EXTRA Zdravie

COVID-19: Je tu nový Delta Plus variant, máme sa ho obávať?

  • 28 júna, 2021
  • 5 min read
COVID-19: Je tu nový Delta Plus variant, máme sa ho obávať?

Delta variant, ktorý v Indií spôsobil smrteľnú druhú vlnu koronavírusu, zmutoval.  India ešte v stredu potvrdila, že momentálne disponuje približne 40 prípadmi Delta koronavírusu, ktorý má mutáciu.

Zdá sa, že vďaka nej sa ľahšie prenáša a bude vyžadovať viac testovania. Indický minister zdravotníctva poukázal na štúdie, ktoré hovoria o tom, že Delta Plus variant (nazývaný aj AY.1) sa šíri oveľa jednoduchšie.

Vírusy mutujú stále, väčšina zmien je však bezvýznamných. Niektoré zmeny dokonca poškodzujú samotný vírus. Potom sú tu však aj tie mutácie, vďaka ktorým je ochorenie viac infekčné alebo ohrozujúce- nanešťastie tieto mutácie majú tendenciu byť dominantné.

Čo je to Delta plus?

Variant, ktorý sa v Indií nazýva Delta plus, bol prvýkrát ohlásený v Public Health England bulletin ešte 11. júna. Jedná sa o poddruh Delta variantu, ktorý ako prvá odhalila India. Tento variant nadobudol mutáciu spike proteínu nazývanú K417N. O tejto mutácií ste už mohli počuť aj v súvislosti s Beta variantom, prípadne Gamma variantom COVID-19.

Niektorí vedci sa obávajú, že táto mutácia v spojení s ďalšími prvkami Delta variantu, by mohla byť viac nákazlivou.

Kde všade sa Delta Plus variant vyskytuje?

Informácie k 16. júnu hovoria o 197 prípadoch z 11 rôznych krajín. Konkrétne sa jedná o Veľkú Britániu (36), Kanadu (1), Indiu (8), Japonsko (15), Nepál (3), Portugalsko (22), Rusko (1), Švédsko (18), Turecko (1) a Spojené štáty americké (83).

Najskoršie spozorovaný prípad v Indií bol zo vzorky odobratej 5. Apríla. Podľa informácií zo stredu India aktuálne zaznamenala okolo 40 prípadov Delta Plus variantu, pričom sa jedná o štáty Maháráštra, Kerala a Madhjapradéš.

Inzercia

Prvých 5 prípadov vo Veľkej Británií bolo zachytených 26. apríla. Nakazení boli v kontakte s ľuďmi, ktorí pricestovali alebo len prechádzali cez Nepál alebo Turecko. Zo Spojeného kráľovstva ani Indie neboli hlásené úmrtia spojené s týmito prípadmi.

Aké sú obavy?

Momentálne prebiehajú celosvetové štúdie kvôli zisteniu, aká je efektívnosť vakcín proti Delta Plus variantu.

Vedec Tarun Bhatnagar povedal „Táto mutácia sama o sebe nemusí viesť k tretej vlne koronavírusu v Indií- závisí to aj od vhodného správania sa v súvislosti s COVID-19, avšak môže byť jednou z jej príčin„.

Zdá sa, že Delta Plus má 3 znepokojujúce charakteristiky– zvýšenú prenosnosť, lepšiu schopnosť útočiť na bunky pľúc a potenciálnu odolnosť voči vakcínam a imunite získanej prekonaním koronavírusu.

Zatiaľ čo vakcíny vyzerajú byť efektívne proti originálnemu Deltu variantu, Dr. Scott Gottlieb, bývalý komisát Úradu pre kontrolu potravín a liečiv, povedal pre CBS, že je nepravdepodobné, že by sa Delta Plus stala hlavným zdrojom nových prípadov infikovaných ľudí koronavírusom v Spojených štátoch.

Delta Plus
Ešte stále nemáme dostatok informácií ohľadom novej mutácie Delta Plus, Zdroj: Unsplash/ Viktor Forgacs

Aké sú názory vedcov?

Stále sú potrebné dáta na to, aby sme sa o tejto mutácií dozvedeli viac.

Podľa virológa Dr. Jeremy Kamila (Louisiana State University Health Sciences Center, Shreveport) nemáme veľa dôvodov na to, aby sme verili, že táto mutácia je nebezpečnejšia ako originálna Delta.

Jemnou výhodou Delta Plus variantu je možnosť jeho rozšírenia sa medzi ľuďmi, ktorí sa už koronavírusom predtým nakazili (skoršie počas pandémie) a medzi tých, ktorí majú slabú alebo nekompletnú imunitu po vakcinácii„.

Zachoval by som pokoj. Nemyslím si, že India alebo ktokoľvek iný zverejnil alebo nazbieral dostatok dát, ktoré by znamenali väčší risk spojený s Delta Plus, že by bol nebezpečnejší ako originálny Delta variant.

Dr. Kamil ešte dodáva, že nie je prehnane vystrašený, ale určite je fér byť v strehu vzhľadom na túto mutáciu.

Aktuálne nemáme žiaden indikátor, ktorý by znamenal, že Delta Plus by mal spôsobovať verejný strach o zdravie alebo paniku. Zatiaľ nevidíme nič znepokojujúce, pričom situáciu starostlivo sledujeme a posilňujme všetky opatrenia týkajúce sa zdravia verejnosti“ povedal Dr. Anurag Agarwal, riaditeľ CSIR- Inštitút genomiky a integratívnej biológie (IGIB) v Dillí.

Prof. David Robertson, vedúci virálnej genomiky a bioinformatiky (University of Glasgow) hovorí „Zatiaľ nevieme či AY.1 má nejakú extra výhodu nad Deltou, no zdá sa nepravdepodobné, že jediným rozdielom by bola len mutácia K417N. … Už však vieme, že samotná Delta sa ľahšie prenáša ďalej a práve toto je dôvodom, prečo je jej prenos tak rýchly.

Epidemológ Dr. Ramanan Laxminarayan (Centrum pre dynamiku, ekonomiku a politiku ochorení (CDDEP) v Spojených štátoch amerických) súhlasí s tým, že by sa mala venovať pozornosť získaniu nových dát pomocou „rapídneho sekvenovania a solídneho epidemiologického výskumu“ Delta Plus variantu. Doktor Laxminarayan však varuje pred možnosťou zvýšenej prenosnosti.

ZDROJE: Reuters, BBC, Science Media Centre, Independent, India Today, CBC News

 

About Author

Michaela Hlaváčová

24-ročná študentka masmediálnej komunikácie v Trnave. Milovníčka fialovej a zelenej farby, retro štýlu, smotanovej pizze a v neposlednom rade aj dôveryhodných zdrojov v dezinformačných časoch.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings