetle? Nič to nestojí. Ak chcete získať dennú dávku, stačí vyjsť von.

Inzercia

Dokonca aj bez zelene naokolo vám pobyt na slnku a čerstvom vzduchu môže pomôcť cítiť sa lepšie na duši aj tele.

2. Lepšie dýchanie

Znečistenie ovzdušia môže vyvolať alergie, astmu a iné ochorenia dýchacích ciest, ktoré už možno poznáte.

Možno vás však prekvapí, keď zistíte, že vnútorné koncentrácie látok znečisťujúcich ovzdušie sú často dva až päťkrát vyššie ako koncentrácie vonku.

Ale tráviť viac času v prírodných zelených priestoroch, vám môže pomôcť znížiť riziko respiračných problémov.

Jedna štúdia z roku 2016, ktorá skúmala vzťah medzi miestnou zeleňou a rizikom úmrtnosti, sledovala 108 630 žien počas 8 rokov. V porovnaní s ľuďmi, ktorí majú vo svojom okolí najmenej zelene, ľudia s najväčším množstvom zelene mali o 34 percent nižšiu pravdepodobnosť úmrtia na choroby dýchacích ciest.

3. Zníženie symptómov depresie

Slnečné svetlo môže často pomôcť zmierniť príznaky depresie, ako je nízka nálada a únava.

Svetelná terapia môže pomôcť pri liečbe veľkej depresie aj sezónnej depresie.

Ak máte sezónnu depresiu, zlepšenie si môžete všimnúť po niekoľkých dňoch.

Slnečné svetlo má ochranný účinok, pretože môže pomôcť vášmu telu produkovať vitamín D. Píše o tom systematická štúdia, ktorá skúmala vplyv zeleného priestoru na zdravie.

Ak depresia vyčerpala vašu energiu, stále môžete pomerne ľahko získať slnečné svetlo.

Skúste absorbovať svoju dennú dávku pri obede, čítaní knihy alebo pri dobrom staromódnom opaľovaní – len nezabudnite na opaľovací krém s vysokým ochranným faktorom!

4. Zvýšená imunita

Aj keď je momentálne chrípkové obdobie a na každého sa niečo „lepí“, pobyt vonku môže pomôcť vášmu imunitnému systému optimálne fungovať.

Mikroorganizmy vyskytujúce sa v prírode, ktoré nie sú nebezpečné, môžu s vaším imunitným systémom takpovediac cvičiť, aby ste ho pripravili na závažnejšie infekcie.

Ak žijete svoj život v úplne sterilnom prostredí, váš imunitný systém môže stratiť schopnosť rozpoznať, čo je a čo nie je nebezpečné.

Potom môže spustiť červené upozornenie na akýkoľvek mikroorganizmus, na ktorý narazí, čo môže viesť k chronickému zápalu, píše štúdia.

Takže aj keď je mydlo úžasný vynález, zablatiť sa raz za čas môže byť dobré aj pre vás.

5. Ochrana pred krátkozrakosťou

Existujú dôkazy, ktoré naznačujú, že deti, ktoré trávia veľa času vonku, majú nižšiu šancu na rozvoj krátkozrakosti.

Jedna štúdia z roku 2020 skúmala 10 743 detí vo veku od 9 do 11 rokov v Taipei. Vedci zistili, že deti, ktoré trávili viac času vonku cez prestávku, mali o 22 percent menšiu pravdepodobnosť vzniku krátkozrakosti ako ich rovesníci. 

Odborníci navrhli niekoľko možných dôvodov, prečo trávenie času vonku môže pomôcť chrániť sa pred krátkozrakosťou:

Prirodzené svetlo ponúka jasnejšiu a bohatšiu kolekciu svetelných vlnových dĺžok, s ktorými môžete vidieť.

Vonku si vaše oko precvičí pozeranie sa na predmety z rôznych vzdialeností.

Svetlo stimuluje sietnicu, aby produkovala dopamín, ktorý bráni vašej očnej buľve, aby sa natiahla a zdeformovala váš zrak.

Pravidelné outdoorové aktivity v detstve, ako je naháňanie, plávanie a sánkovanie, však môžu vášmu dieťaťu ušetriť cestu k očnému lekárovi.

A navyše ponúkajú vašim deťom aj mnohé iné výhody, tak im doprajte namiesto nového telefónu viac aktivít vonku, neskôr sa vám za to odvďačia.

Pokračujte na ďalší príspevok »