GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Lifestyle

Nechávate sebe a deťom na noc zapnuté slabé svetlo? Sú dôvody, aby ste prestali

  • 23 júna, 2022
  • 3 min read
Nechávate sebe a deťom na noc zapnuté slabé svetlo? Sú dôvody, aby ste prestali

Aj vy z času na čas zaspíte pri televízore, zabudnete zastrieť závesy alebo necháte zapnutú stolnú lampu? Podľa viacerých výskumov môžu tieto maličkosti negatívne vplývať na zdravie. Vedci prišli na to, že aj malé množstvo umelého svetla počas noci zvyšuje riziko chronických ochorení.

Obezita, cukrovka, ale aj vysoký tlak

Phyllis Zee, vedúca spánkovej medicíny na univerzite v Chicagu a autorka štúdie publikovanej v Proceedings of the National Academy of Sciences, odporúča minimalizovať množstvo svetla počas spánku. Tvrdí, že aj slabé svetlo v spálni môže zvýšiť riziko cukrovky, obezity a vysokého krvného tlaku.

Výskumu sa zúčastnilo dvadsať mladých dospelých. Títo účastníci prvú noc spali v prevažne tmavej miestnosti, nasledujúcu noc polovica z nich spala v miestnosti s tlmeným svetlom. Počas toho ako účastníci spali, vedci vykonali viaceré testy. Zaznamenávali mozgové vlny, merali tep a každých pár hodín brali krv. Ráno dali obom skupinám veľkú dávku cukru, aby zistili, ako bude reagovať ich telo.

Jedna noc v miestnosti s tlmeným svetlom spôsobila, že sa účastníkom zvýšila hladina cukru v krvi, ale aj srdcová frekvencia. Tá skupinka, ktorá spala v miestnosti s tlmeným svetlom mala väčší problém dostať hladinu cukru v krvi do normálu.

Starší ľudia neboli voči svetlu odolnejší

V inej štúdii publikovanej v časopise Sleep sa vedci zamerali na seniorov. Výskum sa od predchádzajúceho líšil tým, že účastníkov nesledovali v spánkovom laboratóriu, ale v domácom prostredí.  Väčšia bola aj skúmaná vzorka. Viac než päťsto mužov a žien vo veku od 63 do 84 rokov dostalo aktigraf, malé zariadenie podobné náramkovým hodinkám, ktoré meralo spánkové cykly, priemerný pohyb a vystavenie svetlu.

U tých starších ľudí, ktorí boli v noci viac vystavení svetlu, bola podobne ako u mladých ľudí v predchádzajúcom výskume, vyššia pravdepodobnosť obezity, cukrovky a vysokého krvného tlaku.

Phyllis Zee, ktorá bola súčasťou vedeckého tímu aj v tomto výskume pre CNN dodala, že v tme aspoň päť hodín každú noc spala menej než polovica ľudí. Tí ľudia, ktorí boli obklopení väčším množstvom svetla, zároveň častejšie chodili spať neskôr a neskôr aj vstali.

Ako znížiť množstvo svetla v spálni?

Spálňa nie je pracovňa. Ilustračný obrázok: pexels.com

Podľa Phyllis Zee, môžete spraviť niekoľko jednoduchých krokov pre zdravší spánku. Ak máte posteľ umiestnenú v blízkosti okna, používajte okenné tienidlá, ktoré zabezpečia úplnú tmu. Notebooky a mobilné telefóny nabíjajte mimo spálne a najlepšie mimo dosahu rúk. Modré svetlo totiž narúša spánkový rytmus.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Ak bývate e so spolubývajúcimi alebo sa o izbu delíte so súrodencami, vyskúšajte masku na spanie na ochranu očí. Ak nemusíte, tak počas noci nezasvecujte. Starším ľudom, ktorí potrebujú častejšie chodiť na toaletu, Zee odporúča umiestniť svetlá blízko k zemi. Dôležitá je aj farba svietidiel. Jantárové alebo červené svetlá majú dlhšiu vlnovú dĺžku a sú podľa nej menej rušivé.

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Maria Mihalikova