fbpx
Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Cookies a sledovanie môžete vypnúť.
Renault Arkana Advertisement

POLOVODIČOVÁ KRÍZA

Čítanie na 6 min.

Nedostatok čipov pre autá aj mobily sa zhoršuje, prejaví sa to na vyšších cenách áut, mobilov aj tlačiarní

Výroba jedného čipu opäť trvá až prekvapivo dlho a na svete ich vyrába iba niekoľko firiem.

Informácie o tomto príspevku

Vydané 11. augusta 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Freelancer, novinár na voľnej nohe a špecialista na WordPress | Bratislava, Slovensko

Pre UnitedLife.sk pracujem ako autor a editor. V médiách pracujem od roku 2007 ako recenzent elektroniky, od 2010 aj ako motoristický novinár. Podstatnou súčasťou mojej práce je od roku 2014 aktívna dobrovoľnícka práca s telesne, duševne a mentálne hendikepovanými v DSSPKM a Tu sme doma, o.z.

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 1

Polovodičová kríza podnietila rozmach kriminality. Zásielky s čipmi sa kradnú, pašujú, súčiastky sa falšujú. Celosvetový nedostatok čipov sa týka doslova všetkých.

Tento týždeň General Motors opäť zastavuje montážne linky niekoľkých závodov na pickupy, pretože spoločnosť nemá dostatok polovodičových súčiastok – čipov. Výrobné závody boli opäť v prevádzke len týždeň po júlovej odstávke, čo bolo tiež spôsobené nedostatkom čipov.

Zdá sa, že polovodičová kríza sa stáva čoraz vážnejšou. Vplyv krízy v dodávkach čipov sa teraz šíri do spotrebiteľských technológií.

Generálny riaditeľ spoločnosti Apple, Tim Cook, minulý týždeň varoval, že obmedzená dodávka polovodičov poškodí predaj telefónov iPhoneMicrosoft zápasí s problémom vyrábať dostatok konzol Xbox a notebookov Surface.  Elon Musk minulý mesiac povedal, že nedostatok čipov znamená, že Tesla bude schopná vyrobiť iba asi polovicu množstva domácich akumulátorov Powerwall, o ktorom sa domnieva, že dokáže predať.

V snahe zmerať rozsah nedostatku čipov sa spoločnosť Recode obrátila na takmer 30 spoločností, ktoré používajú, navrhujú a vyrábajú čipy, vrátane spoločností General Motors, Qualcomm a Hewlett-Packard. Všetky spoločnosti, ktoré odpovedali, uviedli, že sa ich nedostatok týka.

Výrobca elektroniky Toshiba uviedol, že je uviazla vo vyšších cenách za komponenty, zatiaľ čo Toyota uviedla, že problémy s dodávateľským reťazcom spoločnosti naďalej ovplyvňujú výrobu v jej severoamerických závodoch.  Spoločnosť BSH, ktorá vyrába spotrebiče Bosch, poskytla vyjadrenie, že niektoré výrobky majú dodaciu lehotu až šesť mesiacov.

Nedostatok čipov stále spôsobuje chaos v automobilovej výrobe

Takmer každá väčšia automobilka bola postihnutá nedostatkom čipov. Prejavuje sa to aj u nás na Slovensku, kde automobilové závody musia pre nedostatok súčiastok obmedzovať výrobu.

Minulý mesiac spoločnosť Ford Motors oznámila, že jej zisky v druhom štvrťroku klesli o 50 percent, viac ako pol miliardy dolárov, a to predovšetkým z dôvodu nedostatku polovodičov. Stellantis, európsky automobilový konglomerát, zastavil v júli výrobu svojho pickupu Jeep Gladiator, pretože spoločnosť nedokázala zabezpečiť dostatok čipov. A finančný riaditeľ spoločnosti Subaru, Katsuyuki Mizuma, nedávno uviedol, že vďaka nedostatku čipov má spoločnosť k dispozícii zásoby na iba sedem dní v porovnaní so 45-dňovou zásobou, ktorú automobilka bežne má.

Inzercia

Tieto starosti v dodávateľskom reťazci sa začali v prvých dňoch pandémie Covid-19, keď celosvetové obmedzenia zatvorili výrobné závody, prerušili dodávky polovodičov a súčasne zvýšili dopyt po zariadeniach, ako sú prenosné počítače a herné konzoly. Mnoho automobilových spoločností, ktoré pocítili spomalenie ekonomiky, vystúpilo z čakacieho radu na čipy. Výroba polovodičov môže trvať až šesť mesiacov, takže keď výrobcovia automobilov zrušili svoje objednávky, spotrebiteľské technologické spoločnosti ich mohli nakúpiť hneď. Keď sa dopyt po automobiloch vrátil a automobilky opäť potrebovali polovodiče, nebolo ich už dosť. A stále nie je.

Kupujúci automobilov teraz pociťujú dôsledky ťažko predvídateľnej pandémie v podobe chýbajúcich funkcií vozidiel, vyšších cien a nedostatku príplatkových opcií. Spoločnosť General Motors predala niektoré zo svojich najnovších dodávok a SUV bez systémov automatického riadenia alebo funkcií bezdrôtového nabíjania. Renault prestal inštalovať digitálne prístrojové panely do svojho nového SUV Renault Arkana, zatiaľ čo Nissan nechal tisíce svojich automobilov bez navigačných systémov.

Tesla sa dokonca rozhodla prepísať softvéry svojich vozidiel , aby mohla využiť čipy, ktoré ešte mala k dispozícii. Ale ani to spoločnosť úplne neušetrilo od vplyvu nedostatku. Generálny riaditeľ Elon Musk v júli povedal investorom, že pre spoločnosť je obzvlášť náročné zabezpečiť čipy potrebné pre jej airbagy a pásy, čo sú základné bezpečnostné prvky automobilov.

Nedostatok čipov sa netýka len automobilového priemyslu, ale aj spoločností ako HP, Toshiba, Microsoft či Apple. Je to paradoxné, pretože práve Microsoft aj Apple vykázali za prvý polrok 2021 rekordné zisky. Druhý polrok môže byť už iný.

Rýchle riešenie problému neexistuje

Je zrejmé, že globálny nedostatok čipov v blízkej dobe nevykazuje žiadne známky zlepšovania situácie. V skutočnosti sa zdá, že sa to všetko zhoršuje. Aj keď sa Biely dom predbieha v rozšírení výroby čipov v USA, aby sa predišlo budúcim nedostatkom, môže trvať roky, kým sa vládna investícia spotrebiteľom skutočne vyplatí. Odvetvie čipov bude zatiaľ aj naďalej brzdiť dôsledok pandémie Covid-19, pretože výrobky sa dodávajú s chýbajúcimi funkciami a vyššími cenami často po dlhých meškaniach. Výroba fabriky na čipy si vraj žiada dva a pol roka a miliardové investície.

Dopyt po čipoch je stále neuveriteľne vysoký a nie je dôvod očakávať, že v priebehu niekoľkých týždňov príde náhly prebytok polovodičov. V súčasnosti je na celom svete len malý počet výrobcov čipov a veľká časť svetových dodávok polovodičov pochádza z jednej spoločnosti so sídlom na Taiwane: TSMC .

Podľa Falana Yinuga z asociácie polovodičového priemyslu , obchodnej a lobistickej skupiny, ktorá zastupuje čipový priemysel, už teraz výrobcovia čipov vyrábajú čipy na maximálne kapacity. „Výroba čipov sa v skutočnosti podstatne zvýšila a za posledné mesiace bolo dodaných viac čipov než kedykoľvek predtým,“ povedal Yinug pre Recode.

Výroba jedného čipu trvá až prekvapivo dlho. Budovanie ďalších závodov na výrobu čipov, niekedy nazývaných aj Fab, si zároveň vyžaduje roky strojárskych a stavebných prác a miliardy dolárov.

Vyššie ceny a pašeráci

Spoločnosť Strategy Analytics, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, odhadla, že globálna veľkoobchodná cena telefónov v priemere od apríla do júna vzrástla o 5 percent.

Ceny notebookov, televízorov a príslušenstva sa taktiež zvýšili. Istá spoločnosť zaoberajúca sa investičným prieskumom pre Wall Street Journal uviedla, že len spoločnosť HP v priebehu roka zvýšila cenu tlačiarní o viac ako 20 percent.

Problém sa tak zhoršil, že niektoré zásielky s čipmi kradnú pašeráci. Podvodníci dokonca začali predávať falošné čipy na získanie peňazí od menších výrobcov elektroniky. Údajne teraz rastú predaje špeciálnych röntgenových prístrojov na identifikáciu týchto falošných dielov.

Aj keď sa spoločnosti prispôsobujú rôznymi spôsobom, väčšina z nich neočakávala riešenie v dohľadnej dobe. Verejne sa hovorí o stabilizácii tohto priemyselného odvetvia až v roku 2023.

 

 

 

Sledujte UnitedLife na Instagrame
Sledujte UnitedLife ako e-mailový newsletter

Ako hodnotíte tento príspevok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. 1

Informácie o tomto príspevku

Vydané 11. augusta 2021
Zverejnil

Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Freelancer, novinár na voľnej nohe a špecialista na WordPress | Bratislava, Slovensko

Pre UnitedLife.sk pracujem ako autor a editor. V médiách pracujem od roku 2007 ako recenzent elektroniky, od 2010 aj ako motoristický novinár. Podstatnou súčasťou mojej práce je od roku 2014 aktívna dobrovoľnícka práca s telesne, duševne a mentálne hendikepovanými v DSSPKM a Tu sme doma, o.z.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.
Cookies a sledovanie môžete vypnúť.

Prihláste sa na odber nášho newslettera

Posielame výhradne editorov výber článkov
maximálne 1 newsletter týždenne a bez akýchkoľvek reklám.


Prejsť na stránku inzerenta: AVISMaxirent.sk

Zavrieť reklamu