Móda Márie Antoinetty
Mária Antoinetta ako kontroverzná kráľovná módy
Jej trendy dodnes napodobňujú špičkoví návrhári Počas dlhých rokov boli kráľovné posudzované na základe toho, čo na sebe mali oblečené. Od sukní Isabeau Bavorskej (kvôli ktorým sa museli dokonca rozširovať dvere), až po súčasnú módnu ikonu Kate Middleton, ľudí neustále fascinovali kráľovské outfity. Žiadna z kráľovien však nepodnietila „štýlovú revolúciu“ natoľko ako Mária Antoinetta. Prehnané pastelové… Prečítať celé
Jej trendy dodnes napodobňujú špičkoví návrhári
Počas dlhých rokov boli kráľovné posudzované na základe toho, čo na sebe mali oblečené. Od sukní Isabeau Bavorskej (kvôli ktorým sa museli dokonca rozširovať dvere), až po súčasnú módnu ikonu Kate Middleton, ľudí neustále fascinovali kráľovské outfity. Žiadna z kráľovien však nepodnietila „štýlovú revolúciu“ natoľko ako Mária Antoinetta. Prehnané pastelové róby zdobené mašľami a stuhami či jednoduché mušelínové šaty vzbudzujúce obdiv aj opovrhnutie. Trendy francúzskej kráľovnej dodnes napodobňujú špičkoví módni návrhári.
Premena z arcivojvodkyne na Dauphine
Keď Mária Antoinetta prišla do Francúzska, aby sa stala dauphine (v roku 1770) mala iba 14 rokov. Rakúsko zaplatilo za osobný majetok nevesty (zvyčajne zahŕňal oblečenie, vybavenie rôzneho druhu či domácu bielizeň akou boli napríklad aj uteráky) 400 000 livier, pričom boli všetky veci vyrobené výhradne v Paríži. Ak mala mladá princezná vyhovieť prísnym pohľadom dvoranov vo Versailles, iná možnosť ani neprichádzala do úvahy.
V deň jej príchodu do novej vlasti bola Mária oblečená v očarujúcich (rakúskych) svadobných šatách. Na znak zrieknutia sa rakúskych zvyklostí a zároveň v prospech prijatia všetkého francúzskeho, princezná si musela nádherné šaty vyzliecť. Skončila tak oblečená v spodnej bielizni, následne je preobliekli do francúzskej módy. O tejto zmene sa hovorilo, že jej dopomohla k tomu, aby sa stala tisíckrát šarmantnejšou a očarujúcejšou.
Rose Bertin – „ministerka módy“ Márie Antoinetty
Ako mnohé ďalšie módne ikony, aj Antoinetta využívala služby štylistky a návrhárky. Za svoju „ministerku módy“ si vybrala krajčírku Rose Bertin. Marie Jeanne „Rose“ Bertin bola obyčajnou ženou, z ktorej Mária vychovala slávnu módnu štylistku a návrhárku číslo jeden na dvore vo Versailles. Bertin sa tak podarilo získať prominentnú klientelu z najužšieho okolia kráľovnej, čo z nej urobilo bohatú ženu. Medzi jej klientov patrila i blízka priateľka Márie Antoinetty princezná de Lamballe, ale aj portrétistka Vigee Le Brun.
Bertin dostala voľnú ruku aj pri vytváraní prepychových spoločenských šiat pre svoju kráľovnú, vhodných na formálne vystúpenia na dvore. O Márii Antoinette sa povrávalo, že si nechala vyrobiť až 300 šiat ročne a žiadny z modelov na sebe nemala dvakrát.
Košieľka à la Reine: Módny hit alebo politické faux pas?
Na prvý pohľad neškodné košieľkové šaty, ktoré však do 18. storočia (najmä v predrevolučnom Francúzsku) vyvolávali pobúrenie. Kráľovnú kritizovali za propagandu módy, v ktorej sa namiesto francúzskeho hodvábu používala látka z dovozu. Jej inovatívne nápady mali negatívny vplyv na už aj tak upadajúcu ekonomiku.
Antoinetta odmietala nepružnosť korzetového oblečenia a všetky nepraktické dvoranské zvyky až natoľko, že ju mnohí odcudzovali – dokonca označovali ako dojičku (kvôli štýlu obliekania). Ona sa však aj napriek kritike prechádzala v okolí zámku Malý Trianon (Petit Trianon) v jednoduchých mušelínových outfitoch.
„Košieľková róba“ sa nakoniec presadila nielen vo Francúzsku, ale aj v Anglicku. Túto revolúciu v štýle „spodná bielizeň ako vrchné oblečenie“ (hoci ju niektorí stále považovali za nevhodnú) súčasníci Márie Antoinetty prijali.
Košieľku á la reine si obľúbili bohaté ženy nielen vo Francúzsku, ale postupne i v celej Európe. Medzi významné ženy, ktoré neskôr považovali ako nasledovníčky tohto štýlu obliekania, patrila napríklad Marie-Anne Paulze Lavoisier (1758-1836) – manželka francúzskeho chemika a šľachtica Antoina Lavoisiera. Čaru novej módy neodolala ani ruská cisárovná Alžbeta Alexejevna (1779-1826).
Prechod k serióznejšiemu štýlu
Po dovŕšení svojich tridsiatych narodenín , zaujala panovníčka k dámskej móde triezvejší prístup. Tento módny prerod sa dal všimnúť hlavne na jej vtedajších portrétoch. Kráľovná Francúzska poverila „ministerku módy“, aby vytvorila o čosi serióznejšie oblečenie. Mária Antoinetta sa rozhodla prestať nosiť kvety vo vlasoch a uprednostnila čelenky zo zamatu v tmavších odtieňoch červenej alebo modrej.
Vplyv Antoinetty na súčasnú módu
Súčasní módni návrhári dodnes čerpajú inšpiráciu z ikonického vzhľadu Márie Antoinetty a takisto módnych kreácií kráľovskej krajčírky Rose Bertin. Velikáni ako Christian Dior, Vivienne Westwood, Christian Lacroix či Thierry Mugler patria k návrhárom, ktorí svoje nápadité kúsky prispôsobili práve francúzskej móde. Jej vplyv možno vidieť v rustikálnych vzoroch značky Batsheva a Brock Collection, ale aj v romantickej čipke írskej módnej návrhárky Simone Rocha.
Dior so svojimi širokými sukňami, úzkymi živôtikmi, jemnými pastelovými farbami a zložitými kvetinovými výšivkami – to všetko pripomína typický štýl Márie Antoinetty.
Štýl Márie Antoinetty teda nie je zložité rozpoznať ani dnes. Táto jedna kráľovná po sebe zanechala obrovský vplyv vo svete módy – vplyv, ktorý zatienil všetky ostatné panovníčky. Antoinetta sa stala najlepšou verziou „dievčenskej dievčiny“. Svojej záľube ku krásnym veciam sa venovala naplno, a to najmä v časoch, kedy ešte nemala deti (manželstvo Antoinetty s Ľudovítom XVI. bolo totiž prvých osem rokov bezdetné).
Zdroje: www.thecollector.com, www.townandcountrymag.com
Zdroj titulnej fotografie: thecollector.com