Lifestyle

Aj domov je priestorom pre starostlivosť o seba: Ako sa v ňom cítiť dobre?

  • 20 novembra, 2022
  • 7 min read
Aj domov je priestorom pre starostlivosť o seba: Ako sa v ňom cítiť dobre?

Od podpory lepšieho spánku až po vyjadrenie individuality

Nový prístup k interiérovému dizajnu je menej o estetických trendoch a viac o tom, ako sa v našich priestoroch cítime. Daisy Woodwardová skúma fenomén dobrého domova.

Priestory, ktoré obývame, ovplyvňujú naše nálady a pocity. Nie je to žiadnym tajomstvom. Od feng šuej až po škandinávsku snahu o hygge – navrhnutie vzhľadu a usporiadania vášho príbytku tak, aby ste podporili pocit pohody nie sú žiadnou novinkou. Environmentálna psychológia – náuka o ľudskom vzťahu k okoliu – nebola uznaná ako akademická oblasť až do konca 60. rokov 20. storočia. Pokiaľ ide o domáci interiérový dizajn je ešte neprebádaným oceánom.

„Myšlienka, ktorá sa rozmohla je zlepšenie pohodlia prostredníctvom našich vnútorných priestorov,“ hovorí pre BBC Culture Jean Whitehead, docent v interiérovom dizajne na Falmouth University a autor knihy Creating Interior Atmosphere: Mise-en-scène and Interior Design. „Tieto inovácie prevládali v zdravotníckych interiéroch, teraz prechádzajú do pohostinských a voľnočasových priestorov, čo zahŕňa i naše domovy.“

Dizajn, textúry a osvetlenie výrazne ovplyvňujú aj kvalitu nášho spánku. Zdroj: Pexels.com

Bývanie by malo byť vašim domovom

Náš spoločný záujem o domáci wellness, poznamenáva Whitehead, urýchlila pandémia. Je pozoruhodné, že podľa prieskumov Európania trávia až 90 % svojho času v uzavretých priestoroch a počas lockdownu pre väčšinu z nás „vo vnútri“ znamenalo „doma“. Z tohto dôvodu sa mnohí z nás začali menej starať o to, ako vyzerajú naše príbytky, aspoň z hľadiska trendov, a viac o to, ako sa v nich cítime. V dôsledku toho sa začal presadzovať nový, udržateľnejší postoj k interiérovému dizajnu, zameraný na individualitu, všímavosť a starostlivosť o seba.

INZERCIA

Pre Monicu Khemsurov a Jill Singer, zakladateľky online dizajnérskeho magazínu Sight Unseen, priniesla pandémia znovuobjavené ocenenie pre nespočetné množstvo predmetov, ktoré obe za tie roky nazhromaždili. „Sedeli sme vo svojich domovoch a naše predmety nám skutočne prinášali pohodlie a vďaka nim sme sa cítili menej osamelí,“ hovorí Khemsurov pre BBC Culture.

Voľte také dekorácie, ktoré lahodia vášmu osobnému vkusu a vyvolávajú vo vás príjemné pocity. Zdroj: Pexels.com

Zmyslom je vybudovať interiér odrážajúci vašu osobnosť – Jill Singer

Zahŕňa to osobnejší prístup pri kúpe predmetov a žitia s nimi. Človek uprednostňuje úprimné spojenie nad trendami. „Objekt sa môže veľmi ľahko naplniť významom a spomienkami, čo je aj základnou myšlienkou,“ hovorí. Či už je to niečo, čo vám vyrobila kamarátka alebo maličkosť zakúpená na cestách do zahraničia. Predmety nás spájajú s milovanými, ktorých nemôžme mať pri sebe. „Pokiaľ ide o estetiku objektu, máme tendenciu byť dosť agnostickí,“ dodáva Singer. „Zmyslom je vybudovať interiér odrážajúci vašu osobnosť.“

INZERCIA

Obklopenie sa vzácnymi predmetmi je len jedným kúskom skladačky zostavenia osobného priestoru, v ktorom sa budete cítiť dobre. Lindsay T Graham, osobnostná a sociálna psychologička, ktorá sa špecializuje na to, ako nás ovplyvňujú naše obytné priestory, navrhuje zaujať od začiatku intuitívny postoj. „Najprv choďte do priestoru a uvedomte si, ako sa v ňom cítite,“ hovorí pre BBC Culture. „Nepremýšľajte nad tým. Len sa spýtajte samého seba: Cítim sa vystresovaný? Šťastný? Som pripravený utiecť? Alebo som plný energie? Potom urobte krok späť a premýšľajte o tom, čo cítiť chcete. Ak si všimnete akýkoľvek nesúlad získate vodítka k tomu, čo je potrebné posunúť, aby ste vytvorili prostredie príjemné pre vás.“

Základom je správne osvetlenie

Všetko je to len o výbere správnych predmetov a technológie na dosiahnutie požadovaného psychologického účinku. Dôležitým prvkom je osvetlenie. „To môže okamžite zmeniť priestor,“ hovorí Graham. „Navyše dokáže ovplyvniť náš cirkadiálny rytmus, ktorý ovplyvňuje naše duševné aj fyzické zdravie.“ Ide najmä o používanie farebných svetiel na podnecovanie rôznych nálad. „Môžete si kúpiť teplé alebo studené žiarovky,“ hovorí environmentálna psychologička Sally Augustin pre BBC Culture. „Ak sa snažíte vytvoriť upokojujúcu atmosféru, kde budú ľudia radi tráviť čas spolu, zvolíte teplejšie a jemnejšie svetlo. Ak potrebujete koncentráciu, potrebujete chladnejšie a intenzívnejšie.“ Teplejšie svetlo je najefektívnejšie, keď je vyžarované z nižšej úrovne – zo stolových alebo podlahových lámp – vysvetľuje Augustin, zatiaľ čo chladné žiarovky by mali byť umiestnené v stropných svietidlách alebo zásuvkách stropného osvetlenia.

Inzercia
Neriaďte sa trendami, ale sebou. Vnímajte, ako sa v priestore cítite. Zdroj: Pexels.com

Nezabúdajte na vrstvenie a textúry

Podobne výrazne menia našu emocionálnu reakciu na priestor aj textúry. „Ak sa budete držať jednej základnej, (najmä takej, o ktorej je známe, že sa cítime dobre) získate relaxačnejší efekt.  Naopak, ak použijete viacero textúr, pridáte do priestoru viac energie,“tvrdí Augustin. „Jemné textúry – ako sú materiály, z ktorých je vyrobené detské oblečenie – sú na dotyk najpríjemnejšie. Dôležité je tiež zváženie akustického vplyvu textílií na miestnosť,“ vysvetľuje.  „Pri návrhu nezabudnite na všetky zmyslové dôsledky. Pokiaľ máte vo svojej obývačke aspoň jeden koberec, čalúnený nábytok a závesy na oknách, tieto mäkšie povrchy pohltia zvuk a zabránia ozvene. Príjemné prostredie sa vytvorí skôr.“

Príroda a farby idú ruka v ruke

Ďalší jednoduchý spôsob, ako dodať domovu viac rovnováhy? „Absolútnou výhrou je zapojenie prírody,“ hovorí Graham. „Rastliny sú skvelé,“ dodáva Augustin, „najmä zelené, listnaté so zakrivenými listami a stonkami.“ Dodáva však, že prírodný alebo biofilný dizajn siaha ďaleko za rastliny a pohľady na prírodu. „Máme tendenciu považovať zakrivené línie za najpríjemnejšie – buď v dvojrozmerných vzoroch, alebo v trojrozmerných formách, ako aj tvar operadla pohovky. Evokujú formy, ktoré nájdeme v prírode. Zatiaľ čo prírodné materiály, najmä nenatreté drevo, sú skvelé na udržanie našej úrovne stresu pod kontrolou.“

Existuje mnoho ďalších spôsobov, ako využiť psychológiu priestoru. „Veľmi pôsobivá je aj farba,“ hovorí Augustin, „Svetlosť a menšia sýtosť upokojuje – povedzme zelená s množstvom bielej – zatiaľ čo teplé farby môžu podnietiť našu chuť k jedlu a spôsobiť, že ľudia budú vyzerať priateľskejšie jeden k druhému.“

Textúry, materiály a osvetlenie sú nesmierne dôležité. Zdroj: Pexels.com

About Author

Natália Adamkovičová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings