Technologické pokroky
Fascinujúci príbeh Tesly: Ako vznikol technologický Gigant?
Tesla Motors prišla na trh s elektrickými vozidlami (EV) a s batériami už od svojho založenia v roku 2003. Pod vedením Elona Muska, ktorý do spoločnosti vstúpil s investíciou viac ako 5,2 milióna eur v roku 2004, dokončuje svoj plán s cieľom zmeniť svet motorových vozidiel. Aké sú kľúčové míľniky spoločnosti Tesla na čele s… Prečítať celé
Adam Nemcik
Copywriter, freelancer a zabávač vo voľnom čase Košice | Slovensko
Tesla Motors prišla na trh s elektrickými vozidlami (EV) a s batériami už od svojho založenia v roku 2003. Pod vedením Elona Muska, ktorý do spoločnosti vstúpil s investíciou viac ako 5,2 milióna eur v roku 2004, dokončuje svoj plán s cieľom zmeniť svet motorových vozidiel. Aké sú kľúčové míľniky spoločnosti Tesla na čele s Elonom Muskom?
Nikola Tesla, a prečo sa Tesla vlastne volá Tesla
Výber mena Nikolu Tesly je celkom zrejmý – bol koniec koncov jedným z hlavných priekopníkov v oblasti elektriny. Spoločnosť Tesla je taktiež vedúcou spoločnosťou vo vývoji elektromotora na striedavý prúd, ktorý sa okrem iných využíva aj vo všetkých automobilov spoločnosti. Prečo si však zakladatelia vybrali práve jeho meno?
Podľa interview s Martinom Eberhardom, spoluzakladateľom Tesly, si meno vybral práve on. Keď hovoril o myšlienke svojho nového podnikania so svojou vtedajšou priateľkou (a dnes už manželkou) Carolyn, usúdil, že názov sa dokonale hodí k jeho vízii spoločnosti. Vedel, že pre startup potrebuje silnú značku. Chcel aby si spoločnosť všimla, aký dobrý produkt má Tesla, a aby každý zmenil spôsob o tom ako premýšľa o EV.
Eberhard nemal záujem označiť firmu za niečo, čo znie príliš „zelene“. Názvy, ktoré súviseli s ekológiou mu neprišli ako dostatočne silné. Jedného dňa, keď si sadol do reštaurácie Blue Bayou v Disneylande, táto myšlienka ho zasiahla ako blesk. Prečo to nepomenovať na počesť Nikolu Teslu? A tak 23. apríla 2003 Eberhardov spoluzakladateľ Marc Tarpenning oficiálne zaregistroval názov domény: Teslamotors.com. Už iba zostávalo vyrobiť nejaké autá.
Elon Musk: Ako vytvoril Teslu
V skratke, nevytvoril. Spoločnosť Tesla založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning v roku 2003. Elon Musk sa pripojil k spoločnosti Tesla v roku 2004, potom čo investoval do akcií spoločnosti Tesla 6,3 milióna dolárov. Elon Musk bol neskôr vymenovaný do funkcie predsedu jej správnej rady.
Kedy bola vyrobená prvá Tesla?
V roku 2006 predstavila spoločnosť Tesla prototyp svojho prvého vstupu na trh s elektromobilmi Roadster. Po niekoľkých ďalších rokoch vývoja bol v roku 2008 uvedený na trh finálny model.
V tejto dobe obaja pôvodní zakladatelia opustili spoločnosť a Michael Marks nastúpil ako dočasný generálny riaditeľ. Krátko nato nastúpil do funkcie Eberhardovej trvalej náhrady Ze’ev Drori v novembri 2007. Práve Drori bol človekom, ktorý Roadster uviedol v nasledujúcom roku.
Roadster
Toto priemerne vyzerajúce športové auto bolo vybavené špičkovou technológiou batérií a čisto elektrickým pohonom. Vozidlo sa oficiálne začalo predávať v marci 2008. Roadster nebol pre spoločnosť len úžasným úspechom, ale bol to elektrický model, ktorý sa nikdy nepodaril vytvoriť žiadnej inej spoločnosti. Spoločnosť Tesla vyrobila elektrické auto s takými špecifikáciami, ktoré skutočne vyhovovali potrebám spotrebiteľov, hoci za cenu, ktorú si mohol dovoliť málokto.
Mnohí pred nimi zlyhali, pretože okrem iného neboli schopní vyrobiť batériu s dostatočným výkonom, ktorá by bola praktická pre každodenné riadenie vozidla, alebo nákladovo efektívny motor schopný zabudovať sa do spotrebného vozidla a zrýchliť na diaľničnú rýchlosť. Roadster dokázal všetky tieto veci.
Modely prvého Roadsteru dokázali na jedno nabitie prejsť celkovo 402 km a mali zrýchlenie porovnateľné s inými športovými vozidlami tej doby. Mal lítiovo-iónovú batériu, ktorá bola bežná v mnohých elektronických zariadeniach, a ktorá zákazníkom umožňovala dobíjať auto pomocou štandardnej elektrickej zásuvky.
S cenovkou nad 80 000 eur za kus bol Roadster veľmi luxusným produktom. Aj keď, ako sme videli, to všetko bolo súčasťou „hlavného plánu“. Pokiaľ ide o čas nabíjania, Tesla tiež narazila na problémy. Pôvodné Roadstery potrebovali na nabitie batérií pomocou štandardnej domácej zásuvky 24 až 48 hodín – čo je skrátka príliš dlho.
Moderná doba
Aj dnes môže úplné nabitie niektorých batérií modelu Tesla trvať viac ako hodinu. Aj keď pre novšie modely majú Tesla V3 stanice nabíjací čas na asi 5 minút (na 50km jazdy), čo je dosť veľký technologický pokrok. To však stále nie je dosť rýchle, ak si uvedomíte, že do bežného vozidla s benzínovým pohonom sa dá natankovať približne rovnako dlho, ale môžete cestovať oveľa ďalej.
Technologický pokrok spoločnosti je podľa mňa impozantným príbehom. Dnes má Tesla za zásluhou predaj 12% elektrických automobilov na celom svete. S tým že táto spoločnosť sa dostala do mainstreamu iba 10 rokov dozadu, je príbeh Tesly určite impresívny.