Automobily

Nedostatok čipov pre autá aj mobily sa zhoršuje, prejaví sa to na vyšších cenách áut, mobilov aj tlačiarní

  • 11 augusta, 2021
  • 7 min read
Nedostatok čipov pre autá aj mobily sa zhoršuje, prejaví sa to na vyšších cenách áut, mobilov aj tlačiarní
Polovodičová kríza podnietila rozmach kriminality. Zásielky s čipmi sa kradnú, pašujú, súčiastky sa falšujú. Celosvetový nedostatok čipov sa týka doslova všetkých.

Tento týždeň General Motors opäť zastavuje montážne linky niekoľkých závodov na pickupy, pretože spoločnosť nemá dostatok polovodičových súčiastok – čipov. Výrobné závody boli opäť v prevádzke len týždeň po júlovej odstávke, čo bolo tiež spôsobené nedostatkom čipov.

Zdá sa, že polovodičová kríza sa stáva čoraz vážnejšou. Vplyv krízy v dodávkach čipov sa teraz šíri do spotrebiteľských technológií.

Generálny riaditeľ spoločnosti Apple, Tim Cook, minulý týždeň varoval, že obmedzená dodávka polovodičov poškodí predaj telefónov iPhoneMicrosoft zápasí s problémom vyrábať dostatok konzol Xbox a notebookov Surface.  Elon Musk minulý mesiac povedal, že nedostatok čipov znamená, že Tesla bude schopná vyrobiť iba asi polovicu množstva domácich akumulátorov Powerwall, o ktorom sa domnieva, že dokáže predať.

V snahe zmerať rozsah nedostatku čipov sa spoločnosť Recode obrátila na takmer 30 spoločností, ktoré používajú, navrhujú a vyrábajú čipy, vrátane spoločností General Motors, Qualcomm a Hewlett-Packard. Všetky spoločnosti, ktoré odpovedali, uviedli, že sa ich nedostatok týka.

INZERCIA

Výrobca elektroniky Toshiba uviedol, že je uviazla vo vyšších cenách za komponenty, zatiaľ čo Toyota uviedla, že problémy s dodávateľským reťazcom spoločnosti naďalej ovplyvňujú výrobu v jej severoamerických závodoch.  Spoločnosť BSH, ktorá vyrába spotrebiče Bosch, poskytla vyjadrenie, že niektoré výrobky majú dodaciu lehotu až šesť mesiacov.

Nedostatok čipov stále spôsobuje chaos v automobilovej výrobe

Takmer každá väčšia automobilka bola postihnutá nedostatkom čipov. Prejavuje sa to aj u nás na Slovensku, kde automobilové závody musia pre nedostatok súčiastok obmedzovať výrobu.

Minulý mesiac spoločnosť Ford Motors oznámila, že jej zisky v druhom štvrťroku klesli o 50 percent, viac ako pol miliardy dolárov, a to predovšetkým z dôvodu nedostatku polovodičov. Stellantis, európsky automobilový konglomerát, zastavil v júli výrobu svojho pickupu Jeep Gladiator, pretože spoločnosť nedokázala zabezpečiť dostatok čipov. A finančný riaditeľ spoločnosti Subaru, Katsuyuki Mizuma, nedávno uviedol, že vďaka nedostatku čipov má spoločnosť k dispozícii zásoby na iba sedem dní v porovnaní so 45-dňovou zásobou, ktorú automobilka bežne má.

Tieto starosti v dodávateľskom reťazci sa začali v prvých dňoch pandémie Covid-19, keď celosvetové obmedzenia zatvorili výrobné závody, prerušili dodávky polovodičov a súčasne zvýšili dopyt po zariadeniach, ako sú prenosné počítače a herné konzoly. Mnoho automobilových spoločností, ktoré pocítili spomalenie ekonomiky, vystúpilo z čakacieho radu na čipy. Výroba polovodičov môže trvať až šesť mesiacov, takže keď výrobcovia automobilov zrušili svoje objednávky, spotrebiteľské technologické spoločnosti ich mohli nakúpiť hneď. Keď sa dopyt po automobiloch vrátil a automobilky opäť potrebovali polovodiče, nebolo ich už dosť. A stále nie je.

Kupujúci automobilov teraz pociťujú dôsledky ťažko predvídateľnej pandémie v podobe chýbajúcich funkcií vozidiel, vyšších cien a nedostatku príplatkových opcií. Spoločnosť General Motors predala niektoré zo svojich najnovších dodávok a SUV bez systémov automatického riadenia alebo funkcií bezdrôtového nabíjania. Renault prestal inštalovať digitálne prístrojové panely do svojho nového SUV Renault Arkana, zatiaľ čo Nissan nechal tisíce svojich automobilov bez navigačných systémov.

Tesla sa dokonca rozhodla prepísať softvéry svojich vozidiel , aby mohla využiť čipy, ktoré ešte mala k dispozícii. Ale ani to spoločnosť úplne neušetrilo od vplyvu nedostatku. Generálny riaditeľ Elon Musk v júli povedal investorom, že pre spoločnosť je obzvlášť náročné zabezpečiť čipy potrebné pre jej airbagy a pásy, čo sú základné bezpečnostné prvky automobilov.

Nedostatok čipov sa netýka len automobilového priemyslu, ale aj spoločností ako HP, Toshiba, Microsoft či Apple. Je to paradoxné, pretože práve Microsoft aj Apple vykázali za prvý polrok 2021 rekordné zisky. Druhý polrok môže byť už iný.

Rýchle riešenie problému neexistuje

Je zrejmé, že globálny nedostatok čipov v blízkej dobe nevykazuje žiadne známky zlepšovania situácie. V skutočnosti sa zdá, že sa to všetko zhoršuje. Aj keď sa Biely dom predbieha v rozšírení výroby čipov v USA, aby sa predišlo budúcim nedostatkom, môže trvať roky, kým sa vládna investícia spotrebiteľom skutočne vyplatí. Odvetvie čipov bude zatiaľ aj naďalej brzdiť dôsledok pandémie Covid-19, pretože výrobky sa dodávajú s chýbajúcimi funkciami a vyššími cenami často po dlhých meškaniach. Výroba fabriky na čipy si vraj žiada dva a pol roka a miliardové investície.

Dopyt po čipoch je stále neuveriteľne vysoký a nie je dôvod očakávať, že v priebehu niekoľkých týždňov príde náhly prebytok polovodičov. V súčasnosti je na celom svete len malý počet výrobcov čipov a veľká časť svetových dodávok polovodičov pochádza z jednej spoločnosti so sídlom na Taiwane: TSMC .

Podľa Falana Yinuga z asociácie polovodičového priemyslu , obchodnej a lobistickej skupiny, ktorá zastupuje čipový priemysel, už teraz výrobcovia čipov vyrábajú čipy na maximálne kapacity. „Výroba čipov sa v skutočnosti podstatne zvýšila a za posledné mesiace bolo dodaných viac čipov než kedykoľvek predtým,“ povedal Yinug pre Recode.

Výroba jedného čipu trvá až prekvapivo dlho. Budovanie ďalších závodov na výrobu čipov, niekedy nazývaných aj Fab, si zároveň vyžaduje roky strojárskych a stavebných prác a miliardy dolárov.

Vyššie ceny a pašeráci

Spoločnosť Strategy Analytics, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, odhadla, že globálna veľkoobchodná cena telefónov v priemere od apríla do júna vzrástla o 5 percent.

Ceny notebookov, televízorov a príslušenstva sa taktiež zvýšili. Istá spoločnosť zaoberajúca sa investičným prieskumom pre Wall Street Journal uviedla, že len spoločnosť HP v priebehu roka zvýšila cenu tlačiarní o viac ako 20 percent.

Problém sa tak zhoršil, že niektoré zásielky s čipmi kradnú pašeráci. Podvodníci dokonca začali predávať falošné čipy na získanie peňazí od menších výrobcov elektroniky. Údajne teraz rastú predaje špeciálnych röntgenových prístrojov na identifikáciu týchto falošných dielov.

Aj keď sa spoločnosti prispôsobujú rôznymi spôsobom, väčšina z nich neočakávala riešenie v dohľadnej dobe. Verejne sa hovorí o stabilizácii tohto priemyselného odvetvia až v roku 2023.

 

 

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings