Elektromobily svet nespasia, zabúda sa na znečistenie loďami a čistú energiu

Elektromobily sú pôsobivý koncept mobility budúcnosti a Európska únia koná konkrétne kroky, aby v najbližších rokoch obmedzila používanie áut na spaľovací pohon. S elektromobilitou pritom prichádzajú nové závažné ekologické problémy, nepochopiteľne sa finančne podporujú bohatí ľudia na úkor strednej triedy a na skutočných znečisťovateľov planéty sa zabúda.   „Je potrebné zvažovať oveľa viac, než len […]

Elektromobily sú pôsobivý koncept mobility budúcnosti a Európska únia koná konkrétne kroky, aby v najbližších rokoch obmedzila používanie áut na spaľovací pohon. S elektromobilitou pritom prichádzajú nové závažné ekologické problémy, nepochopiteľne sa finančne podporujú bohatí ľudia na úkor strednej triedy a na skutočných znečisťovateľov planéty sa zabúda.

 

„Je potrebné zvažovať oveľa viac, než len predaj elektrifikovaných automobilov,“ povedal Carlos Tavares, šéf koncernu PSA ešte v auguste 2018 a pokračoval: “… od výroby po recykláciu batérií, používanie vzácnych kovov až po celkové náklady na vlastníctvo, infraštruktúru, poplatky a ďalšie. Ak chcete čistú energiu, musíte sa opýtať, ako vyrábate túto energiu.“

Tieto slová poukazujú na to, že ani riaditeľ veľkého automobilového koncernu nemusí byť presvedčený o tom, že elektromobilita je tou správnou cestou pre mobilitu budúcnosti. Pri jej uplatňovaní vyvstávajú veľmi závažné otázky, ktorým bude musieť automobilový priemysel čeliť. Momentálne tieto otázky necháva otvorené, pretože predovšetkým Európska únia tlačí výrobcov automobilov k radikálnej elektrifikácii svojho súčasného modelového portfólia. Súčasťou tejto stratégie je vylúčenie aj nafty ako paliva pohonných jednotiek.

 

 

Elektromobil Renault Zoe s dojazdom 400 km

Elektromobilita dnes čelí najmä nasledovným problémom:

  1. Získavanie energie nie je čisté, pretože stále sa využíva jadro a fosílne palivá. Holandsko využíva na pohon všetkých elektrických vlakov výlučne elektrinu z veterných turbín, lenže dnes je to výnimka. Ak majú elektromobily predstavovať najväčšieho odberateľa elektrickej energie na svete, musia nevyhnutne získavať energiu obnoviteľne a bez odpadu.
  2. Akumulátory v elektromobiloch vyžadujú ťažbu vzácnych materiálov, ktorých je Zemi obmedzené množstvo. Dnes nikto nevie, ako sa nahradia, až sa vyčerpajú.
  3. Dnes neexistuje ucelený spôsob, ako by sa dali kompletne recyklovať batérie a akumulátory. Keď stratia časť zo svojej kapacity, dajú sa používať napríklad v rodinných domoch ako zásobárne energie, lenže to nie je recyklácia, iba ich druhý životný cyklus. Ako sa budú definitívne recyklovať, dnes nevieme.
  4. Uhlíková stopa elektromobilu je porovnateľná s autom na spaľovací pohon, pretože táto uhlíková stopa vzniká pri jeho výrobe. Aj pri vyššie spomenutých batériách. Ďalšia uhlíková stopa vzniká práve výrobou energie pre pohon. Nevýhodou elektromobilov je, že svoju uhlíkovú stopu na prostredí zanechajú ešte pred tým, ako prejdú svoj prvý kilometer. Francúzsky blog France Revolution Investigative Reporter cituje slová riaditeľa jadrového observatória. Stéphane Lhomme uvádza, že uhlíková stopa elektromobilu sa vyrovná uhlíkovej stope auta so spaľovacím motorom až po 10 rokoch každodenného jazdenia 15 až 30 km denne.
  5. Elektromobily sú drahé na výrobu a predaj a hoci sú dotované štátmi, v praxi to znamená, že tieto dotácie dostávajú bohatí ľudia, ktorí si elektromobily môžu dovoliť. Občania strednej triedy si nemôžu dovoliť elektromobil a preto sa na ne nevzťahujú dotácie – takže to znamená, že privilegovaní sú ešte viac zvýhodňovaní, doslova na úkor chudobnejších. Nebolo by správne poskytnúť tieto dotácie ako odkup starého naftového alebo benzínového auta?

 

Interiér elektromobilu Renault Zoe

Na lode a lietadlá sa nemyslí

Najväčší kameňom úrazu celého konceptu elektromobility a jej drastického uplatňovania v osobnej doprave je skutočnosť, že náročné emisné normy a pravidlá sa nevzťahujú na nákladnú dopravu. Tá je pritom obzvlášť závažným znečisťovateľom životného prostredia.

Podľa odhadov France Revolution Investigative Reporter a ďalších zdrojov je vzhľadom na výkon a veľkosť motorov a nízku kvalitu používaného paliva 40 najväčších nákladných lodí a lietadiel sveta rovnakým znečisťovateľom ako 760 miliónov automobilov na planéte. Niektoré zdroje uvádzajú, že rovnaký dopad na životné prostredie ako všetky spaľovacie autá sveta má 16 najväčších lodí.

Loď, ktorá preváža v kontajneroch tovar z Číny, na každej spiatočnej ceste z Ázie do Európy údajne spáli až 10-tisíc ton paliva. Flotila takýchto lodí je pritom obrovská: je ich až 3 500. K nim je potrebné pripočítať až 17 500 tankerov prevážajúcich ropu, tisíce nákladných lietadiel a stovky tisíc ďalších lodí s vysokými emisiami oxidu uhličitého.

 

 

V tomto kontexte sa tlak ekológov na osobnú automobilovú dopravu zdá byť bizarný, dokonca trocha absurdný. Samozrejme, že technologický vývoj napreduje a elektromobilita je jednou z ciest, ktoré sa ľuďom páčia. Ak ale máme nahradiť súčasné technológie lepšími a modernejšími, musíme mať na ne ešte vyššie nároky ako kedykoľvek doteraz a zvažovať aj ich budúci dopad na životné prostredie.

Zatiaľ sa ukazuje, že elektromobilita vážne problémy sveta nerieši.

Adventný koncert 2019

Nemajú si čo závidieť

USA a Čína majú spoločné viac ako sa zdá

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, USA a Čína sa vo veľa aspektoch až tak veľmi nelíšia. Počas prebiehajúcej obchodnej vojny medzi oboma krajinami sa na nás valia kusé informácie, ktoré zvyčajne ukazujú v lepšom svetle iba jednu zo zúčastnených krajín. Či už články favorizujú Čínu alebo Spojené štáty, málokto sa pri ich čítaní zamyslí nad tým, čo tieto dve krajiny spája.

7. decembra 2019

15-kusové Bentley s brutálnym exteriérom a luxusným interiérom oslavuje pozoruhodný rekord

Continental GT v podobe, v akej sme ho doposiaľ nemali možnosť vidieť.

7. decembra 2019

AVIS Van Rental & Mercedes-Benz Sprinter

Tento rok si všetky darčeky odvezte lacno v prenajatej dodávke

Ako vyriešiť dopravu všetkých darčekov naraz a lacno? Najlepšie prenájom Sprintera v AVIS Van Rental.

6. decembra 2019

Jozef Kabaň sa vracia ku koreňom. Od budúceho roka bude šéfdizajnérom značky Volkswagen

Motoristický svet obletela pomerne veľmi prekvapujúca správa.

5. decembra 2019

Vyšiel celý trailer na posledného Jamesa Bonda: No Time to Die

Daniel Craig sa predstavuje ako agent James Bond poslednýkrát.

4. decembra 2019

Ponuka práce pre šikovných

Pridajte sa do tímu UnitedLife, píšte články pre rýchlo sa rozvíjajúci slovenský web

Ak sa vám páči smer, ktorým sa UnitedLife uberá a radi by ste sa stali jeho súčasťou, teraz máte príležitosť.

4. decembra 2019

Mercedes-Benz prekvapivo otáča. Nové S-ko dvanásťvalec predsa len dostane

O zaujímavé informácie sa postarala samotná hlava koncernu.

4. decembra 2019

Neprehliadnite dnešné výročie

Prvé fotografie Jupitera zblízka svet uvidel presne pred 46 rokmi

Kozmická sonda Pioneer 10 zhotovila a odoslala prvé fotografie Jupitera zblízka práve 3. a 4. decembra 1973.

3. decembra 2019

Nádherný F-Type je po facelifte ešte ostrejší, žiaľ v Európe už bez V6-ky

Pekelne rýchla šelma dostala novú tvár a techniku.

3. decembra 2019

Autorský komentár

Bez regulácie neprežijeme my ani príroda

Máme príliš veľa slobody? Áno. „Musíme našu slobodu začať riadiť. Ak sa nám to nepodarí, bude naozaj zle.“

1. decembra 2019

Pôvodný E.T. mimozemšťan sa vrátil po 37 rokoch vo výnimočnom 4-minútovom videu

Napriek tomu, že sa jedná o reklamu, režisérovi sa podarilo pripraviť naozaj pútavé video.

29. novembra 2019

Komentár

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Správa OSN hovorí, že svet musí strojnásobiť agresivitu svojich záväzkov v oblasti klímy, aby zabránil environmentálnemu kolapsu.

27. novembra 2019

Lexus má jeden z najkrajších kabrioletov na trhu, navyše s poriadnym motorom pod kapotou

Model LC 500 Convertible sa zaraďuje k nemenej pôvabnému kupé.

26. novembra 2019

Úspešný príbeh s tragickým koncom

Concordy prestali lietať pred 16 rokmi, dosahovali rýchlosť 2330 km/h

Concorde bol odvážny projekt, ktorý sa udržal v komerčnej prevádzke až 27 rokov.

26. novembra 2019

Takto funguje náš svet

Albert Einstein predložil konečnú verziu všeobecnej teórie relativity pred presne 104 rokmi

Všeobecná teória relativity bola výplodom ducha génia.

25. novembra 2019

Virálny marketing v praxi

Z Cybertrucku si internet síce uťahuje, Elon Musk však hlási už 200-tisíc predobjednávok

Elektrický pick-up príde najskôr v roku 2021.

25. novembra 2019

Renault Clio a jeho príbeh

Za tri desaťročia sa stal fenoménom, na úspech bol odsúdený už na začiatku

Kombinácia skvelého marketingu, dôsledného vývoja a zohľadňovania potrieb zákazníkov sa ukázala ako recept na úspech. Renault Clio má za sebou veľmi úspešný príbeh.

24. novembra 2019

Ekonomická sloboda na Slovensku

Je Slovensko dobrým miestom na podnikanie? Ani nie, v rebríčku nás predbehlo aj Maďarsko, Česko, Poľsko či Rumunsko

Podľa rebríčka ekonomickej slobody je Slovensko na veľmi nepriaznivej pozícii. A stále sa zhoršuje.

23. novembra 2019

Mercedes-AMG vypúšťa do ulíc až dve 634-koňové monštrá, nové GLE 63 S a GLS 63

Mastodontné SUV-čka dostali mild-hybridnú techniku a obrovské stádo koni.

20. novembra 2019

Chutná tvár, diabol vo vnútri. MINI na svet privádza limitovanú šialenosť s výkonom až 306 koní

V zmysle tradícií je nový John Cooper Works GP vrcholom v ponuke značky.

20. novembra 2019

slovak.AI

Slovensko má vlastné centrum pre výskum umelej inteligencie

Európska komisia plánuje investovať do podpory rozvoja umelej inteligencie v rokoch 2021-2027 okolo 2,5 miliardy eur, z ktorých Slovensko môže získať možno aj viac ako svoje obligátne jedno percento pre podporu výskumu, vývoja a využitia umelej inteligencie.

20. novembra 2019