GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
EXTRA Zdravie

Spánkové apnoe je tichý zabijak. Netýka sa však len ľudí s nadváhou, ako sa často hovorí

  • 12 augusta, 2022
  • 6 min read
Spánkové apnoe je tichý zabijak. Netýka sa však len ľudí s nadváhou, ako sa často hovorí

Čo je spánkové apnoe?

Spánkové apnoe je stav, ktorý spôsobuje, že počas spánku na krátku dobu prestanete dýchať.

Ľudia so spánkovým apnoe neprijímajú dostatok kyslíka. To spôsobuje, že lapajú po dychu a často sa prebúdzajú.

V mnohých prípadoch si ľudia neuvedomujú, že prestali dýchať, a veria, že ich spánkový cyklus je normálny.

 

Riziká a choroby, ktoré môže spôsobiť

Okrem toho, že budete ráno unavenejší, môže spánkové apnoe spôsobiť množstvo zdravotných komplikácií.

Ak sa tento stav spánku nelieči, môže spôsobovať:

  • vysoký krvný tlak – je to jedno z najvyšších rizík spánkového apnoe
  • problémy duševného zdravia
  • mŕtvica – veľmi reálne riziko
  • zvyšovanie srdcovej frekvencie – keď v noci prestanete dýchať, vaša srdcová frekvencia dočasne klesne a po prebudení sa náhle zrýchli
  • obezita – nedostatok spánku môže narúšať funkciu hormónov, ktoré ovplyvňujú chuť do jedla. Z toho ďalej vyplýva, že ak ste ospalí, je menej pravdepodobné, že budete cvičiť, a zvyšuje sa pravdepodobnosť prejedania.
  • infarkt – spánkové apnoe zvyšuje krvný tlak a zrýchľuje srdcovú frekvenciu, zvyšuje zároveň aj pravdepodobnosť srdcovej príhody (infarktu)
  • cukrovka
  • prispieva k strate pamäti

 

Tradičná liečba spánkového apnoe zahŕňa nosenie CPAP  masky v noci. Hoci je táto metóda účinná, pre niektorých ľudí je táto metóda nepríjemná.

Niektoré domáce prostriedky môžu ponúkať rovnaké, alebo obdobné výhody. Tu je niekoľko alternatívnych spôsobov liečby na zníženie symptómov spánkového apnoe.

 

Muž spiaci s CPAP maskou. Zdroj: healthline.com

Udržujte si zdravú váhu

Lekári bežne odporúčajú ľuďom so spánkovým apnoe schudnúť.

Obezita, konkrétne v hornej časti tela, môže zvýšiť riziko obštrukcie dýchacích ciest a úzkych nosových priechodov. Tieto prekážky môžu spôsobiť, že počas spánku náhle alebo na dlhší čas prestanete dýchať.

Udržiavanie zdravej hmotnosti môže udržať vaše dýchacie cesty čisté a znížiť príznaky spánkového apnoe. Výskum ukazuje, že mierna redukcia hmotnosti u ľudí s obezitou môže eliminovať potrebu operácie horných dýchacích ciest alebo dlhodobej terapie .

 

Strata nadváhy môže byť dobrým prvým krokom pri liečbe spánkového apnoe. Niektoré kroky, ktoré môže človek urobiť, aby schudol, zahŕňajú:

  • zníženie príjmu spracovaných a rýchlych jedál
  • venujte sa pravidelnej fyzickej aktivite aspoň 30 minút každý deň
  • minimalizovať spotrebu nápojov s vysokým obsahom cukru

 

Vyskúšajte jógu

Pravidelné cvičenie môže zvýšiť hladinu energie, posilniť srdce a zlepšiť spánkové apnoe.

Jóga môže špecificky zlepšiť vašu dýchaciu silu a podporiť tak prietok kyslíka.

Spánkové apnoe je spojené so zníženou saturáciou kyslíkom vo vašej krvi. Jóga môže zlepšiť hladinu kyslíka prostredníctvom rôznych dychových cvičení. Výsledkom je, že jóga znižuje množstvo prerušení spánku, ktoré môžete zažiť.

 

Zmeňte polohu spánku

Jedným z najbežnejších riešení na spánkové apnoe, je vankúš na polohovanie tela, alebo iná obdobná altrernatíva.

Tieto polohovadlá fungujú tak, že bránia človeku spať na chrbte. Ľudia, ktorí trpia syndrómom spánkového apnoe, majú väčšiu pravdepodobnosť epizód, keď spia na chrbte.

Niektorí ľudia si radšej vyrábajú svoje vlastné polohovadlo tak, že si na chrbát pripevnia tenisovú loptičku alebo iný predmet, ktorý im bráni otáčať sa počas spánku.

Aj keď je to malá zmena, zmena polohy spánku môže znížiť príznaky spánkového apnoe a zlepšiť váš nočný odpočinok.

 

Jeden z najvhodnejších vankúšov pri spánkovom apnoe. Zdroj: medicalnewstoday.com

Používajte zvlhčovač vzduchu

 

Suchý vzduch môže dráždiť telo a dýchací systém. Použitie zvlhčovača môže otvoriť dýchacie cesty, znížiť preťaženie a podporiť čistejšie dýchanie.

Pre ďalšie výhody zvážte pridanie levanduľového, mätového alebo eukalyptového oleja do zvlhčovača. Tieto tri esenciálne oleje majú známe protizápalové a upokojujúce účinky.

Pri čistení zvlhčovača postupujte podľa pokynov výrobcu. Môžu obsahovať plesne a baktérie, dajte si na to pozor.

 

Vyhýbajte sa alkoholu a fajčeniu

 

Zmeny životného štýlu môžu zlepšiť vaše zdravie a podporiť lepšie spánkové návyky. Zvážte prestať fajčiť a obmedziť príjem alkoholu, aby ste znížili komplikácie spánkového apnoe.

Alkohol uvoľňuje svaly hrdla, ktoré ovládajú vaše dýchanie. To môže viesť k chrápaniu a prerušovanému cyklu spánku. Môže to tiež viesť k zápalu v dýchacích cestách, ktorý blokuje prúdenie vzduchu.

Podobne ako alkohol, aj užívanie tabaku môže prispieť k zápalu a opuchu dýchacích ciest. To môže zhoršiť vaše chrápanie a spánkové apnoe.

 

Ak sa predsan len chystáte piť alkohol, tu sú tipy, ako znížiť vplyv alkoholu na spánkové apnoe:

 

  • Prestaňte piť aspoň 3 až 4 hodiny pred spaním.

 

  • Obmedzte pitie alkoholu na víkendy.

 

  • Ak ste silný pijan, skúste znížiť množstvo vypitého alkoholu na 1 alebo 2 poháre denne.

About Author

Natália Jančušková