Kultúra Lifestyle Ľudia Svet

Mária Antoinetta ako kontroverzná kráľovná módy

  • 29 decembra, 2021
  • 6 min read
Mária Antoinetta ako kontroverzná kráľovná módy

Jej trendy dodnes napodobňujú špičkoví návrhári

Počas dlhých rokov boli kráľovné posudzované na základe toho, čo na sebe mali oblečené. Od sukní Isabeau Bavorskej (kvôli ktorým sa museli dokonca rozširovať dvere), až po súčasnú módnu ikonu Kate Middleton, ľudí neustále fascinovali kráľovské outfity. Žiadna z kráľovien však nepodnietila „štýlovú revolúciu“ natoľko ako Mária Antoinetta. Prehnané pastelové róby zdobené mašľami a stuhami či jednoduché mušelínové šaty vzbudzujúce obdiv aj opovrhnutie. Trendy francúzskej kráľovnej dodnes napodobňujú špičkoví módni návrhári.

Premena z arcivojvodkyne na Dauphine

Keď Mária Antoinetta prišla do Francúzska, aby sa stala dauphine (v roku 1770) mala iba 14 rokov. Rakúsko zaplatilo za osobný majetok nevesty (zvyčajne zahŕňal oblečenie, vybavenie rôzneho druhu či domácu bielizeň akou boli napríklad aj uteráky) 400 000 livier, pričom boli všetky veci vyrobené výhradne v Paríži. Ak mala mladá princezná vyhovieť prísnym pohľadom dvoranov vo Versailles, iná možnosť ani neprichádzala do úvahy.

V deň jej príchodu do novej vlasti bola Mária oblečená v očarujúcich (rakúskych) svadobných šatách. Na znak zrieknutia sa rakúskych zvyklostí a zároveň v prospech prijatia všetkého francúzskeho, princezná si musela nádherné šaty vyzliecť. Skončila tak oblečená v spodnej bielizni, následne je preobliekli do francúzskej módy. O tejto zmene sa hovorilo, že jej dopomohla k tomu, aby sa stala tisíckrát šarmantnejšou a očarujúcejšou.

 

INZERCIA

Rose Bertin – „ministerka módy“ Márie Antoinetty

Ako mnohé ďalšie módne ikony, aj Antoinetta využívala služby štylistky a návrhárky. Za svoju „ministerku módy“ si vybrala krajčírku Rose Bertin. Marie Jeanne „Rose“ Bertin bola obyčajnou ženou, z ktorej Mária vychovala slávnu módnu štylistku a návrhárku číslo jeden na dvore vo Versailles. Bertin sa tak podarilo získať prominentnú klientelu z najužšieho okolia kráľovnej, čo z nej urobilo bohatú ženu. Medzi jej klientov patrila i blízka priateľka Márie Antoinetty princezná de Lamballe, ale aj portrétistka Vigee Le Brun.

Bertin dostala voľnú ruku aj pri vytváraní prepychových spoločenských šiat pre svoju kráľovnú, vhodných na formálne vystúpenia na dvore. O Márii Antoinette sa povrávalo, že si nechala vyrobiť až 300 šiat ročne a žiadny z modelov na sebe nemala dvakrát.

Mademoiselle Rose Bertin, osobná krajčírka Márie Antoinetty Zdroj:sk.pinterest.com

 

Košieľka à la Reine: Módny hit alebo politické faux pas?

Mária Antoinetta
Portrét Márie Antoinetty v košieľkových šatách, ktorého autorkou je Elisabeth Louise Vigee Le Brun Zdroj:sk.pinterest.com

Na prvý pohľad neškodné košieľkové šaty,  ktoré však do 18. storočia (najmä v predrevolučnom Francúzsku) vyvolávali pobúrenie. Kráľovnú kritizovali za propagandu módy, v ktorej sa namiesto francúzskeho hodvábu používala látka z dovozu. Jej inovatívne nápady mali negatívny vplyv na už aj tak upadajúcu ekonomiku.

Antoinetta odmietala nepružnosť korzetového oblečenia a všetky nepraktické dvoranské zvyky až natoľko, že ju mnohí odcudzovali – dokonca označovali ako dojičku (kvôli štýlu obliekania). Ona sa však aj napriek kritike prechádzala v okolí zámku Malý Trianon (Petit Trianon) v jednoduchých mušelínových outfitoch.

„Košieľková róba“ sa nakoniec presadila nielen vo Francúzsku, ale aj v Anglicku. Túto revolúciu v štýle „spodná bielizeň ako vrchné oblečenie“ (hoci ju niektorí stále považovali za nevhodnú) súčasníci Márie Antoinetty prijali.

Košieľku á la reine si obľúbili bohaté ženy nielen vo Francúzsku, ale postupne i v celej Európe. Medzi významné ženy, ktoré neskôr považovali ako nasledovníčky tohto štýlu obliekania, patrila napríklad Marie-Anne Paulze Lavoisier (1758-1836) – manželka francúzskeho chemika a šľachtica Antoina Lavoisiera. Čaru novej módy neodolala ani ruská cisárovná Alžbeta Alexejevna (1779-1826).

 

Prechod k serióznejšiemu štýlu  

Po dovŕšení svojich tridsiatych narodenín , zaujala panovníčka k dámskej móde triezvejší prístup. Tento módny prerod sa dal všimnúť hlavne na jej vtedajších portrétoch. Kráľovná Francúzska poverila „ministerku módy“, aby vytvorila o čosi serióznejšie oblečenie. Mária Antoinetta sa rozhodla prestať nosiť kvety vo vlasoch a uprednostnila čelenky zo zamatu v tmavších odtieňoch červenej alebo modrej.

 

Vplyv Antoinetty na súčasnú módu

Súčasní módni návrhári dodnes čerpajú inšpiráciu z ikonického vzhľadu Márie Antoinetty a takisto módnych kreácií kráľovskej krajčírky Rose Bertin. Velikáni ako Christian Dior, Vivienne Westwood, Christian Lacroix či Thierry Mugler patria k návrhárom, ktorí svoje nápadité kúsky prispôsobili práve francúzskej móde. Jej vplyv možno vidieť v rustikálnych vzoroch značky Batsheva a Brock Collection, ale aj v romantickej čipke írskej módnej návrhárky Simone Rocha.

Dior so svojimi širokými sukňami, úzkymi živôtikmi, jemnými pastelovými farbami a zložitými kvetinovými výšivkami – to všetko pripomína typický štýl Márie Antoinetty.

Štýl Márie Antoinetty teda nie je zložité rozpoznať ani dnes. Táto jedna kráľovná po sebe zanechala obrovský vplyv vo svete módy – vplyv, ktorý zatienil všetky ostatné panovníčky. Antoinetta sa stala najlepšou verziou „dievčenskej dievčiny“. Svojej záľube ku krásnym veciam sa venovala naplno, a to najmä v časoch, kedy ešte nemala deti (manželstvo Antoinetty s Ľudovítom XVI. bolo totiž prvých osem rokov bezdetné).

Na pódiu prehliadky The Moschino Jeseň/Zima 2020 kraľovala móda Márie Antoinetty. Zdroj:sk.pinterest.com
Christian Dior Zdroj:www.vam.ac.uk
Detail práce Christiana Diora: Designer of Dreams exhibition (2019). Zdroj:www.vam.ac.uk

Zdroje: www.thecollector.com, www.townandcountrymag.com

Zdroj titulnej fotografie: thecollector.com

About Author

Juliana Nemcikova

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings