Elektromobily svet nespasia, zabúda sa na znečistenie loďami a čistú energiu

Elektromobily sú pôsobivý koncept mobility budúcnosti a Európska únia koná konkrétne kroky, aby v najbližších rokoch obmedzila používanie áut na spaľovací pohon. S elektromobilitou pritom prichádzajú nové závažné ekologické problémy, nepochopiteľne sa finančne podporujú bohatí ľudia na úkor strednej triedy a na skutočných znečisťovateľov planéty sa zabúda.   „Je potrebné zvažovať oveľa viac, než len […]

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

Elektromobily sú pôsobivý koncept mobility budúcnosti a Európska únia koná konkrétne kroky, aby v najbližších rokoch obmedzila používanie áut na spaľovací pohon. S elektromobilitou pritom prichádzajú nové závažné ekologické problémy, nepochopiteľne sa finančne podporujú bohatí ľudia na úkor strednej triedy a na skutočných znečisťovateľov planéty sa zabúda.

 

„Je potrebné zvažovať oveľa viac, než len predaj elektrifikovaných automobilov,“ povedal Carlos Tavares, šéf koncernu PSA ešte v auguste 2018 a pokračoval: “… od výroby po recykláciu batérií, používanie vzácnych kovov až po celkové náklady na vlastníctvo, infraštruktúru, poplatky a ďalšie. Ak chcete čistú energiu, musíte sa opýtať, ako vyrábate túto energiu.“

Tieto slová poukazujú na to, že ani riaditeľ veľkého automobilového koncernu nemusí byť presvedčený o tom, že elektromobilita je tou správnou cestou pre mobilitu budúcnosti. Pri jej uplatňovaní vyvstávajú veľmi závažné otázky, ktorým bude musieť automobilový priemysel čeliť. Momentálne tieto otázky necháva otvorené, pretože predovšetkým Európska únia tlačí výrobcov automobilov k radikálnej elektrifikácii svojho súčasného modelového portfólia. Súčasťou tejto stratégie je vylúčenie aj nafty ako paliva pohonných jednotiek.

 

 

Elektromobil Renault Zoe s dojazdom 400 km

Elektromobilita dnes čelí najmä nasledovným problémom:

  1. Získavanie energie nie je čisté, pretože stále sa využíva jadro a fosílne palivá. Holandsko využíva na pohon všetkých elektrických vlakov výlučne elektrinu z veterných turbín, lenže dnes je to výnimka. Ak majú elektromobily predstavovať najväčšieho odberateľa elektrickej energie na svete, musia nevyhnutne získavať energiu obnoviteľne a bez odpadu.
  2. Akumulátory v elektromobiloch vyžadujú ťažbu vzácnych materiálov, ktorých je Zemi obmedzené množstvo. Dnes nikto nevie, ako sa nahradia, až sa vyčerpajú.
  3. Dnes neexistuje ucelený spôsob, ako by sa dali kompletne recyklovať batérie a akumulátory. Keď stratia časť zo svojej kapacity, dajú sa používať napríklad v rodinných domoch ako zásobárne energie, lenže to nie je recyklácia, iba ich druhý životný cyklus. Ako sa budú definitívne recyklovať, dnes nevieme.
  4. Uhlíková stopa elektromobilu je porovnateľná s autom na spaľovací pohon, pretože táto uhlíková stopa vzniká pri jeho výrobe. Aj pri vyššie spomenutých batériách. Ďalšia uhlíková stopa vzniká práve výrobou energie pre pohon. Nevýhodou elektromobilov je, že svoju uhlíkovú stopu na prostredí zanechajú ešte pred tým, ako prejdú svoj prvý kilometer. Francúzsky blog France Revolution Investigative Reporter cituje slová riaditeľa jadrového observatória. Stéphane Lhomme uvádza, že uhlíková stopa elektromobilu sa vyrovná uhlíkovej stope auta so spaľovacím motorom až po 10 rokoch každodenného jazdenia 15 až 30 km denne.
  5. Elektromobily sú drahé na výrobu a predaj a hoci sú dotované štátmi, v praxi to znamená, že tieto dotácie dostávajú bohatí ľudia, ktorí si elektromobily môžu dovoliť. Občania strednej triedy si nemôžu dovoliť elektromobil a preto sa na ne nevzťahujú dotácie – takže to znamená, že privilegovaní sú ešte viac zvýhodňovaní, doslova na úkor chudobnejších. Nebolo by správne poskytnúť tieto dotácie ako odkup starého naftového alebo benzínového auta?

 

Interiér elektromobilu Renault Zoe

Na lode a lietadlá sa nemyslí

Najväčší kameňom úrazu celého konceptu elektromobility a jej drastického uplatňovania v osobnej doprave je skutočnosť, že náročné emisné normy a pravidlá sa nevzťahujú na nákladnú dopravu. Tá je pritom obzvlášť závažným znečisťovateľom životného prostredia.

Podľa odhadov France Revolution Investigative Reporter a ďalších zdrojov je vzhľadom na výkon a veľkosť motorov a nízku kvalitu používaného paliva 40 najväčších nákladných lodí a lietadiel sveta rovnakým znečisťovateľom ako 760 miliónov automobilov na planéte. Niektoré zdroje uvádzajú, že rovnaký dopad na životné prostredie ako všetky spaľovacie autá sveta má 16 najväčších lodí.

Loď, ktorá preváža v kontajneroch tovar z Číny, na každej spiatočnej ceste z Ázie do Európy údajne spáli až 10-tisíc ton paliva. Flotila takýchto lodí je pritom obrovská: je ich až 3 500. K nim je potrebné pripočítať až 17 500 tankerov prevážajúcich ropu, tisíce nákladných lietadiel a stovky tisíc ďalších lodí s vysokými emisiami oxidu uhličitého.

 

 

V tomto kontexte sa tlak ekológov na osobnú automobilovú dopravu zdá byť bizarný, dokonca trocha absurdný. Samozrejme, že technologický vývoj napreduje a elektromobilita je jednou z ciest, ktoré sa ľuďom páčia. Ak ale máme nahradiť súčasné technológie lepšími a modernejšími, musíme mať na ne ešte vyššie nároky ako kedykoľvek doteraz a zvažovať aj ich budúci dopad na životné prostredie.

Zatiaľ sa ukazuje, že elektromobilita vážne problémy sveta nerieši.

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Máme vôbec právo na súkromie?

Internet zabil anonymitu. Čo bude s naším súkromím?

Internet sprístupnil informácie a Facebook sa postaral o to, aby sme ochotne vystúpili z internetovej anonymity a začali žiť druhý virtuálny život, ktorý je prepojený s tým naším reálnym.

27. júna 2019

Skryté kamery v hotelových izbách sú vážny problém. Ako sa pred nimi chrániť?

Špehovanie hostí sa začalo rozmáhať ako dôsledok nízkych cien malých kamier.

22. mája 2019

Huawei je na nové obmedzenia pripravený. Čo to znamená pre majiteľov Huaweiov?

Čínska spoločnosť Huawei v posledných mesiacoch čelí obvineniam, že jeho celosvetovo predávané mobilné zariadenia obsahujú doplnky, prostredníctvom ktorých môže dochádzať k zbieraniu údajov od používateľov. Kritickejšie hlasy hovoria dokonca o špionáži a ohrozovaní národnej bezpečnosti krajín. V súčasnosti je Huawei druhý najväčší výrobca smartfónov na svete, prvý je juhokórejský Samsung. Najnovšie sa do celej situácie […]

21. mája 2019


Seriál o Číne

Ako funguje online marketing v Číne, ktorá má zakázaný Google, Twitter, Facebook, Youtube, Instagram aj WhatsApp?

Pre online marketérov na Slovensku je komunikovanie s cieľovými skupinami prostredníctvom sociálnych sietí Facebook, Instagram a Twitter každodennou rutinou. Ich život sa nezaobíde ani bez nahrávania zaujímavého obsahu na Youtube. Integrálnu úlohu v ich práci má vyhľadávanie a plánovanie kľúčových slov, optimalizácia obsahu pre vyhľadávače, tzv. „SEO“ a manažovanie reklamných kampaní cez Google Ads.

17. septembra 2019

Toto sú najúchvatnejšie automobilové novinky z tohtoročného autosalónu vo Frankfurte

Super-rýchla imidžovka, kabriolety od Ferrari, najrýchlejšie auto planéty či limitovaný Hyundai.

16. septembra 2019

Cestuj po svete

Island bez cestovky: 3000 km roadtrip autom po magickom ostrove s polárnou žiarou nad hlavou

Krajina, ktorú mnohí bez zaváhania označia ako najkrajšiu v Európe. Plná dychberúcich scenérií, kde si užijete pohľady ako z iného sveta, drsnú, ale magickú severskú prírodu, pozorovanie veľrýb a ak máte kúsok šťastia, tak aj polárnu žiaru. Reč je o Islande – krajine ohňa a ľadu. Inšpirujte sa našou 3000 km cestou okolo celého ostrova a zistite, ako si na Islande užiť poriadny výlet aj bez cestovky.

16. septembra 2019

Nové riešenie boja proti CO2?

V Nemecku chcú politici platiť ľuďom za odsávanie CO2 z atmosféry

Dostaneme zaplatené za prevádzkovanie čističky vzduchu? V Nemecku možno áno.

13. septembra 2019
PORADŇA

Ako si najlacnejšie zaobstarať nové auto? Vďaka tomuto ušetríte tisíce eur

Ak sa pohrávate s myšlienkou, či je výhodnejšia kúpa auta alebo iné formy jeho zadováženia, tento článok je určený práve vám.

13. septembra 2019

Autosalón Frankfurt 2019

Toto sú vyšperkované Škody, vizionárske BMW a Mercedes, znovuzrodený Defender a nový Hyundai i10

Prinášame vám výber najvýznamnejších noviniek z autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

12. septembra 2019

SpaceX vynesie na orbit satelity superrýchleho internetu

Operátor SES vyšle sedem nových družíc na strednú obežnú dráhu na nosiči Falcon 9. Nové satelity výrazne zvýšia výkonnosť už osvedčenej siete O3b.

10. septembra 2019

Osobné financie

Narodenie dieťaťa z finančného hľadiska: na čo myslieť a ako ušetriť?

Narodenie dieťaťa je veľký životný míľnik. Človeku sa vtedy menia priority a vo všetkom uprednostňuje dieťa. Starostlivosť o dieťa sa však nezačína jeho narodením, rovnako dôležitá je príprava na jeho príchod a rozhodnutie nič nepodceniť.

10. septembra 2019

Elektromobil pre masy? Nový Volkswagen s parádnym dojazdom a cenovkou hovorí áno

V predvečer automobilového veľtrhu vo Frankfurte sme spoznali jeden z jeho highlightov.

9. septembra 2019

Peugeot uvádza plug-in hybrid už aj v nádhernej 508-čke. Elektrický dojazd je veľmi slušný

Síce bez pohonu oboch náprav, ale i tak s veľmi zaujímavými parametrami.

9. septembra 2019

Lukratívny ekobiznis?

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika stojí pred revolúciou vo využívaní obnoviteľných zdrojov a stáva sa tak predmetom záujmu mnohých investorov.

9. septembra 2019

Bell APT 70

Americký Bell pokročil s výrobou nákladných dronov s autopilotom, zaujíma sa o ne NASA

Lietajú na elektrinu na maximálnu vzdialenosť 56 km a unesú až 32 kg.

6. septembra 2019

Plejáda technických inovácií a úžasné parametre. Aj o tom je prvé elektrické Porsche, nový Taycan

Na svet prichádza doposiaľ najväčší konkurent pre Teslu.

5. septembra 2019

Vyskúšajte smoothie: recept ako na to, tipy a čomu sa naopak vyhnúť?

Smoothie valcuje svet a zdá sa, že len tak skoro tento gastronomický trend neutíchne. Spolu s nápojom sa veľmi darí aj smoothie bowls, miskám s pestrou zmesou ovocia, farieb, konzistencií a chutí. Vyzerá to tak, že čo nevidieť budú malé obchodíky so smoothie bowls za každým rohom a novinka určite neobíde ani Slovensko.

5. septembra 2019

Činohra SND má nového šéfa, je ním Peter Kováč

Dramaturgicky pripravil viac ako 100 divadelných inscenácií v rôznych slovenských divadlách.

4. septembra 2019

Píše Peter Bobik

Je dokonané… Dlh je bezcenný

Nízke úroky sú dobré iba pre dlžníka, ale čo ak veriteľ stratí motiváciu požičiavať, pretože sa mu to skrátka neoplatí? Aké dôsledky môže mať pre nás život v prostredí, kde dlh nemá cenu?

4. septembra 2019

Obľúbená 3008-čka dostala (hybridnú) štvorkolku. Ide o najvýkonnejší Peugeot súčasnosti

Už pri odhalení novej 3008-čky odznelo, že neskôr príde aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Ten čas nastal práve teraz.

3. septembra 2019

Mobilita po novom

Monocykle alebo lietajúce jetpacky? Toto sú dve alternatívy dopravy budúcnosti

Čoraz komplikovanejšia individuálna mobilita si vynucuje vznik úplne nových dopravných prostriedkov.

3. septembra 2019

Bugatti má vo vrecku ďalší rekord. Upravený Chiron pokoril maximálnu rýchlosť 490 km/h!

Ako blesk z jasného neba prichádza správa, že Bugatti prekonáva magickú bariéru 300 míľ za hodinu.

2. septembra 2019

Hurikán Dorian ničí, čo mu stojí v ceste. Dokáže podobné hurikány zastaviť moderná veda?

Zhadzovať na hurikán atómové bomby zrejme nebude najlepší nápad.

2. septembra 2019

KRÁTKE VIDEODOKUMENTY

Pohľad do zákulisia filmov Avengers, Justice League, Wonder Woman a Man of Steel

Vizuálne efekty nie sú ničím dodatočným, ale počíta sa s nimi ešte predtým, ako sa vôbec začne nakrúcať s hercami.

2. septembra 2019