EXTRA Veda a technika

Elektromobily: sú skutočne našou budúcnosťou?

  • 25 júna, 2021
  • 5 min read
Elektromobily: sú skutočne našou budúcnosťou?

Revolúcia elektromobilov je čoraz bližšie, ale bez potrebnej infraštruktúry a technológií sa nemôže dostať ďaleko. Môžu nám elektromobily skutočne poskytnúť lepší svet?

Batéria a Elektromobily
EV batéria zdroj: economictimes.com

Elektromobily a batérie

Elektromobily zostanú stále na kraji auto priemyslu, kým spoločnosti neponúknu niečo, čo zodpovedá pohodli a použiteľnosti. Áno, posledný bod je najdôležitejší. Cenová dostupnosť. Myslím si, že cenová dostupnosť bude najdôležitejší faktor pre bežného zákazníka. Predsa, bežný človek si nekúpi auto za 20 000 €.

Víziou elektromobilov je zlepšenie všetkých aspektov výkonu a spoľahlivosti. Tiež bude dôležité vyriešiť výrobu batérií, ktoré zodpovedajú výkonu benzínových a naftových vozidiel. Splniť očakávania spotrebiteľov – o to sa snaží každá značka a tu môže pomôcť aj podpora vlády. Vo viacerých štátoch existuje stratégia „cesta k nule“ – tá je zameraná na dosiahnutie nulových emisií do roku 2050.

Prečo si ľudia dnes nekupujú elektrické autá? Jednoducho, sú príliš drahé. Súčasné najlepšie technológie dokážu aspoň uspokojiť potreby menšieho percenta vodičov – ale je dôležité pripraviť pôdu aj pre bežného šoféra, ktorý si také vozidlo môže dovoliť a pravdepodobne pre väčšinu na splátky.

Na ľavo: Prvý elektromobil; v pravo: Tesla Roadster zdroj: interestingengineering.com

Technológia

Výsledkom súčasnej technológie sú veľké batérie s dlhou dobou nabíjania. Aj najlepšie batérie vo svojej triede sú porovnateľne veľké, aby dosiahli požadovanú kapacitu elektrického prúdu.  Pretože sú veľké, sú aj ťažké, čo znamená, že vozidlo počas jazdy spotrebuje viac energie. Z bezpečnostných dôvodov musia byť v súčasnosti dostupné batérie väčšie.

Cieľom mnohých spoločností je vyvinúť a integrovať do vozidla batériový systém založený na zmesi vysoko energetických článkov s vysokou hustotou výkonu. Tieto nové typy batérií sú efektívnejšie, majú lepšie skladovanie energie a schopnosť rýchleho nabíjania.

Aj keď bezpečnosť a pohodlie sú pre spotrebiteľov zásadnými faktormi, v procese rozhodovania pre budúcich šoférov elektromobilov zostávajú aj náklady. Riešením tohto problému je najnovší projekt, ktorý skúma výrobu iónových batérií. S využitím najmodernejších zariadení na zväčšovanie batérií budú môcť spoločnosti optimalizovať spôsob znižovania výrobných nákladov na batérie, a zvyšovať ich kapacitu na ukladanie energie.

Tesla elektromobily
Tesla Roadster zdroj: techbyte.sk

Správny výkon na správnom mieste

Aj keď sú elektromobily na trhu už nejaký čas, k masovej adaptácii tejto technológii u verejnosti nedošlo. Podľa CEO Teslykľúčovými prekážkami pri kúpe elektromobilov obavy z poplatkov počas cesty a úzkosť z dojazdu. Mnoho kupujúcich, ktorí kúpili elektromobily skôr, si pravdepodobne kúpi elektromobil súčasne s vozidlom so spaľovacím motorom na dlhšie vzdialenosti.

Inzercia

Ako sa budú elektromobily viac rozširovať, vodiči budú chcieť cestovať dlhšie vzdialenosti. Preto bude potrebné viac možností verejného nabíjania, čo v súčasnej dobe chýba. Účtovanie poplatkov na diaľniciach a pozdĺž hlavných cestných komunikácií je podľa mňa oprávneným strachom mnohých vodičov. Jedným z príkladov sú aj kompresory Tesly.

Napríklad nový startup, char.gy, vyvinul technológiu, ktorá umožňuje vodičom pripojiť svoje vozidlo k žiarovke. Inštalácia nevyžaduje žiadne ďalšie napájanie. Spoločnosť vytvorila nový produkt nabíjacieho bodu EV, ktorý sa dá ľahko inštalovať na existujúce žiarovky.

WMG elektromobily
Elektromobil WMG

Spoločnosť WMG taktiež pomohla char.gy rýchlo navrhnúť, vyrobiť a otestovať prototyp novej dosky s elektronikou, ktorá je potrebná na to, aby spĺňala normy EÚ pre verejné nabíjacie stanice. Dobíjacie body sú teraz pripravené na verejné použitie, ktoré podporuje viac ako 1000 nabíjacích miest v Európe.

Verejnosť je z veľkej časti ochotná pristúpiť na elektromobily, ale automobilky si najprv musia vyriešiť cenové náklady. Dobíjanie týchto elektromobilov je ďalším problémom, ktorý vodičom navádza strach. Veď, nič nie je horšie ako doraziť niekde, kde si ani auto nemôžete nabiť. Uvidíme, čo nám budúcnosť prinesie a osobne dúfam, že adopcia elektromobilov sa k nám na Slovensko dostane čo najskôr.

About Author

Adam Nemcik

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings