EXTRA Lifestyle Na zamyslenie

Prechádza synchronicita za hranice nášho vedomia alebo je klasickým príkladom pravdepodobnosti?

  • 12 augusta, 2022
  • 5 min read
Prechádza synchronicita za hranice nášho vedomia alebo je klasickým príkladom pravdepodobnosti?

Bavíte sa s priateľmi o spoločnom známom a znenazdajky vám zavolá. Synchronicita má mnoho podôb, preto je možné, že ste ju zažili aj vy.

Stalo sa to aj vám?

Niektorí ľudia sa riadia krédom, že náhody neexistujú. Všetko sa deje z nejakého dôvodu a udalosti sú prepletené vďaka vzájomným súvislostiam. Na prvý pohľad môže ísť o banálnu zhodu, veľakrát si však povieme: „Ako je to možné?“

Príkladom je príbeh Emila Deschampsa. Keď bol francúzsky básnik ešte dieťa, dostal od monsieura de Fontgibu svoj obľúbený slivkový puding. Bola to posledná porcia, ktorú servírovali v reštaurácii a Deschamps na tento milý skutok nezabudol. O desať rokov navštívil podnik a opäť žiadal rovnaký dezert. V tomto prípade mu ale čašník ozrejmil, že ostal jediný kus – nejedol ho nik iný ako monsieur. Prešiel ďalší čas a básnik sa ocitol na večierku, kde mu ponúkli slivkový puding. Zažartoval, že k dokonalosti mu chýba už iba prítomnosť monsieura de Fontgibu. Krátko na to do miestnosti vstúpil spomínaný starý pán. Vyhovoril sa na to, že si pomýlil adresu, no Deschamps sa nestačil diviť.

synchronicita
Náhodné signály pribúdajú, zvedavosť rastie. Čo s tým? zdroj: unsplash.com

Historka je stará vyše 150 rokov, preto by skeptici mohli pochybovať o jej pravosti. Ponúkneme vám teda osobnú skúsenosť. Stala sa nedávno, pri písaní článku o najkontroverznejších obrazoch. Hoci nám meno Pablo Picasso nie je cudzie, jeho tvorbu nemáme podrobne preskúmanú. Na zozname sme uviedli maliarovo dielo – Guernica. Deň na to sledujeme film s názvom Potomkovia ľudí (2006). Nevidíme ho prvýkrát, jeho postapokalyptický dej dobre poznáme. V jednej scéne nás však zaujme mohutná maľba. Spoznávame ponurú farebnú paletu a zobrazenie zvierat. Ide o Picassov obraz, ten istý kúsok, ktorý sme včera videli prvý raz a dozvedeli sa o jeho význame. V hlave nám preto zaznela spomínaná otázka: „Ako je to možné?“

INZERCIA

Jungove zistenia

Podivuhodné súhry okolností majú dokonca vlastné označenie – synchronicita. Koncept pomenoval psychológ Carl Jung a opisuje ním takzvané zmysluplné náhody. V našom svete sú vraj navonok bezvýznamné udalosti odzrkadľovaním osobných obáv alebo myšlienok. Jung veril, že synchronicita odzrkadľuje hlboké psychologické procesy. Správy prenáša tak, ako to robia sny – nadobúdajú význam a poskytujú vedenie do tej miery, do akej zodpovedajú emocionálnym stavom a vnútorným zážitkom.

Napríklad sa snažíte rozhodnúť, či konkrétnej príležitosti povedať áno alebo nie. Počas jazdy po diaľnici vás obehne auto a vy si všimnete nálepku na nárazníku: Just Do It!

Kedykoľvek ste sa vy alebo váš známy stali svedkom neobvyklého zážitku, mali by ste sa pýtať na jeho dôvod. zdroj: pexels.com

Nemusí však ísť iba o to, čo sa deje vo vašom živote. Jungove sedenia pravidelne navštevovala mladá žena. Prirodzene inteligentná, zároveň aj akademicky vzdelaná. Jung vo svojich zápisoch poznamenal, že je to práve intelekt, na ktorom až príliš lipne a označil ju za „psychologicky nedostupnú“. Zlom nastane, ale iba ak dokáže uveriť niečomu navonok iracionálnemu.

Na jednej z terapií začala žena rozprávať o zvláštnom sne, v ktorom dostala do daru šperk v podobe zlatého skarabea. Počas jej výkladu začul psychológ jemné klopanie na okno. Hmyz neprestajne narážal do skla v snahe dostať sa dnu. Jung pootvoril okno tak, aby sa mu chrobáka podarilo chytiť. Jeho zelenozlatá farba ho okamžite zaujala. Išlo o zlatohlávka, ktorý pochádza zo skarabeusovitej čeľade. Pacientke podal chrobáka a dosiahol prelomenie jej racionálneho vnímania sveta.

Tenká hranica medzi logikou a emóciami

Samozrejme sa nájdu ľudia, ktorí vo všetkom hľadajú logické odôvodnenie. Synchronicita nie je podľa skeptikov ničím iným, než vyprodukovanou potrebou našej mysle. Napríklad môžeme prechádzať okolo divadla mesiace. Keď vyslovíme želanie pozrieť si nejaké predstavenie, do očí nám udrie budova, ktorú sme toľkokrát míňali.

synchronicita
Každá minca má dve strany. Synchronicitu vyvracia apofénia. Ide o pripisovanie zmyslu náhodným javom. zdroj: pexels.com

Ďalším oporným bodom pri argumentácii je matematická pravdepodobnosť. Zhromaždite skupinu dvadsiatich ľudí a pri pravdepodobnosti 50% je možné, že aspoň dvaja budú mať narodeniny v rovnaký deň. Ľudia skrátka majú tendenciu priradzovať obyčajným veciam vyššiu dôležitosť.

Nech sa prikláňate na ktorúkoľvek stranu, život sa vždy posnaží presvedčiť vás o opaku. Je len na vás, či sa nakoniec udržíte na ceste realizmu alebo prevážia spirituálne hodnoty.

Zdroje: www.flowee.cz, www.psychologytoday.com

Zdroj titulnej fotografie: www.pexels.com

About Author

Tímea Prišticová

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings