fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Ako zvládať depresívne epizódy

Čítanie na 6 min.

9 overených tipov, ako žiť s bipolárnou osobou

Či už spolu žijete alebo nie, tieto nápady môžu pomôcť zlepšiť vaše vzťahy a podporiť pozitívnejšie interakcie.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 2

Bipolárna porucha, predtým známa ako manická depresia, je charakterizovaná príznakmi intenzívnych zmien nálady alebo „epizód nálad“. Tie sa pohybujú od vysokých „zdvihov nálady“ po nízke „klesania“. Obdobia energického alebo povzneseného správania sú známe ako manické epizódy. A smutné alebo beznádejné časy sú známe ako depresívne epizódy.

V závislosti od typu bipolárnej poruchy môže každá manická alebo depresívna epizóda trvať hodiny až roky.

 

Ilustračná fotografia (osoba s bipolárnou poruchou). Zdroj: discoverymood.com

INZERCIA

Existujú tri typy bipolárnej poruchy, z ktorých každý sa vyznačuje závažnosťou a dĺžkou epizódy nálady.

Bipolárna porucha I
Bipolárna porucha II
Cyklotymická porucha

 

Príznaky bipolárnej poruchy sú zvyčajne zvládnuteľné správnymi liekmi. Avšak žiť s niekým postihnutým týmto stavom môže byť náročné. Táto osoba môže mať pocit, že súčasne podporovať svojho milovaného a zároveň si zachovať duševné zdravie je neprekonateľnou výzvou.

Inzercia

Či už je to manželský partner, dieťa, rodič alebo blízky priateľ, interakcia s niekým s bipolárnou poruchou môže byť niekedy náročná. Niekedy môže byť ťažké vedieť, či budete zdieľať smiech a úsmevy počas manickej epizódy, alebo či budete musieť ponúknuť podporu a empatiu počas depresívnej epizódy.

 

Ilustračná fotografia (podpora v partnerskom vzťahu, kde má partner bipolárnu poruchu). Zdroj: helpguide.org

Nasledujúce tipy vám môžu pomôcť postarať sa o seba a zároveň pokračovať v podpore ľudí s bipolárnou poruchou

Či už spolu žijete alebo nie, tieto nápady môžu pomôcť zlepšiť vaše vzťahy a podporiť pozitívnejšie interakcie.

 

1. Starostlivosť o seba je prvoradá

Môže byť ťažké ponúknuť podporu, ktorú váš milovaný potrebuje, ak sa na to necítite. Okrem iných tipov na starostlivosť o seba sa uistite, že jete zdravo, pravidelne cvičíte, dobre spíte a cvičíte všímavosť a koncentráciu mysle (napr. výber a selekciu myšlienok).

 

2. Prijmite danú osobu aj s poruchou

Pochopte, že tí, ktorí žijú s bipolárnou poruchou, sa z toho nemôžu jednoducho „vykašľať“ alebo „pozrieť sa na svetlú stránku“. Prijmite, že bipolárna porucha je skutočným a pretrvávajúcim problémom, ktorý je najčastejšie spôsobený chémiou mozgu alebo inými faktormi, ktoré sú mimo kontroly tých, ktorí sú ovplyvnení týmto stavom. Inými slovami, nehnevajte sa na osobu a nerozčuľujte sa nad samotnou poruchou. Nájdenie prijatia môže byť ťažké, ale môže to byť aj prvý krok k trvalému a zdravému uzdraveniu pre vás aj vášho milovaného.

 

Ilustračná fotografia (cirkus za volantom). Zdroj: uk.motor1.com

3. Zabezpečte ochranné prvky

Je dôležité chrániť svoju fyzickú a finančnú bezpečnosť. Napríklad, ak sa jazda vašej milovanej osoby stáva riskantnou počas manickej epizódy, potom trvajte na šoférovaní alebo odmietnite byť spolujazdcom v jej aute.

Veľkým problémom môžu byť aj peniaze. Ak ste pri platení nájomného alebo účtov závislí na svojej milovanej osobe, zabezpečte si platbu vopred. Nastavte si automatické vklady z účtu, ku ktorému nie je jednoduchý prístup, alebo ak financie pochádzajú od tretej strany, dohodnite sa, že dostanete peniaze priamo od nej. Ak máte prístup k spoločným účtom, zvážte umiestnenie limitov na nákupy kreditnými kartami alebo výbery hotovosti.

Prieskumy uvádzajú, že ľudia s bipolárnou poruchou majú takmer dvakrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú prepustení z práce, takže je dôležité mať pripravený plán finančnej stability.

 

4. Pripojte sa k skupine podpory

Či už je to na webovej stránke alebo na sociálnych médiách, k dispozícii je široký výber skupín podpory. Môžete si prečítať množstvo užitočných tipov od ľudí, ktorí sa nachádzajú v podobnej situácií, prípadne sa anonymne poradiť.

 

5. Cvičte všímavosť

Nezanedbávajte svojho ducha. Mnoho ľudí, ktorí sledujú rozvoj bipolárnej poruchy u milovanej osoby, cíti vinu alebo hanbu, pretože si myslia, že ich činy (alebo ich nedostatok) mohli spôsobiť, že osoba ochorela. To je, ale skutočný nezmysel – bipolárna porucha je stav spôsobený biológiou mozgu so silným genetickým základom. Uvoľnite sa od bremena, ktoré nesiete; neurobili ste nič zlé.

Pochopenie, že bipolárna porucha je zdravotný stav a nikto za to nemôže, vám pomôže prekonať ťažké časy.

Nedostatočný prehľad a nedostatok sebauvedomenia o povahe stavu sú veľmi častými príznakmi manického štádia bipolárnej poruchy. Mnoho ľudí nemá schopnosť pochopiť, čo je zlé, kým sú v tomto stave. Nie je to ich chyba. Počkajte, kým mánia prejde, aby ste sa mohli porozprávať o liečbe. To je tiež ten správny čas vyjadriť, ako ste sa počas tohto obodobia cítili aj vy.

 

Ilustračná fotografia (výlet s priateľmi). Zdroj: room-matehotels.com

6. Nájdite si čas pre seba

Starostlivosť o seba je nevyhnutná, ale tiež si vyžaduje čas. Či už to znamená ísť na víkend s priateľmi na výlet alebo si jednoducho vyčleniť pár nocí v týždni na omladenie, fyzické odstránenie sa zo svojich rutinných životných podmienok vám môže pomôcť načerpať nové sily.

 

7. Čítajte si o bipolárnej poruche

Nájdite si čas na štúdium a pochopenie bipolárnej poruchy. Ak sa vybavíte relevantnými znalosťami, pomôže vám to lepšie reagovať na potreby vašich blízkych. Pochopením spúšťačov udalostí bipolárnej nálady a upokojujúcich stratégií sa tiež môžete vyhnúť problematickým situáciám a ponúknuť podporu potrebnú na potlačenie depresívnych epizód.

 

Ilustračná fotografia (partner ponúkajúci pomoc). Zdroj: achieveconcierge.com

8. Nastavte limity

Zistite, kde leží vaša hranica. Urobíte, čo môžete, ale po určitom bode sa musíte rozhodnúť chrániť sa. Od začiatku svojmu milovanému veľmi jasne povedzte, aké hranice sa absolútne nedajú prekročiť, ak chce vašu neustálu podporu.

 

9. Doprajte si dostatok odpočinku

Spánok je obzvlášť dôležitý, najmä ak vás mánia vášho milovaného obťažuje každú hodinu. Ak nespíte dobre, budete menej pripravení čeliť výzvam, ktoré predstavuje bipolárna porucha.

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 2

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu