Automobily EXTRA

Čo automobilka, to iné batérie pre elektromobily. Začal sa boj o udržanie energie

  • 25 augusta, 2021
  • 13 min read
Čo automobilka, to iné batérie pre elektromobily. Začal sa boj o udržanie energie
DOBA BATÉRIOVÁ. Možnosť skladovania energie v batériách umožnila dramatický vývoj elektroniky a nášho životného štýlu. Avšak to, čo nasleduje, nebude mať na svete obdobu. Jedno auto potrebuje energiu tisícov smartfónov, pritom jej kapacitu dokáže spotrebovať už za dve-tri hodinky jazdy vysokou rýchlosťou. Budeme čeliť nedostatku, to je skoro isté.

Každý má vlastný plán, ako poraziť CO2 a prekonať EÚ

Veľké automobilky sa snažia dokázať verejnosti, že dokážu nielen naskočiť na rozbehnutý vlak elektromobility, ale aj ho kontrolovať a smerovať práve tam, kde oni chcú. Táto metafora je správna, pretože nech už dokážu v pomyslenom vlaku zaujať akékoľvek významné miesto, vždy budú musieť jazdiť po koľajniciach, ktoré predtým položil niekto iný – a tým niekým je Európska komisia s jej perspektívami o klimaticky neutrálnej osobnej mobilite na starom kontinente.

Batériový článok „je spaľovacou komorou zajtrajška,“ vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Porsche, Oliver Blume, na nedávnej konferencii Power Day materskej spoločnosti Volkswagen.

Podujatie od Volkswagenu, ktoré nasledovalo krátko po Battery Day od Tesly v septembri 2020, bolo prvým zo série oznámení európskych automobiliek, ktoré predstavili svoje plány na výmenu spaľovacích motorov za pohon na batérie.

Zahŕňa to nielen Power Day od VW v marci, ale aj Renault eWays ElectroPop v júni; Stellantis EV Day v júli a Daimler EV Strategy Announcement tiež v júli.

INZERCIA

Azda každá automobilka zverejňuje ambiciózne stratégie a ciele, ktoré majú skoro vždy spoločné, že elektrické pohony budú zatieňovať tie spaľovacie.

Napríklad Mercedes-Benz sa verejne zaviazal, že sa stane plne elektrickou značkou už od roku 2030. V najbližších rokoch investuje viac ako 40 miliárd eur do elektromobility – vraj od roku 2025 budú plne elektrické a hybridné elektrické vozidlá tvoriť až 50 percent jeho predaja, čo je skôr, ako sa predpokladalo v predchádzajúcej predpovedi, že sa tak stane až v roku 2030.

INZERCIA

Zdá sa, že s vodíkovými článkami sa počíta už iba ako s marginálnym druhom pohonu a CNG nadobro upadne do zabudnutia.

Nabíjací port na elektromobile – to, čo za ním stojí, je hotová veda. Doslovne. K slovu sa znova dostáva chémia, pretože práve ona určuje vlastnosti akumulátorov, na ktorých sú elektromobily závislé.

Z výrobcov áut sa stanú spoločnosti na vývoj a výrobu akumulátorov

Automobilky využili tieto konferencie na to, aby priblížili, ako budú zabezpečovať tých 468 gigawatthodín kapacity batériových článkov. Práve toľko vraj automobilky potrebujú nazhromaždiť, aby sa do roku 2030 skutočne podarilo znížiť európske emisie CO2 o 55 percent, vyplýva z odhadov IHS Markit.

Inzercia

Túto energiu bude potrebné skladovať v akumulátoroch pre elektromobily, ktoré sú dnes terčom častej kritiky pre údajnú neekologickú výrobu, problematickú recykláciu a eventuálnu perspektívnu stratu pôvodnej kapacity pri častom rýchlom nabíjaní.

Európske automobilky tiež predviedli, aké špecifiká ponúkajú ich technologické riešenia akumulátorov, upozornili na ich rôzne chemické vlastnosti a zjednotili dizajn batériových zdrojov, aby sa vyvážili požiadavky zákazníkov na zvýšený dojazd, nižšie náklady a univerzálnosť v používaní v rôznych triedach a kategóriách vozidiel.

Vedúci pracovníci spoločnosti Porsche vyslovili myšlienku, že batérie nie sú len komoditou, ale sú pre automobilky rovnako dôležité ako bol doteraz spaľovací motor. Udalosti v posledných rokoch údajne podnietili významný posun v myslení medzi výrobcami automobilov, k tomu ešte viac dopomáha pandémia nového koronavírusu a tiež prebiehajúca neutíchajúca polovodičová kríza.

Renault napríklad oznámil, že kúpi 20 percent francúzskeho start-upu Verkor na spoločný vývoj a stavbu „vysokovýkonnej batérie“ pre vozidlá vyššej triedy.

Spoločnosť VW medzitým spolupracuje s čínskym výrobcom batérií Gotion, v ktorom má nemecká spoločnosť podiel, na výstavbe článkov v závode VW v nemeckom Salzgitteri, aby doplnila svoje existujúce partnerstvo s tamojším Northvoltom.

VW hovoril o „druhej vlne industrializácie“, ktorá má pomôcť znížiť náklady. „Vertikálna integrácia je v tomto smere kľúčová,“ povedal v marci generálny riaditeľ skupiny VW pre obstarávanie, Joerg Teichmann. „Tretina nákladov na batériu je výroba, inžiniering a integrácia do vozidla. Dve tretiny sú komponenty, suroviny a spracovanie surovín.“

Vedúci komponentov VW, Thomas Schmall, nevylúčil ani to, že nemecký koncern bude nasledovať Teslu a investuje priamo do ťažby surovín potrebných pre stavbu batérií. „Pozeráme sa na celý procesný reťazec od ťažby po recykláciu. Musíme sa aktívne zapojiť do obchodu so surovinami,“ povedal v júni pre nemecký obchodný denník Handelsblatt.

Budú raz všetky batérie univerzálne, vymeniteľné, použiteľné pre elektromobily, domácnosti aj profesionálne potreby? Skoro určite áno, zatiaľ má však každá automobilka iný prístup a chcú odlišnými batériami získať konkurenčnú výhodu.

Konkurencia nielen v strojarine a technológiách, ale už aj v chémii

Otázky týkajúce sa nákladov, dodávok a etického získavania surovín potrebných pre vo väčšine lítium-iónových batérií podnietili európske automobilky investovať do rôznych chemických inovácií.

Kovy obvykle používané v katóde v dnešných batériách – nikel, mangán a kobalt (alebo NMC) – sú drahé. Na vyriešenie tohto problému spoločnosť VW oznámila, že použije tri rôzne chemické prvky, ktoré buď znížia, alebo odstránia potrebu využívania drahého kobaltu.

Počas prezentácií Power Day spoločnosť VW uviedla, že jej tri nové katódové chemikálie budú:

  • Fosforečnan lítno-železitý (LFP) pre „cenovo výhodný vstupný segment“
  • Mangán (Mn) pre „hlavný objemový segment“
  • Nikel (Ni) „pre prémiové a vysokovýkonné vozidlá“

Medzitým spoločnosť Stellantis oznámila dve nové chemické alternatívy bez kobaltu:

  • Železo mangán pre automobily základnej triedy (už od roku 2024)
  • Nikel mangán pre energeticky náročnejšie vozidlá

Renault sa, naopak, drží svojej súčasnej chémie NMC. Počas svojej júnovej prezentácie práve pomocou riešenia s obsahom NMC „pokryje 100 percent budúcich BEV (batériových elektromobilov) na trhoch vo všetkých segmentoch“ s odvolaním sa na o 20 percent dlhší dojazd „v porovnaní s inými chemickými riešeniami“ a „oveľa lepším recyklačným výkonom“.

Praktický hatchback na elektrinu od spoločnosti Volkswagen, model ID.3, naštartoval revolúciu v autopriemysle aj napriek tomu, že rozhodne nejde o prvé elektrické vozidlo a ani najlacnejšie

Vylepšená architektúra batérií zníži náklady

Napríklad spoločnosť VW tvrdí, že od roku 2023 štandardizuje svoj článok na prizmatický dizajn, ktorý nazýva „zjednotená bunka“ – unified cell.

Táto technológia má do roku 2030 zastrešovať až 80 percent batérií VW, uviedol v marci Schmall.

Stellantis taktiež pracuje na zjednotenom dizajne, v ktorom by jeho udržateľné bezniklové zmesi bez kobaltu používali rovnaký proces výroby článkov, separátor, elektrolytové a kovové fólie, uviedol minulý mesiac šéf inžinierstva elektrifikovanej pohonnej jednotky Jean Personnaz.

Spoločnosť Stellantis vyvíja takzvaný dizajn „cell-to-pack“, ktorý odstraňuje moduly bežné pre dnešné akumulátory s cieľom znížiť náklady na výrobu akumulátora do roku 2024 až o 40 percent.

To je termín, kedy spoločnosť uvedie na trh svoju nízkonákladovú chémiu batérií medzi článkami. Batériami bohatými na nikel pre vyšší rad vozidiel prídu do roku 2026.

Renault chce tiež použiť cell-to-pack riešenie, domnieva sa, že tak zníži náklady o 60 percent do roku 2030. Očakáva sa, že vtedy bude jedna kilowatthodina kapacity batérie stáť 80 USD, zatiaľ čo v roku 2019 to malo byť 170 USD. Nevieme, či do tohto prepočtu Automotive News Europe zahrnul aj perspektívne sa zvyšujúce mzdy zamestnancov, infláciu a podobne.

Daimler tiež plánuje „vysoko štandardizované batérie“, v ktorých budú medzi baleniami iba rozdiely v chémii a výkone článkov, povedal minulý mesiac šéf výskumu Daimler, Markus Schafer.

Batérie nie sú lacné a ani nebudú

Napriek tomu, že sa očakáva skoré zníženie nákladov na výrobu a kompletizáciu akumulátorov pre elektromobily, bolo by naivné domnievať sa, že batéria schopná poháňať auto počas 500 kilometrov bude stáť dve či tritisíc eur. Samozrejme, môžeme očakávať podstatné inovácie, ako napríklad solid-state batérie, ale už sme toľkokrát čítali o revolučných inováciách, ktoré sa okamžite stratili, že neveríme na veľké skoky.

Cesta neprekvapivo spočíva v postupnej evolúcií batérií, ktorá priebieha už niekoľko desaťročí a výrazne akceleruje práve vďaka masívnemu využívaniu batériovej elektroniky (notebooky, smartfóny, tablety, pracovné stroje a pod.) a elektromobility (hybridy, plug-in hybridy, elektromobily, vodíkové autá s batériami).

Zároveň by sme si mali byť vedomí toho, že osobné automobily v dohľadnej dobe už nebudú pre každého a cenová dostupnosť nových modelov sa bude zmenšovať – práve pre vyššie náklady. Kuloárne sa hovorí o tom, že automobilky na elektromobiloch nielen nezarábajú dosť, ale dokonca prerábajú tisíce eur na každom kuse. Len preto, aby nemuseli platiť ešte viac v podobe pokút, ktoré im Európska únia vyúčtuje na základe prekročenia emisnej normy, a to za každý gram CO2 na kilometer na každé vozidlo.

Budú niekedy elektromobily lacné? Ako sa to vezme. Budú lacnejšie ako dnes, zároveň budú viac diverzifikované podľa spôsobu ich použitia. Veď elektromobil do mesta nepotrebuje dojazd 500 kilometrov, bez problémov si môže vystačiť aj s dvomi stovkami kilometrov. Za výkonné elektromobily si budeme musieť priplatiť práve tak, ako to robíme dnes pri modeloch s benzínovým a naftovým motorom.

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings