Aktuálna mapa výskytu koronavírusu, počtu nakazených i vyliečených

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

Zdroj titulnej fotografie: Eduard Marmet/Wikimedia Commons (1986)

Celých 27 rokov Concorde lietal a dokazoval, že nadzvukové rýchlosti sú možné aj pre bežných cestujúcich, nielen pre stíhacích pilotov. V skutočnosti sa však príbeh lietadla s celým názvom Aérospatiale-BAC Concorde začal písať ešte o sedem rokov skôr, kedy sa uskutočnil jeho vôbec prvý let. Celkový čas vývoja pred oficiálnym zavedením do prevádzky však trval až 15 rokov.

Concordy boli jediné komerčné lietadlá na prepravu cestujúcich letiace nadzvukovou rýchlosť. Maximálna rýchlosť týchto strojov dosahovala až 2 330 km/h, pričom rýchlosť zvuku v suchom vzduchu pri teplote 25°C je 1245,6 km/h. Let cez Atlantický oceán trval tri až tri a pol hodiny a letová výška dosahovala 18 kilometrov.

Na vývoji lietadiel sa podieľali Spojené kráľovstvo a Francúzsko a jednalo sa aj o národný záujem, keďže Concorde mal byť dôkazom technologickej vyspelosti západnej Európy. Na vývoji takéhoto lietadla sa krajiny dohodli 29. novembra 1966, snáď aj ako reakcia na sovietsky Tupolev Tu-144, ktorý absolvoval svoj prvý let ešte v roku 1968.

 

AVIS Maxirent

Jediná tragédia Concordu bola jeho ortieľom

Britsko-francúzsky Concorde sa vyvíjal až 15 rokov, v roku 1969 absolvoval svoj debut a do komerčnej prevádzky bol uvedený od 21. januára 1976. Zaujímavosťou je, že dnes Concord poznáme ako nespoľahlivé lietadlo, ktorého povesťou otriasla havária 25. júla 2000, lenže jednalo sa jedinú takúto katastrofu za 27 rokov prevádzky. Po roztrhnutí pneumatiky pri štarte vtedy došlo k sérii reťazových udalostí, ktoré vyvrcholili do smrti 109 ľudí na palube a ďalších štyroch ľudí z hotela, na ktorý sa Concorde zrútil.

Ani následné investície do zvýšenia bezpečnosti vo výške až 100 miliónov amerických dolárov neboli dosť silným dôvodom na to, aby sa pasažieri cítili bezpečnejšie a presne 26. novembra 2003 sa uskutočnil posledný let Concordu G-BOAF pod vedením šéfpilota Mike Bannistera z londýnskeho letiska Heathrow do múzea vo Filtone v Anglicku(zdroj).

Jedným z dôvodov ukončenia prevádzky Concordov boli aj ich vysoké prevádzkové náklady.

 

 

 

Zdroje: Aérospatiale-BAC Concorde, Tupolev Tu-144, Rýchlosť zvuku