Enviro a eko Svet

Francúzsko prijalo zákaz používania jednorazových plastov v reštauráciách. Na základe toho McDonald’s rieši bizarný problém

  • 14 marca, 2023
  • 6 min read
Francúzsko prijalo zákaz používania jednorazových plastov v reštauráciách. Na základe toho McDonald’s rieši bizarný problém

Od roku 2021 platí pre mnohé európske krajiny zákaz používania jednorazových plastov v stravovacích zariadeniach. Výnimkou nie je ani Slovensko, pričom platnosť daného zákonu prijalo v novembri v roku 2021.

Ako sme písali v našom predošlom článku, ide o globálny problém, nakoľko prítomnosť mikroplastov sa zaznamenala už aj v ľudskej krvi alebo placente. Okrem toho sa stávajú súčasťou potravinového reťazca mnohých živočíchov žijúcich v moriach alebo oceánoch.

Ako informuje portál Czechcrunch, v dôsledku toho sa k ostatným európskym krajinám pridalo aj Francúzsko. Spomínaný zákon prijalo v januári tohto roku, pričom sa vzťahuje na reštaurácie, ktoré majú viac ako 20 miest na sedenie.

Odpadová revolúcia

Zákazníci francúzskeho známeho stravovacieho reťazca McDonald’s majú od platnosti nového zákona svoje jedlo a pitie zabalené v umelohmotných vrúbkovaných obaloch a kelímkoch. Ide o takzvanú odpadovú revolúciu, nakoľko daný druh riadu po konzumácii putuje priamo do umývačky riadu. Rovnaký bezodpadový princíp by mohol prebiehať aj v slovenských a českých pobočkách, nakoľko ide o ekologickejšiu formu drevených a papierových riadov.

INZERCIA
zákaz používania jednorazových plastov
Od novembra roku 2021 platí rovnaký zákon aj pre Slovensko. Zdroj: pexels.com

„Udržateľnosť a odpadová politika je aj pre nás v Českej republike a na Slovensku jednou z hlavných tém, ktorým sa dlhodobo venujeme. Náš strategický prístup je nečakať na zákonné ustanovenie, ale nadobudnúť konkrétne kroky k šetrnejšiemu podnikaniu hneď, ako je to možné. V rámci McDonald’s dochádza k zdieľaniu praxe a skúseností z najrôznejších trhov vrátane Francúzska,“ vysvetľuje riaditeľka PR a komunikácie McDonald’s pre Česko a Slovensko Jitka Pajurková.

Obalová stratégia sa mení aj na území Veľkej Británie, pričom spolu s Francúzskom čaká na výsledky. Na základe nich bude reťazec na území našej krajiny podnikať ďalšie kroky, pričom sa počíta aj s niekoľko miliónovými investíciami.

Výnimkou nie sú ani ostatné reťazce

Vzhľadom na to, že vláda francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona berie Parížsku dohodu o obmedzení emisií oxidu uhličitého vážne, výnimkou nie sú ani ostatné stravovacie zariadenia. Všetky fastfoodové reťazce, ale aj kaviarne a pekárne po novom ustanovení ponúkajú len znovupoužiteľné nádobie, ktoré sa dá ľahko umyť.

Na území danej krajiny funguje až 30-tisíc reštaurácií rýchleho občerstvenia, ktoré vyprodukujú približne 180 ton odpadu ročne. Vo väčšine prípadov ide o umazané papierové obaly, slamky a drevené príbory, ktoré prispievajú naďalej k znečisťovaniu.

V dôsledku toho nové ľahko umývateľné nádobie spustilo pozitívne reakcie aj u samotných zákazníkov prevádzok. Jednu z reakcií zdieľal na sociálnej platforme Twitter aj prezident Emmanuel Macron.

Na základe toho na svojom twitterovom účte zverejnil motiváciu pre občanov, ktorá znela nasledovne: „Zákon proti odpadu neznamená koniec len pre plastové slamky. Pozrite sa okolo seba: vo Francúzsku prebiehajú zmeny našich stanovených vzorcov spotreby, ktoré znížia množstvo odpadu. Snažme sa o to globálne. Poďme to zmeniť!“

Do papierových obalov môžu reštaurácie baliť len wrapy alebo burgery. Pokiaľ ide o hranolky, pizzu, nugetky, zmrzlinu, šaláty a nápoje, putujú do znovupoužiteľných obalov. Dôležité je podotknúť aj to, že zákon sa zatiaľ nevzťahuje na jedlo, ktoré si zákazník objednáva so sebou.

Prvé problémy

Aj cez krátku testovaciu dobu francúzske prevádzky stihli zaznamenať niekoľko negatív. Jedným z nich je krádež spomínaného ekologického nadčasového nádobia v reštauráciach McDonald’s, nakoľko ľudia v ňom vidia využiteľnosť aj vo svojich domácnostiach. Na to, aby spoločnosť obmedzila krádežiam, musela vytvoriť špeciálnu komunikačnú kampaň, v ktorej sa svojim zákazníkom prihovára, aby ho nechali v reštaurácii. S týmto fenoménom budú musieť počítať aj české a slovenské prevádzky, nakoľko s veľkou pravdepodobnosťou pôjde pre hostí o atraktívny dizajn.

Ďalším problémom sú vysoké náklady. Podľa informácií denníka Financial Times ide o investíciu v podobe približne 15-tisíc eur. Zahŕňa zaškolenie personálu, infografiky pre zákazníkov, ale aj kúpu umývačiek riadu.,

zákaz používania jednorazových plastov
Vláda francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona berie Parížsku dohodu vážne. Zdroj: pexels.com

Czechcrunch dodáva, že energetická kríza ide s negatívami ohľadom nových ekologických riadov ruka v ruke. Práve zvýšené náklady na spotrebu elektriny a vody môžu francúzske prevádzky veľmi potrápiť. Jedna zo štúdií dokonca uvádza, že pri výrobe papierových obalov vznikne ich zvýšenou spotrebou takmer trikrát viac emisií oxidu uhličitého než v prípade jednorazových plastových obalov. Pokiaľ ide o umývanie obalov, spotreba vody sa zvýši takmer až o štyrikrát. Okrem toho väčšina reštaurácií zvolilo najmenej nákladný tvrdý plast, ktorý sa rýchlo opotrebúva. V dôsledku toho hrozí, že svoju primárnu funkciu bude plniť veľmi krátky čas.

About Author

Lenka Šamajová

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings