CESTOVANIE

Letná sezóna je za dverami. O aké dovolenkové destinácie majú záujem Slováci?

Až 42 % Slovákov uprednostňuje dovolenku v zahraničí.
V prípade iných európskych krajín, 47 % opýtaných plánuje zostať vo svojej krajine.
Vydané 30. apríla 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy:

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Letná sezóna je pomaly zahájená, čomu sa tešia najmä cestovné kancelárie. Prostredníctvom ich služieb si aj úplne neskúsení cestovatelia môžu vybrať vysnívanú dovolenku.

Slováci si oddych pri mori plánujú dopriať aj tento rok. Minulý rok ich top výber tvorili krajiny, ako Chorvátsko, Turecko, Grécko či Taliansko, uvádza portál tvnoviny.sk. Ako tomu bude teraz?

O dovolenku pri mori je stále najväčší záujem

S pokrokom doby sa menia aj požiadavky na výber vhodnej dovolenkovej destinácie. Mladí ľudia začínajú pred pohodlím na pláži preferovať dobrodružstvo v podobe doposiaľ neprebádaných miest. Zvyknú cestovať s nízkym rozpočtom, pričom sa nebránia noci v hosteli či aute.

Avšak aj napriek tomu z najnovšieho prieskumu európskej banky Revolut vyplýva, že väčšina opýtaných Slovákov má záujem o pobyt pri mori, informuje Forbes. Ako cieľovú destináciu si plánujú zvoliť Chorvátsko. Medzi ich ďalších favoritov patria krajiny, ako Taliansko, Grécko či Španielsko. Dovolenku v zahraničí uprednostňuje 42 % Slovákov. Naopak, tretina opýtaných plánuje zostať na Slovensku.

Rovnako sa líšia aj ich predstavy o trávení dovolenky. Takmer každý desiaty Slovák si chce na tohtoročnej dovolenke dopriať oddych vo wellness centre. Najnižšie percento sa zaznamenalo v rámci hudobných festivalov, pričom len jedno percento opýtaných ich plánuje počas leta navštíviť.

letná dovolenka

K najobľúbenejšej destinácii Slovákov patrí Chorvátsko. Zdroj: pexels.com

„Slováci chcú na dovolenke navštíviť  miestne pamiatky (44 %), ochutnať miestnu kuchyňu a spoznať miestne tradície (20 %). Pokiaľ ide o miesto pobytu, preferujú all inclusive hotely s nápojmi a stravou v cene (37 %). Slovenskí turisti patrili medzi tých, ktorí si najčastejšie vyberali dovolenky s wellnessovými, zdravotnými a skrášľovacími procedúrami (17 %),“ priblížila európska banka.

Výskumnú vzorku prieskumu tvorilo 15-tisíc respondentov. V rámci Slovenska sa ho zúčastnilo tisíc opýtaných. Pokiaľ ide o preferencie iných európskych krajín, až 47 % účastníkov chce stráviť dovolenku vo vlastnej krajine.

Slovákov neodrádza ani inflácia

Ani počas minulého roka Slovákov pri kúpe dovolenky neodradila inflácia. Ako píše portál RTVS, podľa online prieskumu Kariéra.sk približne tretina opýtaných plánovala na ňu použiť svoje úspory z minulých mesiacov či rokov.

Platilo to najmä pre vysokoškolsky vzdelaných ľudí z väčších miest. V porovnaní so skupinou ľudí s nižším vzdelaním dokážu lepšie narábať so svojimi financiami. Každý mesiac si zvyknú odkladať zo svojej výplaty, na základe čoho sa pri výbere ich letnej dovolenky neodrazila ani inflácia.

letná dovolenka

Mladých ľudí lákajú nízkorozpočtové dobrodružstvá. Zdroj: pexels.com

„Zruba 21 % opýtaných plánuje financovať letnú dovolenku z bežných príjmov, ktoré sú na to dostatočné. Väčšinou ide o Slovákov vo veku 35 až 54 rokov, ktorí pochádzajú z veľkého mesta. Medzi ďalšie spôsoby financovania letnej dovolenky patria bonusy a prémie, prípadne dary a podpora od rodiny,“ približuje manažérka odboru komunikácie a PR portálu Kariéra.sk Katarína Tešla.

„Niektorí Slováci sú si ochotní na zaplatenie dovolenky vziať úver a pôžičku (1,5 %) alebo si rezervovať pobyt prostredníctvom cestovnej kancelárie, ktorá ponúka možnosť platiť na splátky (1,3 %). Najčastejšie ide o obyvateľov stredného Slovenska, dodáva.

Muži míňajú prekvapivo viac

Približne tretina respondentov uvedeného prieskumu plánovala v rámci letnej dovolenky minúť 300 až 600 eur. Naopak, len 19 % sa nebránilo minúť viac ako 1 500 eur. Ide o obrovský sociálno-ekonomický rozdiel v rámci obyvateľstva Slovenska.

V predošlom roku sa zaznamenal aj výrazný pokles kúpy last minute dovoleniek, a to až v podobe 20 %, informuje portál Startitup. Cestovné kancelárie sa, naopak, tešia zo záujmu first moments ponúk. Ako uvádza pre Startitup Eleonóra Fedorová, riaditeľka cestovnej kancelárie Satur, daná ponuka je výhodná aj pre cestujúcich. Cena je v porovnaní s last minute približne rovnaká či dokonca menšia, rozdiel je len vo väčšej flexibilite.

letná dovolenka

Ľudia z väčších miest sú ochotnejší za letnú dovolenku minúť viac. Zdroj: pexels.com

Zaujímavým zistením je aj to, že muži v porovnaní so ženami zvyknú na dovolenke minúť viac peňazí, dodáva RTVS. Priemerne ide o viac ako 330 eur. Nadpriemerne utrácanie sa týka najmä obyvateľov veľkých miest vo veku 35 až 54 rokov. Naopak, ľudia zo stredného Slovenska vo veku 55 rokov na dovolenkách míňajú najmenej.

Pokračujte na ďalší príspevok »



Príbehy slávnych

From Zero to Hero – ako sa z ľudí na dne stali superboháči

  • Cesta k úspechu býva neraz tŕnistá. Presvedčili sa o tom aj mnohé slávne osobnosti, ktorých meno dnes pozná značná časť svetovej populácie.
  • Ako sa Ralph Lauren stal svetovou módnou ikonou? Je kľúčom k úspechu tvrdá práca, dobrý nápad a jasný cieľ, alebo ide len o dielo náhody? V skutočnosti je to kombinácia všetkých týchto faktorov.