OBNOVITEĽNÉ ZDROJE

Prečo nevyrábame energiu z morských vĺn?

Získavať energiu z morských vĺn je oveľa komplikovanejšie, než by ste si mohli myslieť.

Obnoviteľné zdroje energie sú budúcnosť. Vieme to preto, lebo si uvedomujeme potrebu udržateľnosti a neudržateľnosť súčasných najrozšírenejších spôsobov získavania energie.

Oceán je pokrytý doslova vlnami energie. Keby sme túto energiu dokázali premeniť na elektrinu, stačilo by to na pokrytie spotreby celého ľudstva. Znie to veľkolepo, ale podľa odborníkov je to pravda. Zatiaľ je to však iba sen. Prečo?

Zatiaľ sme totiž nenašli skutočne účinný spôsob, ako vlnami roztočiť turbínu. A roztočenie turbíny je najlepší spôsob, ako previesť mechanickú energiu pohybujúcej sa látky na elektrinu.

 

 

Okrem solárnych panelov (3%) vyrábame všetku elektrinu pomocou roztáčania turbín. Veterné a vodné turbíny sú nám dobre známe, ale aj uhoľné, plynové a jadrové elektrárne používajú turbíny. Funguje to tak, že tieto elektrárne v podstate palivom vyrábajú teplo, ktorým ohrievajú vodu a tá sa mení na vodnú paru, ktorá roztáča turbíny.

Uhoľné, jadrové i plynové elektrárne sú v podstate závody na výrobu vodnej pary. Tá roztáča turbíny, ktoré vyrábajú elektrinu – a tá sa posiela až k nám domov.

Lenže vlna na vode nie je stabilný tok celej látky, ale iba jej miestna oscilácia. Dá sa to porovnať so štadiónom, vlna sa pohybuje davom ľudí, tí sa ale nepohybujú zo strany na stranu, ale iba hore a dole. Keby chodili všetci ľudia dookola, mohli by roztáčať turbínu, ale pri pohybe hore a dole by bolo potrebné vyhotoviť komplikovanejší mechanizmus.

Takže sa snažíme previesť vlny na niečo, čo bude môcť roztáčať turbínu.

Skúsili sme dutiny, v ktorých voda stúpa a klesá, čím tlačí vzduch turbínou a núti je otáčať sa. Skúsili sme plávajúce trubice, ktorých spoje sa na vlnách ohýbajú, čo poháňa pumpy stlačujúce tekutinu, ktorá roztáča turbíny. A tiež sme vyskúšali akési veľké plávajúce nádoby, cez hranu ktorých môže voda natiecť dnu a pri vychádzaní von roztáčať turbínu. Ani jeden z týchto spôsobov sa ale neukázal ako efektívny.

Tiež si ľudia všimli, že pri brehu sa vlny lámu, tak chceli využiť tento jav. A tiež pohoreli, pretože to fungovalo vždy iba chvíľu.

Skrátka, ani jedno z doteraz vyskúšaných riešení nevedelo generovať dostatok elektriny a hlavne za málo peňazí. A cena výroby elektriny je v celom procese doslova kľúčová.

 

Je tu však ďalší významný problém. Každé zariadenie umiestnené na povrchu vody alebo pod jej hladinou je vystavené extrémnym podmienkam. Slanej vode, piesku, nečistotám, ľudskému odpadu, rôznym morským organizmom, búrkam či silným vlnám. Všetky tieto faktory vplývajú na potrebu neustálej a nákladnej údržby zariadení, čo robí proces výroby energie vysoko neefektívnym.

Teda je to všetko o vhodnom dizajne, ktorý zatiaľ neexistuje. Alebo predsa?

Bóje vedia vyrábať elektrinu aj bez turbíny, ale draho a neefektívne

Ľudia špekulovali a našli spôsob, ako vyrábať energiu z vodnej masy aj použitia turbíny. Napríklad bóje pohupovaním sa na vodnej hladine naťahujú generátor a ten vyrába elektrinu. Lenže táto elektrina je drahá na výrobu a nevzniká jej dostatok.

Výroba elektriny z morských vĺn je dnes náročný, ale pomerne perspektívny biznis. Ak niekto príde s technológiou, ktorá bude vedieť vyrobiť lacnú elektrinu z morských vĺn, doslova to zmení svet.

Zatiaľ to vyzerá tak, že vodu vieme na efektívnu výrobu energie využiť predovšetkým prostredníctvom vodných elektrární umiestnených na riekach. To už ale je o vlnách…

Zdroj: Minute Physics

INZERCIA: Peugeot Jesenné výhody

Porsche rozširuje portfólio elektrickej novinky o základnú verziu. Čo ponúkne najlacnejší Taycan?

Nedávno odhalený elektromobil od Porsche prichádza v základnom vyhotovení.

19. októbra 2019

Trvalý rast je nemožný

Ako súvisia recesie s inováciami

Krízy vznikajú a zároveň zanikajú. Je to kolobeh, ktorý je našou súčasťou od nepamäti. Navzájom súvisiace obdobia štádií ekonomiky, kedy obdobie konjunktúry (rastu) striedajú obdobia recesie (poklesu).

17. októbra 2019

TEST Peugeot 508 SW Allure 1.5 BlueHDi 130k EAT8

7 dôvodov, pre ktoré je podľa nás Peugeot 508 SW autom roka

Na tomto fantastickom kombi nenájdete chybu ani vtedy, keď ju budete urputne hľadať. Peugeot 508 SW na nás nesmierne zapôsobil.

16. októbra 2019

BMW predstavuje úplnú novinku. Rad 2 v štýlovom balení Gran Coupé má primárne predný pohon

Nová dvojka prichádza sprvoti ako štýlové 4-dverové kupé.

16. októbra 2019

Najrýchlejší sériový sedan na svete dostal exkluzívne doplnky. Toto je vylepšený Flying Spur

Luxusný Flying Spur dostal exkluzívny paket Blackline.

14. októbra 2019

Seriál o Číne

Predstihne Čína v umelej inteligencii USA?

Na základe sledovania informácií, ktoré sa na nás valia zo všetkých strán by sa mohlo zdať, že Čína nás všetkých čoskoro prevalcuje svojou inovačnou aktivitou. To isté sa týka aj vnímania jej pokroku v umelej inteligencii.

11. októbra 2019

Už vieme, ako bude nový Volkswagen Golf s poradovým číslom osem vyzerať a kedy príde

Príchod jednej z najväčších noviniek tohto roku je na spadnutie.

11. októbra 2019

Sila jednoduchého gesta

Tento šéf ročne napíše 9200 narodeninových pohľadníc, vysvetľuje význam vďačnosti

Sheldon Yellen je CEO stavebnej spoločnosti BELFOR Holdings, Inc. a každý rok napíše ručné narodeninové blahoželania všetkým vyše 9-tisíc zamestnancom.

10. októbra 2019

Zrod legendy v priamom prenose

Pompézne Gran Coupé od BMW prichádza vo vrcholnej verzii M8. Má sa AMG GT 63 S čoho báť?

Posledný dielik skladačky menom 8 je realitou.

9. októbra 2019

Revolučná Corvette prišla o strechu. Vyše 500-koňový osemvalec ale naďalej ostáva

Corvetta prvýkrát s plechovou sťahovacou strechou.

8. októbra 2019

Bublina alebo Boom?

Šialené tempo: Iba dvojročný startup BIRD má dnes hodnotu 2,5 miliardy

Je mimoriadny rast hodnoty „kolobežkových firiem“ postavený na stabilných základoch?

7. októbra 2019

Na predaj výhradne spolu

Aston Martin a Zagato na počesť 60-ročnej spolupráce prinášajú dve špecialitky za 6 miliónov libier

Oba modely vzniknú v obmedzenom počte, na predaj budú výhradne spolu.

5. októbra 2019

Nové 625-koňové super-SUV-čka od BMW dajú stovku za 3,8 sekundy. Privítajte X5 M a X6 M

Hneď v úvode spoznávame aj silnejšie vyhotovenia pod názvom Competition.

2. októbra 2019

Fantastický 5-valec žije ďalej! Ikonický motor s výkonom až 400 koní získalo nové Audi RS Q3

RS Q3 prichádza na scénu v dvoch karosárskych verziách.

30. septembra 2019

Horúca správa!

Oficiálne zastúpenie značky Tesla na Slovensku? Elon Musk dúfa, že už budúci rok!

CEO Tesly má v pláne vzdať poctu slávnemu vynálezcovi akým bol Nikola Tesla.

24. septembra 2019

Najkrajšie sci-fi tohto roka

Ad Astra je úchvatný filmový zážitok, nevyhol sa však rozporom

Ako by asi vyzeral Strom života (2011), ak by bol vesmírnym sci-fi? Práve takto – ako Ad Astra.

24. septembra 2019

Dal 97% majetku na charitu

Barron Hilton zomrel vo veku 91 rokov. Prečítajte si jeho príbeh.

Sieť luxusných hotelov nezaložil, ale vybudoval z nich svetový fenomén. Bol známy aj pre svoju filantropickú činnosť.

23. septembra 2019

Funkcia priateľstva podľa Jana Wericha: Násobenie, delenie a dôvera

Jan Werich v televíznom zázname hovorí o význame a podstate skutočného priateľstva, ktoré každý z nás tak nevyhnutne potrebuje k naplnenému životu.

20. septembra 2019

TECHNOLÓGIE A ENVIRO

Ťažba kryptomien údajne vyprodukuje 800 ton CO2 ročne. Ako je to možné?

Príde vám to ako hlúpy hon na oxid uhličitý? V skutočnosti je ale aj obyčajné využívanie počítačových programov naviazané na produkciu škodlivých plynov, hoci nie úplne priamo. Čítajte o tejto téme viac.

20. septembra 2019

Fotogaléria

Každá mala garsónka má obrovský potenciál, pozrite si príklady zo sveta

Aj malé garsónky môžu byť pekným miestom na život, stačí do nich investovať trocha času, peňazí a citu.

19. septembra 2019

Jeden mobil na celý život: Etická výroba sa stáva novým trendom

Mali by sme skončiť s konzumným spôsobom života a začať si elektroniku viac vážiť? Určite áno, ale nevieme, či je toto tá správna cesta…

18. septembra 2019