Technológie

Namiesto zvarov a skrutiek sa majú diely lepiť. Redukovanie hmotnosti sa zdá byť kľúčovým v boji s CO2

Keby sa maximum možných spojov lepilo, hmotnosť priemerného auta by vraj klesla o takmer 200 kg.
Vydané 5. marca 2021 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Obojstranná lepiaca páska sa používa aj v priemysle, keď sa za účelom redukovania hmotnosti finálnych produktov nahradzujú klasické mechanické spoje (foto: 3M)

Cieľom každej novej generácie určitého modelu automobilu je zníženie jeho pohotovostnej hmotnosti. Platí priama úmera, že čím je nižšia hmotnosť vozidla, tým sú nižšie energetické nároky na jeho prevádzku.

Tieto energetické nároky sa môžu týkať konvenčného spaľovania nafty a benzínu, ale aj využívania energie uskladnenej v trakčných batériách elektromobilu.

Bez ohľadu na to, akým smerom sa bude uberať vývoj pohonu automobilov, bude potrebné dbať na ich hmotnosť.

Obojstranné pásky, lepidlá, jednostranné lepiace pásky a rôzne iné materiály sú zaujímavé nielen v kontexte opráv v domácnosti, ale v priemyselnom využití a tiež vo svete automobilov. Ako značka uvádza, lepením je možné dosiahnuť redukciu hmotnosti priemerného vozidla strednej triedy až o 194 kilogramov. To znamená zníženie emisií CO2 z výfukových plynov až o 17 percent.

Používanie lepených spojov nie je v autopriemysle nič nové, tento typ spájania sa používa už viac ako 30 rokov a využívajú sa pritom práve produkty uvedenej značky. Lepia sa napríklad spojlery, opláštenie konštrukcie vozidla, rozšírenie podbehov, tesnenia, bočné ochranné lišty alebo antény, ale v posledných rokoch je lepenie stále viac využívanou technikou aj pre iné konštrukčné časti vozu.

 

Znižovanie hmotnosti je cesta k nižším energetickým nárokom na prepravu a v kontexte s elektrickým pohonom sa význam redukcie váhy nestráca. Práve naopak, pri elektromobiloch záleží doslova na každom kilograme.

Inzercia

Platí priama úmera, že čím je vozidlo ťažšie, tým sa spotrebuje viac energie na jeho pohyb a tým je potrebné automobil častejšie dobíjať.

Na výdrž batérie však nevplýva len hmotnosť vozidla, ale aj používanie elektroniky v elektromobiloch. Teplo vytvorené prevádzkou všetkej elektroniky je nevyhnutné z automobilu odviesť, čo má veľký vplyv na spotrebu energie. Na to sa používajú izolačné pásky, niektoré z nich vedia dokonca chladiť lítium-iónové batérie.

Návrh a vyskladanie jedného automobilu je hotová veda a pri tomto mimoriadne komplikovanom procese záleží na každom detaile.

Práve to, koľko pozornosti venuje výrobca detailom, určuje rozdiely medzi kvalitným a priemerným produktom.

Na lepené spoje síce môžeme pozerať občas s nevôľou a pýtať sa na ich životnosť, avšak keď sa už tento typ spojov používa už celé desaťročia, stále sa vyvíja a umožňuje spomínané redukcie hmotnosti, je už správny čas im dôverovať.

 

ÚSPECH! AVIS a Payless Car Rental prekonali svoj záväzok znížiť emisie CO2 pre celú svoju flotilu

Nerobíme dosť, aby sme naplnili svoje ekologické ambície, emisie CO2 stále rastú

Ako sa automobilky vyhnú pokutám za CO2? Pomáha im aj nafta

Shell verejne vyhlásilo, že odteraz bude využívanie ropy už len klesať. Cieľ je nulové CO2

 

Pokračujte na ďalší príspevok »