Vedeli ste ako veľmi je dôležitý + ovplyvňuje náladu a zdravie? TIPY ako ho doplniť prirodzene: GABA neurotransmiter

Čo je GABA? Neurotransmitery sú chemickí poslovia v nervovom systéme, a GABA je typ neurotransmiteru. Správy sa šíria nervovým systémom prostredníctvom neurónov, ktoré si navzájom prenášajú signály. Napríklad môžu preniesť správu z mozgu do vašej ruky, aby ste sa vzdialili od nebezpečenstva, alebo môžu preniesť správu z ruky do mozgu, že hrniec je horúci. Inhibičný… Prečítať celé

Čo je GABA?

Neurotransmitery sú chemickí poslovia v nervovom systéme, a GABA je typ neurotransmiteru.

Správy sa šíria nervovým systémom prostredníctvom neurónov, ktoré si navzájom prenášajú signály.

Napríklad môžu preniesť správu z mozgu do vašej ruky, aby ste sa vzdialili od nebezpečenstva, alebo môžu preniesť správu z ruky do mozgu, že hrniec je horúci.

Inhibičný neurotransmiter GABA, blokuje určitý nervový prenos, známy ako správy. Zabraňuje stimulácii neurónov, čo znamená, že neurón, ktorý po ceste dostane správu, na ňu nereaguje, takže správa nie je odoslaná iným neurónom.

Toto spomalenie prechodu správ môže byť užitočné, pretože GABA môže špecificky zastaviť správy súvisiace s extrémnymi náladami.

Inými slovami, GABA upokojuje váš nervový systém a pomáha vám, aby ste sa nestali príliš úzkostliví a nebáli sa.

Problémy so signalizáciou GABA zohrávajú úlohu pri poruchách, ktoré ovplyvňujú náš nervový systém alebo psychické zdravie.

 

Typy neurotransmiterov

Inhibičné neurotransmitery ako GABA blokujú určité mozgové signály a znižujú aktivitu nervového systému.

Ďalší inhibičný neurotransmiter, serotonín, pomáha stabilizovať náladu.

Excitačné neurotransmitery majú opačný účinok: podporujú určité mozgové signály a zvyšujú aktivitu nervového systému. Príkladom excitačného neurotransmitera je norepinefrín.

Ilustračná fotografia (rola GABA v mozgu). Zdroj: quora.com

Funkcie

Aktivita GABA trvá len niekoľko milisekúnd, no má významné dôsledky.

V mozgu má za následok upokojujúci účinok. V mieche tento proces umožňuje integráciu senzorických informácií, čo znamená, že umožňuje vášmu nervovému systému spracovávať a organizovať informácie prichádzajúce zo zmyslov.

 

GABA a jej výhody v tele

GABA je aminokyselina, ktorá pomáha regulovať náladu.

Uvoľňujú ju určité neuróny, ktoré prenášajú správy pozdĺž nervového systému. GABA pôsobí na zastavenie prenosu správ.

Konkrétne ovplyvňuje, ako telo reaguje na pocity úzkosti, strachu a stresu, a umožňuje nervovému systému lepšie spracovávať informácie.

 

Poruchy úzkosti

Aktivita GABA vám pomáha mať zdravú reakciu na stres tým, že bráni neurónom vysielať správy, ktoré by „napálili“ telo.

Vonkajšie stresory a stresové faktory v ranom veku môžu priamo ovplyvniť, ako GABA funguje v tele, čím vytvárajú nerovnováhu.

 

Poruchy autistického spektra

Zatiaľ čo presná príčina poruchy autistického spektra (ASD) je stále nejasná, štúdie na zvieratách a ľuďoch našli spojenie medzi abnormalitami v aktivite GABA a symptómami ASD.

Zdá sa, že existuje vzťah medzi GABA a tým, ako má osoba s autizmom obmedzené záujmy alebo ťažkosti so sociálnou interakciou.

Nerovnováha tohto neurotransmiteru môže ovplyvniť iné neurotransmitery a receptory, alebo nimi môže byť ovplyvnená.

 

Ilustračná fotografia (depresia). Zdroj: volksversand.de

 

Depresia

Nižšie hladiny GABA v tele sa tiež spájajú s depresívnou poruchou.

Je to pravdepodobne preto, že GABA funguje v spolupráci s inými neurotransmitermi, ako je serotonín, ktorý sa tiež podieľa na poruchách nálady.

Nesprávne fungovanie GABA môže byť tiež faktorom, ktorý prispieva k samovražde.

 

GABA a fyzické zdravie

Aktivita GABA hrá dôležitú úlohu pri niekoľkých ochoreniach, vrátane neurodegeneratívnych porúch, pri ktorých sa nervové bunky tela rozpadajú alebo odumierajú.

Medzi tieto poruchy patria:

  • Huntingtonova choroba: Znížené hladiny GABA u ľudí s Huntingtonovou chorobou môžu prispieť k dysfunkcii v oblasti mozgu, ktorá reguluje dobrovoľný pohyb.
  • Epilepsia: Nedostatok aktivity GABA súvisí s nadmernou aktivitou nervového systému počas záchvatov.
  • Parkinsonova choroba: Namiesto príliš nízkej aktivity GABA, môže byť pri Parkinsonovej chorobe prítomná príliš veľká aktivita. To blokuje správy v pohybových centrách mozgu.

 

Ako môžeme získať GABA prirodzene?

 

Pravidelné cvičenie

Existuje dôvod, prečo je cvičenie na vrchole takmer každého zoznamu „ako na to“, pokiaľ ide o zlepšenie fyzického a duševného zdravia.

Len 30 minút rýchlej chôdze, ľahkého joggingu, turistiky, bicyklovania alebo iných kardiovaskulárnych aktivít, vykonávaných štyrikrát týždenne, môže zvýšiť hladinu GABA.

Kľúčom je stanoviť si dosiahnuteľné ciele a všímať si, ako sa začnú prejavovať výhody.

Cvičenie pomáha regulovať hmotnosť, zvyšuje energiu a zlepšuje spánok. Na čo sa často zabúda, je to, že cvičenie nás robí silnejšími, fyzicky aj psychicky, čo pomáha znižovať napätie spaľovaním kortizolu, často známeho ako „stresový hormón“.

 

Ilustračná fotografia (meditácia). Zdroj: popsugar.co.uk

 

Meditácia a relax

Aj keď sa určite zmenil spôsob, akým západná spoločnosť vníma meditáciu, niekedy existuje odpor voči myšlienke sedieť v pohodlnej polohe, a zostať po určitú dobu ticho.

Je to pochopiteľné vzhľadom na tempo života, na ktoré sme zvyknutí.

Táto jednoduchá prax však nielenže zvyšuje hladiny GABA, ale tiež zlepšuje koncentráciu, produktivitu a schopnosť reagovať na stresové situácie.

Ak je to možné, nájdite si pokojné miesto na sedenie na päť až desať minút každý deň, zatvorte oči, a cvičte vdychovanie nosom a výdych ústami rovnako dlho. Existuje viacero dychových cvičení, vyberte si to, ktoré vám vyhovuje najlepšie.

Na ten krátky čas sa zamerajte skôr na nádych a výdych, ako na myšlienky, ktoré prirodzene vstúpia do mysle.

Ak sa myseľ zatúla do iných myšlienok, jednoducho si to mentálne zastavte, a pokojne sa vráťte k sústredeniu sa na dýchanie.

 

Jóga

Pravidelné cvičenie jógy je vynikajúcou kombináciou práce tela a mysle.

Učenie sa, ako držať sekvenciu úsekov zapojených do jógy, zlepšuje náladu a znižuje úzkosť, pretože sú aktivované neurotransmitery GABA.

Navyše to nemusí byť zložité. Na internete je množstvo videí o jóge pre začiatočníkov, takže môžete začať v súkromí vášho domova.

 

Obmedzte alebo prestaňte užívať alkohol a drogy

Jedným z dôvodov, prečo sa ľudia cítia dobre, keď užívajú alkohol alebo drogy, je zvýšenie GABA.

Nie je to však prirodzený a zdravý nárast, a v konečnom dôsledku môže viesť k nedostatku GABA, alebo neschopnosti tela produkovať GABA v prípade potreby.

Bohužiaľ sa z toho môže stať zvyk. Osoba, ktorá pokračuje v pravidelnom modeli nadmerného požívania drog alebo alkoholu, si rýchlo vyvinie toleranciu.

To znamená, že na dosiahnutie výsledkov, vďaka ktorým sa budú cítiť rovnako dobre, ako keď začali užívať drogy alebo piť alkohol, bude potrebné viac látky.

 

Vyhnite sa nezdravému jedlu

Je zrejmé, že sa to niekedy ľahšie povie, ako urobí, pretože nezdravé jedlo je ľahko dostupné, a môže pôsobiť lákavo pre naše oči.

Potraviny s nízkou nutričnou hodnotou však spôsobujú, že sa ľudia cítia unavení, slabí, a má to negatívny vplyv na náladu.

Jedným z dôvodov je to, že nezdravé jedlo môže zvýšiť hladinu cukru v krvi. Nárast cukru zo sladených nápojov, cukríkov, zemiakových lupienkov a ďalších obdobných potravín, dočasne zvýši energetickú hladinu človeka, ale spôsobí, že sa bude cítiť horšie, pretože ho telo rýchlo spracuje.

 

Udržujte bohatú stravu GABA potravín

Áno, zdravé stravovanie si vyžaduje trochu práce navyše, ale výhody ďaleko prevažujú nad malým kúskom potrebného plánovania.

Jednoduchý spôsob, ako zvýšiť GABA prostredníctvom stravy, je zahrnúť GABA potraviny, ako sú:

  • Čerstvá zelenina (brokolica, špenát)
  • Ovocie, ako sú banány a bobule
  • Orechy ako mandle a vlašské orechy
  • Jogurt a fermentované potraviny
  • Fazuľa, hrášok
  • Hnedá ryža
  • Halibut, krevety a sója sú chudé bielkoviny, ktoré tiež pomáhajú zvyšovať GABA

Hoci to môže byť pre niektorých jedincov výzva, pravidelné jedenie brokolice, špenátu alebo pridávanie sladkých zemiakov do jedla, môže v skutočnosti podstatne zlepšiť náladu a schopnosť vyrovnať sa so životnými problémami vďaka zvýšeniu GABA.

 

Doplnky GABA

GABA je dostupná vo forme doplnku bez lekárskeho predpisu.

Výrobcovia predávajú prírodnú GABA v tabletkách a kapsulách, v rôznych cenových horizontoch. Takéto produkty môžu pomôcť znížiť stres, a pomôcť vám cítiť sa pokojne a uvoľnene.

Predávajú sa samostatne, alebo v zmesi s inými látkami, ako je melatonín, ktorý podporuje spánok.

 

Doplnky GABA zahŕňajú aj:

  • Zelený čaj
  • Magnézium
  • Zinok
  • Vitamín B6
  • Taurín

V skutočnosti je celkom ľahké nájsť spôsoby, ako prirodzene zvýšiť GABA, ako je tu uvedené, bez použitia drog, alkoholu alebo liekov na predpis.

Začnite vyskúšaním jednej alebo dvoch metód a pomaly pridávajte ďalšie tým, že ich začleníte do dennej rutiny, aby ste sa cítili lepšie psychicky aj fyzicky.

Pokračujte na ďalší príspevok »