Automobily EXTRA

Ako sa automobilky vyhnú pokutám za CO2? Pomáha im aj nafta

  • 13 januára, 2021
  • 7 min read
Ako sa automobilky vyhnú pokutám za CO2? Pomáha im aj nafta

Pre európske automobilky minulý rok začali platiť nové emisné normy od Európskej komisie. Priemerné emisie vozového parku museli byť maximálne 95 gramov CO2 na kilometer prevádzky a za každý gram nad tento limit automobilka zaplatí 95 eur (zo 120 gramov v roku 2018). Na každé jedno vyrobené auto. To automobilky núti nachádzať nové spôsoby, ako sa vyhnúť astronomickým pokutám, ktoré budú dosahovať desiatky až stovky miliónov eur. Podľa niektorých odhadov by tento rok mali tieto pokuty nadobudnúť neuveriteľný objem až 33 miliárd eur.

A od januára 2021 tu máme emisnú normu Euro 6D-FULL, teda doteraz najprísnejšiu normu, aká bola kedy na automobilky a ich autá uvalená.

Do roku 2030 majú priemerné emisie celej flotily klesnúť až na 37,5 percenta, čo v súčasnosti zodpovedá hodnote cca 62 g CO2/km pri osobných vozidlách, uvádza nemecký magazín WM.de.

Automobily s emisnou normou Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC (emisný kľúč číslo 36DG) a Euro 6d-ISC (emisný kľúč číslo 36AM) je možné zaregistrovať prvýkrát iba do 31. decembra 2020. Pokiaľ ide o vozidlá na sklade, výrobca môže požiadať o výnimku, ale po 31. decembri 2021 už tieto vozidlá nebudú môcť byť prvýkrát zaregistrované.

INZERCIA

Čo to znamená pre motoristov? Možno aj dobré správy. Predajcovia, ktorí majú naskladnené automobily s emisnými normami Euro 6d-TEMP-EVAP-ISC a Euro 6d-ISC, budú mať ďalšiu motiváciu zbaviť sa skladových zásob a eventuálne môžu pristúpiť k výrazným zľavám. Alebo nájdu spôsob, ako zákonné podmienky obísť.

Na druhej strane mali výrobcovia a predajcovia dosť času, aby sa na to pripravili a napokon tento prechodný rok pre nich nebude žiadnym problémom a vplyv na zákazníkov bude minimálny.

INZERCIA

 

Podľa mnohých je však práve toto najťažšia skúška, akou automobilový priemysel kedy predchádzal. Tieto nároky sa týkajú iba európskeho trhu, čo znamená, že počet zákazníkov automobiliek je pomerne limitovaný a teda aj vývoj nových pohonov bude narážať na otáznu návratnosť.

Inzercia

Každá automobilka má iný spôsob, ako sa chce s riešením dlhší čas avizovaného problému vysporiadať. Napríklad japonská Toyota už pred rokmi stavila na klasické hybridy, ktoré netreba nabíjať káblom a má tak významnú konkurenčnú výhodu. Vo veľkom elektrifikujú Hyundai, Kia, Daimler (Mercedes-Benz), Volkswagen a tiež značky obsiahnuté v koncerne PSA, teda Peugeot, Citroen a Opel. Spomeňme elektromobily Opel Corsa e, nový Citroen C4, Peugeot 208-e, Volkswagen ID.3 a ID.4, Mercedes-Benz EQC, ale dôležitú úlohu zohrávajú mild-hybridy, hybridy (Toyota Corolla, Kia Sorento) a plug-in hybridy (Kia Ceed PHEV, VW Touareg eHybrid, Škoda Octavia PHEV, …).

Ako výhodné sa zatiaľ ukazuje preferovať plug-in hybridy a elektromobily, pretože vďaka nim majú automobilky nárok na takzvané superkredity, čo je výhoda, ktorá bude postupne ukončená do dvoch rokov od ich zavedenia.

Priepasť emisií CO2

Podľa Európskeho štatistického úradu pre alternatívne palivá (European Alternative Fuels Observatory) tvorili batériou napájané elektrické vozidlá (BEV) do októbra 2019 asi 1,7 percenta celkových európskych registrácií. Hybridné doplnky boli na tom ešte horšie, iba s 1 percentom registrácií – rovnako ako v roku 2018. V roku 2020 sa situácia ale dramaticky zmenila.

Agentúra JATO Dynamics označila výsledky roku 2020 za začiatok revolúcie v Európe. V skutočnosti sú však výsledky skreslené, keďže medzi elektrifikované autá zaradila okrem elektromobilov, plug-in hybridov a full-hybridov aj mild-hybridné autá. To sú v podstate bežné autá so spaľovacím motorom, kde je elektromotor iba nepatrným doplnkom neschopným poháňať celé vozidlo.

Rebríček najpredávanejších hybridov vedie Toyota Corolla s 15 000 predanými kusmi, po nej nasleduje Ford Puma s 12 251 kusmi a tretie miesto obsadila Toyota CH-R s 12 000 kusmi. Spomedzi plug-in hybridov sa najviac darilo Mercedesu-Benz triedy A (takmer 5000), Volvu XC40 (4000) a Audi Q5 (3000). Najpredávanejším elektromobilom sa stala Tesla Model 3 s 15 702 predanými kusmi.

 

Emisná medzera sa za posledný rok veľmi nezmenila, tvrdia analytici. „Vzhľadom na „priepasť CO2“, ktorému toto odvetvie čelí, … dalo by sa dúfať v plynulý prechod k zlepšeniu palivovej efektívnosti,“ uviedol v decembri v správe Arndt Ellinghorst z ISI. „Namiesto toho naďalej pozorujeme len veľmi malé zlepšenie.“

Súčasný výkon v oblasti CO2 jednoducho nie je dosť dobrý,“ dodáva.

Nedostatok pokroku v emisiách CO2 však môže byť strategický, tvrdí Al Bedwell, riaditeľ globálneho predpovedania pohonných jednotiek v spoločnosti LMC Automotive. „Nemali by sme byť prekvapení, že trend v oblasti CO2 sa pre mnohé automobilky ešte nezačal uberať pozitívnym smerom,“ uviedol v správe. „Výrobcovia automobilov nie sú motivovaní k tomu, aby začali predávať svoje najefektívnejšie výrobky do januára, osobitne tých, ktoré môžu byť menej ziskové, ako sú napríklad hybridné vozidlá typu plug-in.

Kľúčovým faktorom bude motivácia zákazníkov. Bude potrebné spotrebiteľov presvedčiť, že tieto elektrifikované vozidlá skutočne chcú a potrebujú, čo je úlohou nielen automobiliek, ale aj vlád. A tie musia vytvoriť podmienky preto, aby mala kúpa takéhoto vozidla racionálny základ.

Analytici uviedli, že niektoré z taktík na zvýšenie predaja by mohli zahŕňať vlastnú registráciu pomaly sa predávajúcich elektrických alebo plug-in hybridov, výhodné zmluvy o prenájme pre zamestnancov, predaj krátkodobých prenájmov a zameranie na predaj vozového parku, kde sú prevádzkové náklady často vyššie.

Napríklad spoločnosť Fiat Chrysler Automobiles (FCA) sa zaviazala zaplatiť spoločnosti Tesla stovky miliónov eur za pripojenie sa k združeniu emisií, aby mohla ťažiť z predaja elektromobilov spoločnosti Silicon Valley v Európe. Účasť na kšeftovaní s emisnými povolenkami sa zdá byť ako jedna z ciest, ako sa vyhnúť finančným problémom. Lenže tento systém nie je udržateľný.

O tom, prečo existujú a ako fungujú emisné povolenky, sme písali v samostatnom článku:

CO2 je práve najdrahšie v histórii, má narásť na vyše dvojnásobok

Riešenie stále spočíva v nafte

Jedno riešenie, minimálne na roky 2020 a 2021, sa môže skrývať v naftových motoroch. Po tom, čo trhový podiel nafty v posledných niekoľkých rokoch výrazne klesol, sa zdá, že predaj sa stabilne drží na približne 30 až 32 percentách európskeho trhu. „Vidíme stabilizáciu podielu nafty,“ uviedol Martin Benecke, analytik IHS Markit. „Zatiaľ je to dobrý nástroj na zníženie úrovne CO2 a pre firemné automobily alebo väčšie SUV zostáva nafta jedinou možnosťou, ako znížiť emisie“. Varoval však, že akýkoľvek budúci nárast emisií pre vznetové motorizácie bude drahý.

Niektoré automobilky nahrádzajú vysokovýkonné benzínové modely dieselovými motormi, vrátane vysoko výkonného radu S od spoločnosti Audi. Z dlhodobého hľadiska podľa Bedwella budú autá ako Audi SQ5 „hlavnými kandidátmi“ na napájanie z akumulátora a elektrickej energie, „ale teraz má nafta alebo benzínový plug-in hybrid veľký zmysel.“

 

About Author

Erik Stríž

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings