GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Ekonomika a Biznis TOP články redakcie

Trh s autami: Čo je reálny dopyt a čo len špekulácia? Hľadáme odpovede, prečo vzniká chaos

  • 23 mája, 2022
  • 10 min read
Trh s autami: Čo je reálny dopyt a čo len špekulácia? Hľadáme odpovede, prečo vzniká chaos

Chaos, ktorý dnes pozorujeme v súvislosti s nákupom, predajom a objednávkami áut, je tak ojedinelý a jedinečný, že sa stal námetom na aktuálny článok, v ktorom sa budem snažiť opísať čo sa deje a prečo?

 

Predošlých 12 mesiacov zaskočilo nejedného z nás, kto sa vybral kúpiť nové alebo jazdené auto. Prečo? Pretože cena nových áut medziročne narástla v globálnom meradle v priemere o 21 %, cena jazdených áut v eurozóne o 27% a v USA až o 37 %.

Každý, kto mal záujem zakúpiť nové vozidlo, dostal informáciu o nekonečnej čakacej dobe typu 10 až 12 mesiacov a pri niektorých značkách a modeloch dokonca dodanie áut presahujúce aktuálny kalendárny rok.

Medzitým však cena nových automobilov nerastie ako v predošlej stabilnej minulosti, a to o % , pretože sa kopírovala inflácia na úrovni jedného až dvoch percent. Rastie kvartálne o 2 – 5 % a sú aj prípady, že ešte viac. Tento nárast ceny bol avizovaný a je následkom nedostatku čipov, rôznych materiálov. Aktuálne nie je možné očakávať podľa vyjadrení výrobcov zmeny, a to vzhľadom na narušené dodávateľské reťazce spôsobené vojnou na Ukrajine a lockdownom v Číne z dôvodu nulovej tolerancie covidu.

Najviac je nedostatkom zasiahnutý sektor výroby high-tech materiálov a dielov, kde trpia hlavne elektromobily a plug-in hybridy, ako aj vozidlá technologicky vyvinuté a vybavené mnohými najnovšími technológiami.

Na základe týchto informácií sú výrobcovia nútení vzhľadom na profitabilitu, ktorá je závislá od počtu vyrobených automobilov (objem klesá z dôvodu nedostatku materiálov a dielov) zvyšovať ceny a znižovať zľavy a podporu, ktorú veľkým nákupcom v minulosti poskytovali. Dnes prakticky žiadna automobilka nepodporuje predaj, nakoľko to nepotrebuje, pretože aj tak má všetky kvóty vypredané na dlhé obdobie vopred.

Nedostatok nových áut a z toho vyplývajúci tlak tlačí cenu jazdených áut do závratných výšok, lebo je to jediná možná voľba v prípade nedostatku. Stáva sa, že jazdené auto kúpené pre piatimi rokmi má dnes rovnakú alebo dokonca vyššiu cenu ako pred týmito piatimi rokmi 😊

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Chaos, v ktorom sa nachádzame, podporujú aj špekulácie. Díleri áut vo viere, že cena automobilov bude rásť, robia „slepé objednávky“(objednávka bez fyzického zákazníka) a veria, že keď auto príde, predajú ho so ziskom. Tým pádom systém automobilky má za to, že je vysoký dopyt a tomu prispôsobuje výrobu, ceny a podmienky predaja. Takéto správanie dílerov však len podporuje nedostatok a vytvára chaos, ktorý dnes zažívame. Je ťažké zistiť, čo je reálny dopyt a čo je špekulácia trhu.

 

Autá čakajúce na svojich majiteľov pred továrňou automobilky. Foto: Tom Fisk

V každom prípade je potrebné si uvedomiť, že automobil je súčasťou našej dennej spotreby a jeho trvácnosť je časovo obmedzená. Dnes málokto z nás vie existovať bez automobilov, ktoré sa však kazia, havarujú a ich nedostatočná výroba spôsobuje chaos a nedostatok, ktorý urýchľuje nárast cien nových aj jazdených áut.

Vráťme sa však k automobilkám, ktoré tvrdia, že problémy vo výrobe spôsobuje nedostatok dielov, čipov, materiálov a komponentov. Na jednej strane na tieto javy trpia, na druhej strane už väčšina z nich vykazuje za posledné kvartály fantastické zisky. A urobia všetko pre to, aby tieto zisky dosahovali čo najdlhšie, čo je logika a princíp podnikania a kapitalizmu.

A na tretej strane máme zákazníka, ktorý tým pádom trpí nedostatkom a zvyšujúcimi sa cenami.

Takže ako to vlastne je? Poďme k faktom.

 

ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA: Vôňa nového auta je čoraz drahšou záležitosťou a zdá sa, že sa napĺňajú niekdajšie predpoklady, že sa z vlastníctva nových áut postupne stane luxus. Na fotografii je Volkswagen ID.4, elektrické SUV postavené na modulárnej platforme MEB pre elektrické vozidlá.

 

Automobilky vyrábajú menej automobilov, predávajú za vyššie ceny, neposkytujú podporu na ich nákup a zarábajú viac ako kedykoľvek v minulosti. Nedostatok áut v Európe je ovplyvnený pravidlami o emisiách CO2 a často sa preto stáva, že automobilka brzdí predaj v Európe v porovnaní s predajom v Ázii a v Severnej Amerike.

Automobilky žijú v bezprecedentných časoch, môžu si s klientom robiť čo chcú, nikto nenamieta na cenu, výbavu, dodacie lehoty. Zlaté časy automobilového priemyslu.

Zákazníci nových automobilov v snahe zaistiť svoju mobilitu sú presvedčení, že automobil, ktorý kúpia, bude v budúcnosti stáť ešte viac a oni neprerobia, keď ho jedného dňa budú predávať. Okrem toho znížená výroba, ktorá dnes je, ich v tomto presvedčení ubezpečuje.

Zákazníci jazdených automobilov sú v tom rovnako ako zákazníci nových áut, akurát ich rozpočet na nákup automobilu je menší a musia si pri náraste cien nových áut kúpiť jazdené auto, nakoľko na nové nemajú dostatok prostriedkov.

Výroba a predaj náhradných dielov rastie k historickým rekordom, nakoľko používatelia starších áut si autá nechávajú, keďže nemajú na kúpu nového, ale svoju mobilitu si chcú zachovať na ďalšie obdobie.

Položme si zopár základných otázok. Je automobil komodita, ktorá je úzkoprofilová – jedinečná? Čím je spôsobený nedostatok? Prečo? Je normálne, aby cena rástla v dobe, keď autá na 80 % vyrábajú roboty? Kde odpadla ľudská práca závislá na zvyšovaní miezd?

Cena materiálov rastie vďaka vojne na Ukrajine, ktorá jedného dňa skončí. Majú šancu ešte rásť? Je stredná trieda schopná platiť tieto neskutočné ceny? A keď áno, ako dlho?

Odpoveď je jasná: nie, nie je.

Ľudia nie sú schopní platiť tieto ceny a preto upúšťajú od nákupu automobilov. Na konci tento špirály je pád cien k normálu, ktorý bude musieť zákonite prísť.

Nikde na svete nekopíruje rast inflácie zvyšovanie miezd, ktoré sú motorom spotreby. Čím ďalej je tento rozdiel väčší a tovary dlhodobej spotreby, ako auta a nehnuteľnosti nedostupnejšie.

Historická skúsenosť poukazuje na to, že „ak niečo rastie príliš rýchlo, môžeme očakávať pád, ktorý vráti situáciu do normálu.“

Nemyslím, že dôjde k pádu cien automobilov, pretože dlhodobo výroba nepokrýva reálnu spotrebu. Chcem však upozorniť na vlnu špekulácií, ktoré rastú a môžu pokriviť trh a videnie toho, čo súvisí s aktuálnou situáciou a kde je reálna hodnota.

Tak, ako aj pri iných hodnotách, ktoré neprirodzene rastú, aj automobily sú jej súčasťou. Iba časť z nich bude mať vysokú hodnotu, lebo sú jedinečné. Všetko, čo vie výroba vyrobiť vo veľkých množstvách prostredníctvom pasovej výroby a robotizácie, nebude mať v budúcnosti rastové opodstatnenie.

Nové auto určite ku komoditám, ktoré sú jedinečné, nepatrí. Žijeme v pomýlenej dobe a ľudia strácajú rozum. Držme sa pri zemi a venujme svoj čas deťom, rodine a reálnym hodnotám, ktoré máme. Nepodliehajme panike, jedinečnosť je kľúčom k investíciám.

V každom prípade aj keď dôjde po extrémnom náraste cien automobilov k ich zreálneniu, v konečnom dôsledku stále ostanú na piedestáli nedostupnosti pre bežného zákazníka. Dôvodom bude hlavne technologický pokrok a environmentálna záťaž, ktorú predstavujú bez ohľadu na pohonnú jednotku.

Zákazníci sa budú musieť vydať inou cestou a už posledné roky, najmä covid, naznačil cestu, ktorou to celé smeruje. Smer je jasný a nezvrátiteľný, automobil zmení svoju podstatu z tovaru na podstatu služby, ktorú budeme mať k dispozícii podľa potreby nášho veku a iných faktorov.

 

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Vladimír Orth