Nové lietadlo prepraví 12 pasažierov z L.A. do Tokia za hodinu. Americký startup mieni lietať rýchlosťou Mach 9

Stargazer, ktorý letí najmenej päťkrát rýchlejšie ako zvuk, je navrhnutý tak, aby preletel zo San Francisca do Tokia za jedinú hodinu. To je 11-krát rýchlejšie ako dnešný letový čas.

Stargazer, ktorý letí najmenej päťkrát rýchlejšie ako zvuk, je navrhnutý tak, aby preletel zo San Francisca do Tokia za jedinú hodinu. To je 11-krát rýchlejšie ako dnešný letový čas.

Naposledy boli ľudia svedkami nadzvukového cestovania na legendárnom Concorde, ktorý fungoval v rokoch 1973 až 2003. Super rýchle lietadlo so štyrmi výkonnými motormi dokázalo cestovať z New Yorku do Londýna za menej ako štyri hodiny, čo je na tú éru obrovský výkon.

Nákladná neefektívnosť lietadla a riskantná prevádzka však prinútili letecké spoločnosti, aby ho po 30 rokoch služby opustili. Žiadnemu výrobcovi sa zatiaľ nepodarilo obnoviť časy Concordu, no niektorí sa o to pokúšajú.

Boom Supersonic so sídlom v Denveri prichádza so svojím prúdovým lietadlom Overture, ktorý je rýchlejší ako zvuk, pričom už získal viac ako 100 objednávok od United Airlines, Japan Airlines a American Airlines. Aj ďalšie ambiciózne spoločnosti však dúfajú, že budú lietať ešte rýchlejšie, vrátane európskeho startupu Destinus, Hermeus so sídlom v Gruzínsku a Venus Aerospace z Texasu – všetky vyvíjajú hypersonické lietadlá.

Najmä Venus, firma založená len v roku 2020, má veľké plány s cestovaním rýchlosťou Mach 9. Business Insider sa stretol so spoluzakladateľmi spoločnosti, generálnou riaditeľkou Sassie Duggleby a CTO Andrewom Dugglebym na parížskej leteckej šou v júni, aby sa dozvedel viac o ich plánovanom lietadle s názvom „Stargazer“.

Stargazer, ktorý letí najmenej päťkrát a maximálne deväťkrát rýchlejšie ako zvuk, je navrhnutý tak, aby preletel zo San Francisca do Tokia za jedinú hodinu. To je 11-krát rýchlejšie ako dnešný letový čas.

Raketový motor, ktorý plánuje používať Venus Aerospace

Bude to možné vďaka kombinácii prúdových a raketových motorov. Stargazer vzlietne pomocou tradičných prúdových motorov a akonáhle bude dosť ďaleko od miest, prepne sa na raketové motory, aby vyletel do výšky 50 kilometrov a dosiahol nadzvukovú rýchlosť. Táto nadmorská výška je viac ako štyrikrát vyššia, než lietajú tradičné prúdové dopravné lietadlá, a cestujúcim poskytne výhľad na zemskú krivku a temnú oblohu, ktorá je už vlastne pohľadom do vesmíru. Svojím spôsobom tak má ísť o zážitok blízky vesmírnemu turizmu od Virgin Galactic. Lietajúci stroj od Virgin Galactic, Unity, však letí ešte vyššie – 85 km nad morom.

Inzercia

Dôvod, prečo musí lietadlo letieť až takto vysoko, spočíva v odpore zemskej atmosféry. Tá by pri lete vysokou rýchlosťou pri menšej výške spôsobila také zohriatie lietadla, ktoré by nebolo technicky prijateľné.

Dosiahnutie tohto ambiciózneho cieľa však bude mimoriadne náročnou úlohou a bude si vyžadovať, aby startup Venus staval na už osvedčených technológiách, ale aj vyvinul nové: napríklad „prvý raketový motor na svete s rotujúcim detonačným motorom na kvapalné palivo“ – RDRE.

Dnešné raketové motory totiž horia podzvukovo, čo by pre Stargazer nestačilo.

Raketové motory sú vo všeobecnosti preferované aj preto, že ponúkajú oveľa lepší výkon vo vyšších nadmorských výškach v porovnaní s prúdovými motormi, pretože nevyžadujú na svoju činnosť atmosférický kyslík, ktorý je vo výške 50 kilometrov oveľa redší ako pri povrchu.

V októbri 2022 sa Venus stala prvou spoločnosťou na svete, ktorá vytvorila „kvapalné palivá skladovateľné pri izbovej teplote“ na prevádzku v RDRE.

Foto: Venus Aerospace

Spoločnosť pre Business Insider potvrdila, že sa tiež zaoberala obavami z mikrometeoritov v atmosfére. Poukázala pritom na Blue Origin a Virgin Galactic ako príklady „verejného inžinierstva, ktoré ukazujú, ako by to zvládli“.

Startup už dnes informuje, že letenky nebude možné udržať lacné. Tvrdí, že štúdie ukazujú, že cestovné za hypersonické cestovanie bude minimálne dvakrát až päťkrát vyššie ako cena letenky prvej triedy. Aktuálne ceny leteniek v prvej triede u dopravcov ako Emirates a Singapore Airlines sa pohybujú v desiatkach tisíc dolárov. Výskum Venus odhalil, že obchodní cestujúci sú ochotní zaplatiť viac ako bežnú cenu letenky prvej triedy, ak dokážu skrátiť lety na dlhé vzdialenosti len na jednu hodinu.

Ani to by ale nemuselo byť prekážkou v popularizácii. Typický lístok na Concorde stál koncom 90. rokov 6000 dolárov (jednosmerne). Najčastejším pasažierom Concordu je Fred Finn, ktorý letel na nadzvukovom lietadle 718-krát a až do odchodu lietadla do dôchodku v roku 2003 minul na tieto letenky vyše 2,5 milióna dolárov (v súčasnosti asi 4,4 milióna dolárov).

Spoločnosť  Venus pritom uznáva, že aj napriek niektorým legislatívnym úspechom má pred sebou ešte veľmi dlhú cestu, ktorá bude obnášať nielen propagáciu technológie, ale v prvom rade jej dôsledné otestovanie a zabezpečenie vysokej bezpečnosti. Venus pre Insider dodáva, že má v úmysle predstaviť Stargazer v 30. rokoch.

 

Pokračujte na ďalší príspevok »