Reklamné triky

Poznáte tieto marketingové triky? Nesadnite obchodníkom na lep

Ušetrite svoje peniaze a dávajte si pozor na marketingové triky marketérov

Všetci veľmi dobre vieme, že obchodníci sú naozaj vynaliezaví a kreatívni. Kam až dokážu zájsť? Marketing je v podstate založený na manipulácii a veľmi šikovne využíva rôzne psychologické a marketingové triky, len aby vás nalákal kúpiť si práve jeho produkt. Ten je, samozrejme, popisovaný v superlatívoch ako: najlepší, najchutnejší, najúčinnejší, najlacnejší, najvýhodnejší… Dôležité je obchodníkom nesadnúť na lep a byť ostražitý.

Práve preto vám v tomto článku ukážeme a vysvetlíme niekoľko trikov, ktoré sa v oblasti marketingu úspešne využívajú.

Baťové ceny, 2 + 1 zdarma, obchod ako bludisko o týchto všetkých trikoch sme už počuli, no pri nich to ani z ďaleka nekončí, marketéri sú čoraz vynaliezavejší.

Pečivo na konci predajne

Väčšina z nás zamieri do obchodu práve preto, aby sme si každý deň kúpili čerstvé pečivo. A toto predajcovia veľmi dobre vedia. Všimli ste si práve to, že ak sa chcete dostať ku pečivu musíte prejsť všetkými regálmi, až celkom na koniec predajne? A toto je práve ten trik.

Predajcovia vás donútia prezrieť si veľké množstvo tovarov a preto sa vo vašom košíku často objaví aj niekoľko vecí navyše.

Pri výbere potravín buďte vždy ostražitý, prezrite si cenu a kvalitu všetkých produktov. ZDROJ: Pexels.com

Efekt návnady

Určite ste už niekedy zamierili do kina na nejakú starú klasiku či nový trhák. A čo patrí k filmu? Správne, sú to pukance. A práve napríklad tu sa uplatňuje efekt návnady. Máme na výber vždy tri možnosti: veľké, stredné a malé balenie pukancov. A práve tie stredné zohrávajú úlohu návnady. Malé balenie stojí napríklad 3 eurá, stredné 6 eur a veľké 6,50. Predajcom je logicky jasné, že si strednú možnosť nikto nekúpi, no práve na tú najdrahšiu sa im úspešne podarilo nalákať veľké množstvo ľudí.

Podľa odborníkov robíme väčšinu rozhodnutí podvedome a preto sme náchylní podliehať jednoduchým manipuláciám.

Veľké balenie stojí predsa len o 50 centov viac ako stredné, tak si rovno kúpim veľké, no nie? Ešte jedna malá zaujímavosť: pukance sa v kinách predávajú ako snack práve preto, že ide o lacnejší variant, ako je napríklad čokoláda či iné slané pochutiny.


Produkt na mesiac zadarmo

Tu sa opäť uplatňuje manipulácia, ktorá súvisí s tým, že neradi niečo strácame alebo nechceme o niečo prísť. A ako sa práve toto využíva v marketingu? Opäť veľmi jednoducho. Dostaneme niečo akoby „na skúšku“, najskôr zadarmo či len za symbolickú cenu. Aj keď tento produkt akútne nepotrebujeme, vezmeme si ho, veď je predsa zdarma. A tu prichádza ten čarovný trik strachu zo straty. Často sa stáva, že pokiaľ niečo máme, nechceme sa toho už vzdať a produkt, ktorý sme mali zo začiatku len na mesiac a nepotrebovali sme ho, si natrvalo necháme. Príkladom môžu byť aj skúšobné verzie rôznych aplikácií či streamovacích platforiem.

Drahý produkt v zornom uhle

Ďalším trikom, ktorý sa objavuje najmä v obchodoch je umiestnenie drahších produktov do nášho zorného uhla. Drahšie produkty sa v regáloch nachádzajú v priemernej výške dospelého človeka, práve preto, aby sme si počas nakupovania hodili do košíka vec, ktorá je zo značiek toho istého produktu najdrahšia. Podobne to funguje aj v regáloch so sladkosťami, kde sú terčom pre zmenu deti – drahšie cukrovinky sa nachádzajú v regáli o niečo nižšie.

Ilúzia nedostatku

Z nejakého dôvodu je pre nás produkt oveľa príťažlivejší, keď je k dispozícii len v obmedzenom množstve alebo čase. A tak vzniká ilúzia nedostatku. Práve preto v obchodoch či počas online nákupu natrafíte napríklad na tieto marketingové motivačné výzvy: Nakúpte teraz, aby ste nezmeškali; Posledné 2 kusy na sklade; Výhodná zľava čoskoro končí; Obchodníci veľmi dobre vedia, že zákazníci by neradi prišli o to, čo mohlo byť ich. Podobne fungujú napríklad aj limitované edície niektorých produktov. Veľkou motiváciou je kúpa trička či tenisiek, ktoré má len málo ľudí a s tým prichádza aj pocit jedinečnosti.

Falošné zľavy

Medzi nekalé taktiky marketérov patria aj falošné zľavy. Cenu produktov zo začiatku výrazne nadhodia. Môžete si to napríklad všimnúť pri nových sezónnych kolekciách oblečenia. Zo začiatku je cena nadhodená výrazne vysoko a to najmä preto, aby ju v období zliav mohli znížiť častokrát aj o polovicu. Na produkte však stále zarobia veľmi dobre, aj keď na ňom visí červená visačka s nápisom -50%.

ZDROJ: Pexels.com

Efekt rámcovania

Táto teória tvrdí, že slová, ktoré marketéri používajú a spôsob akým niečo rámcujú, má priamy vplyv na nákupné rozhodnutia spotrebiteľov. Rámcujú svoj obsah tak, aby pôsobil pozitívnejšie. Efekt rámcovania ovplyvňuje spotrebiteľov spôsobom, ktorý bude prínosom pre danú značku. Podobne funguje aj náš život. Začali ste niekedy deň negatívnou udalosťou a potom ste mali rovnako aj zlý deň? Je to preto, že ste videli veci cez negatívnejší „rámec“. A ako to funguje v praxi marketingu? Efekt rámcovania zabezpečuje to, aby sa produkty alebo služby zdali žiadanejšie. Predstavte si napríklad, že uvádzate na trh nový produkt, ktorý prešiel niekoľkými fázami testovania a recenziami. Pokiaľ napíšete napríklad: „7 z 10 ľudí označilo, že sa im náš produkt páči“ a nie „3 z 10 ľudí označilo, že by náš produkt už nepoužili“, bude mať zaručene pozitívnejší vplyv na predaj.

Sex predáva

V reklamách, na bilbordoch či reklamných letákoch dominuje sex a dobre vyzerajúci ľudia. Obchodníci často sľubujú, že po nákupe ich produktu budete sexuálne príťažlivejší, milovaný a žiadaný. Často si dokonca podvedome myslíme, že budeme vyzerať ako model či modelka na letáku. A obchodníci majú vyhrané, pretože to naozaj funguje. Často sa takéto sexy reklamy objavujú napríklad v parfumovom či kozmetickom priemysle. Horšie je to, že niekedy chcú takéto reklamy zaujať naozaj lacným spôsobom. Napríklad zobrazovaním nahých tiel pri produktoch, ktoré s nimi absolútne nesúvisia (polonahá žena drží náradie). Tu často dochádza aj k rôznym prešľapom a sexistickým kixom.

Tieto marketingové praktiky sú podlé a nekalé, no zvyšujú tržby marketingových spoločností. Teraz už však viete, na čo si do budúcna máte dávať pozor a v čom máte byť ostražitejší. Tak čo, dali ste sa niekedy nachytať?

Pokračujte na ďalší príspevok »