Marketingové triky, ktoré obchody používajú na to, aby sme viac nakupovali

Poďme sa dnes spolu pozrieť na zákerné psychologické marketingové triky, ktorými nás obchody lákajú, aby sme minuli viac peňazí a nakúpili tovar, ktorý sme nepotrebovali. 2,99 namiesto 3 Náš mozog kóduje čísla tak rýchlo, že stačí menšia prvá číslica, aby sa celá cena zdala oveľa nižšia. Napríklad 2,99 eur sa nám zdá byť oveľa menej… Prečítať celé
Vydané 28. marca 2023 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , ,

Poďme sa dnes spolu pozrieť na zákerné psychologické marketingové triky, ktorými nás obchody lákajú, aby sme minuli viac peňazí a nakúpili tovar, ktorý sme nepotrebovali.

2,99 namiesto 3

Náš mozog kóduje čísla tak rýchlo, že stačí menšia prvá číslica, aby sa celá cena zdala oveľa nižšia. Napríklad 2,99 eur sa nám zdá byť oveľa menej ako 3 eura.

Odstránenie medzier a nahustenie čísel

Štúdie ukazujú, že ľudia vnímajú kratšie ceny ako lacnejšie. Preto ak sa odstráni čiarka alebo medzera, cena pôsobí, že je menšia.  Napríklad 1699 eur oproti 1 699 eur.

Bludisko

Rozloženie predajní je často navrhnuté tak, aby bolo mätúce a pripomínalo bludisko. To núti ľudí blúdiť a prezrieť si tak viac tovaru, ako pôvodne plánovali.

INZERCIA

marketingové triky

Mimikry

Ak predavač ktoréhokoľvek pohlavia napodobňuje vaše gestá, je väčšia pravdepodobnosť, že v danom obchode nakúpite.

Vizuálny kontrast

Vizuálny kontrast medzi predajnými cenami, čiže viditeľný rozdiel vo farbe a veľkosti znakov medzi predajnou cenou a pôvodnou cenou je silný manipulátor. Ak je pôvodná (vyššia cena) tučná, veľká a má inú farbu, výpredajová cena bude pôsobiť atraktívnejšie.

 

Falošný pocit naliehavosti

„Veľmi obmedzené zásoby! Časovo obmedzená ponuka: Ceny už nikdy nebudú tak nízke! Na tento let zostávajú už len tri miesta! V košíku to má 500 ľudí!“ Bez ohľadu na to, či sú tieto vyhlásenia pravdivé alebo nie, vytvárajú pocit naliehavosti, ktorý preváži nad starostlivým plánovaním nákupu.

20 % namiesto 10 Eur

Maloobchodníci používajú na označenie zliav čo najväčšie číslo. Napríklad zľava 20 % z vysávača za 50 eur sa zdá byť lepšia ako zľava 10 eur, hoci obe sú v rovnakej výške.

Červená pre mužov

Červené ceny pre mužov. Štúdie ukazujú, že muži častejšie kupujú výrobky, keď sú ceny zobrazené červenou farbou. Zdá sa, že muži spracúvajú reklamy rýchlejšie a používajú farbu ako vizuálnu charakteristiku, “ červená“ sa automaticky rovná “ zľava“.

Malé rozdiely v cene

Ak malý pop-corn stojí 4 eurá, stredný 8 eur a veľký 8,50 eur. Mnoho ľudí si vyberie veľký, pretože je len o 50 centov drahší ako stredný.

Drahšie ceny iných tovarov

Najdrahšiu položku v menu si väčšina ľudí nekúpi. Tým, že je v jedálnom lístku jedlo za 50 eur, je pravdepodobnejšie, že stravníci budú ochotní zaplatiť 30 eur za iné položky menu, pretože sa v porovnaní s najvyššou cenou zdajú byť primerané.

Mikroplatby

Mikroplatby sú online obchodný model, ktorý zahŕňa predaj predmetov s extrémne malou hodnotou, zvyčajne digitálneho tovaru. Táto stratégia sa často používa v obchodných modeloch, v ktorých sa základný produkt poskytuje zadarmo, ale za rozšírené funkcie, napríklad za nákup ďalších životov v hre, sa účtuje poplatok.

Výhodné balíčky

3 hry za 12 eur alebo každá hra samostatne za 5 eur.

Bunding je situácia, keď podniky ponúkajú viacero produktov alebo služieb spolu za nižšiu cenu, ako sú celkové náklady na jednotlivé produkty. Spoločnosti, ako napríklad telefónne siete, to často využívajú na to, aby vás prinútili zaplatiť viac peňazí za veci, ktoré by ste v skutočnosti nepotrebovali, keby sa predávali samostatne. Zjednodušene povedané, keď vám podniky predávajú balíky, chcú len, aby ste zaplatili viac, ako keby ste si v prvom rade kúpili len tie produkty alebo služby, ktoré skutočne chcete.

1 + 1

Kúp jeden a dostaneš jeden zadarmo. Avšak cena je  nastavená dostatočne vysoko, aby pokryla aj položku “zadarmo“.

Sociálny dôkaz

Ľudia sú ochotnejší niečo urobiť, ak to robia iní ľudia. Používanie recenzií a posudkov ako súčasť reklamy si získava veľkú obľubu.

marketingové triky

Ilustračná foto: Artem Beliakin, Unsplash

 

Pokračujte na ďalší príspevok »