História farieb
Prečo si spájame farby s emóciami
Farby si vysvetľujeme rôzne Správne zvolená farebná paleta dokáže zvýšiť záujem aj o rôzne reklamné pútače. Výskumy ale uvádzajú, že reakcie spotrebiteľov na konkrétne farby nie sú univerzálne. Problémom väčšiny dotazníkov, ktoré majú marketéri v oblasti teórie farieb k dispozícii, sú povrchné výsledky. Vo väčšine prípadov majú farby odlišný vplyv na základe kontextu, histórie a dokonca… Prečítať celé
Farby si vysvetľujeme rôzne
Správne zvolená farebná paleta dokáže zvýšiť záujem aj o rôzne reklamné pútače. Výskumy ale uvádzajú, že reakcie spotrebiteľov na konkrétne farby nie sú univerzálne. Problémom väčšiny dotazníkov, ktoré majú marketéri v oblasti teórie farieb k dispozícii, sú povrchné výsledky. Vo väčšine prípadov majú farby odlišný vplyv na základe kontextu, histórie a dokonca aj kultúry.
Význam farieb môže zahŕňať hnev, cnosť, smrť alebo kráľovskú hodnosť. Práve kultúrne vplyvy sú faktorom, na ktorý sme s pribúdajúcimi rokmi zabudli. Každá farba má spätosť s emóciou, no prečo je to tak sa už nepýtame.
Energická červená a ušľachtilá žltá
Červená v sebe nesie celý symbolický rad – život, zdravie, sila, vojna, odvaha, hnev, láska. Spoločným znakom týchto citom je, že sú späté s vášňou. V súvislosti s dominanciou sa dokonca zistilo, že červená farba ovplyvňuje svet športu. Štúdia publikovaná v časopise Nature zistila, že niekoľko futbalových tímov dosiahlo lepšie výsledky v zápasoch, keď mali na sebe prevažne červené tričká, než keď hrali v iných farbách (biela a modrá).
Farby boli v tradičných kultúrach natoľko silné, že podľa veriacich dokázali červené predmety uzdraviť človeka. Hodnotné pre zdravie boli najmä kamene granátu a rubínu s magickými účinkami počas liečenia rôznych ochorení. V Ríme deti nosili červený minerál ako talizman na ochranu pred chorobami a v Číne z podobných dôvodov deti vždy nosili kúsok červeného oblečenia.
V starovekých kultúrach (Čína, Egypt), kde boli bohovia spájaní so slnkom, bola žltá najvyššou a najušľachtilejšou farbou. Preto bola pripisovaná náboženským postavám a členom kráľovskej rodiny, o ktorých sa predpokladalo, že sú potomkami bohov. Všetky farby však majú prevrátený význam, žltá okrem šťastia predstavuje aj zbabelosť. Staroveké maľby zobrazovali podvodníkov v špinavom žltom rúchu.
Význam fialovej a história zelenej
Fialová symbolizuje kráľovskú hodnosť, šľachtu a imperializmus, jej elitný status pramení zo vzácnosti a ceny farbiva pôvodne používaného na jeho výrobu. Obchodníci s látkami získavali tyrský purpur z malého mäkkýša, ktorý sa vyskytoval iba v oblasti Stredozemného mora neďaleko Tyre, fenického obchodného mesta ležiaceho v dnešnom Libanone. Na vytvorenie jediného gramu farbiva spotrebovali viac ako 9 000 mäkkýšov a ak sa do tejto farby odel „obyčajný“ človek, čakal ho smrteľný trest.
Zelená farba sa pripisuje životnému prostrediu – najmä ak sa používa na ilustráciu produktov alebo kampaní podporujúcich zdravie planéty. Slovo „zelený“ pochádza z praindoeurópskeho jazyka, konkrétne zo slova „ghre“, čo znamená „rásť“.
Egypťania verili v boha menom Thoth, ktorý viedol duše mŕtvych na zelený kopec večného života a múdrosti. Neskôr Rimania na Thothovi postavili boha obchodu a zisku – Merkúra. Postupne sa zelená začala spájať s peňažnou hodnotou a ako hlavná farba sa pripisuje aj planéte Merkúr. Najmenšia planéta slnečnej sústavy riadi myseľ a poskytuje nielen materiálne, no aj inšpiratívne poznanie a nebeskú múdrosť.
Kontrast modrej a oranžovej
Modrá je farbou pokojnej a jasnej oblohy a práve v pokojnom odraze vedie k pravde. Dnes vyjadruje aj smútok a zúfalstvo, existuje pre to aj výraz – „mám blues“. Výskum však ukázal, že modrá farba dokáže pôsobiť aj pozitívne. Psychology Today uvádza výsledky prieskumu skúmajúce kriminalitu v uliciach Japonska a Škótska. Miera kriminality klesla v oblastiach s nainštalovanými pouličnými svetlami s modrým podsvietením.
Za ústrednú farbu Vairochana, nebeského Budhu, sa v tibetskom budhizme považuje modrá. Budhistickí mnísi nosia oranžové (konkrétne šafranové) rúcha predovšetkým kvôli tradícii. V tom čase to bolo najlacnejšie farbivo a počas rokov tento zvyk nezmenili. Samotné rúcha symbolizujú jednoduchosť a odlúčenosť od materializmu.
Podobne ako červená, aj oranžová má celý rad symbolických významov. Mnohé západné kultúry oranžovou často opisujú zábavu, silu, odvahu a kreativitu. V nedávnej histórii sa oranžová začala používať ako varovanie, najmä na oblečení kvôli jej vysokej viditeľnosti. Táto asociácia je praktická, oranžová najviac kontrastuje s modrou farbou, a preto je ľahšie ju cez deň spozorovať.
Zdroje: www.incredibleart.com, www.livescience.com, www.m16marketing.com
Zdroj titulnej fotografie: pixabay.com