Ekonomika a Biznis

Milovníci kávy si priplatia. Z každodenného rituálu sa stáva výsada bohatých

  • 10 októbra, 2022
  • 5 min read
Milovníci kávy si priplatia. Z každodenného rituálu sa stáva výsada bohatých

Začať deň so šálkou kávy bude pre nás znamenať čoraz väčší luxus.

Inflácia výrazne zasiahla okrem základných potravín aj trh s kávou. Podľa najnovších údajov štatistického úradu Európskej únie v auguste vzrástli ceny kávy v priemere takmer o sedemnásť percent, pričom údaje sa porovnávajú s minulým rokom.

Čo sa týka kávičkarov, ktorí konzumujú kávu s mliekom alebo cukrom, tak tí budú mať ešte hlbšie do peňaženky, pretože ceny týchto položiek astronomicky vzrástli. Cena čerstvého plnotučného mlieka sa zvýšila o dvadsaťštyri percent a cena nízkotučného mlieka o dvadsaťdva percent. Zo všetkého najhoršie je na tom cukor. Z dostupných informácií vyplýva, že zdražel v priemere o viac ako tridsaťtri percent.

Keďže inflácia sa akoby odtrhla z reťaze a doposiaľ sa drží na rekordne vysokých priečkach, je pochopiteľné, že sa odrazila na spotrebiteľských cenách. Potraviny, pohonné látky, energie išli hore. Zdraželo takmer všetko. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Prečo je to tak?

Doposiaľ sme počúvali o „nekresťanských“ cenách mäsa, vajec, chleba a ďalších základných potravách. Tvrdý úder pod pás dostali tentokrát kávičkári vo Fínsku (cena vzrástala o 43,6 percenta), Litve (39,9 percenta), Švédsku (36,7 percenta), Estónsku (36,4 percenta) a Maďarsku (34,3 percenta).

INZERCIA

Dopyt po káve badateľne vzrástol, ponuka klesla. Len Spojené kráľovstvo zaznamenalo v prvom štvrťroku 2022 nárast dopytu o deväť percent a spotreba v USA vzrástla o 4,6 percenta. Dokonca aj ruská invázia na Ukrajinu sa podpísala pod zdražovanie. Ukrajina a Rusko boli sprostredkovateľmi exportu kávy z krajín ako napríklad Vietnam. V čase blokády ukrajinských prístavov začali spoločnosti rušiť kontrakty a presmerovali svoje zásielky (teda vznikli vyššie náklady na prepravu), no niektoré uviazli v prístavoch. Teda nastali problémy s dodávateľským reťazcom.

Káva je jedným z najväčších exportovaných tovarov na svete, pričom veľké kávové krajiny vyvážajú ročne milióny kávových zŕn. Farmári tvrdo pracujú na produkcii a zbere kávy, aby vyhoveli požiadavkám. Zaujímavosťou je, že väčšina kávy pochádza z Brazílie. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Ďalším dôležitým faktorom je počasie. Nedostatok dažďa znamená menej kávy. Väčšina kávy pochádza z Brazílie, ktorá čelila minulý rok drsným poveternostným podmienkam. Tropické sucha vystriedal neočakávané ochladenie pod tridsať stupňov, čo spôsobilo veľké škody na úrode. V dôsledku nepriaznivej situácie musela Brazília prerušiť produkciu plodín.

Nie je teda žiadnym prekvapením, že úroda kávy v Brazílii určuje celú trhovú hodnotu. V skratke, dopyt prevyšuje ponuku, čo sa napokon odzrkadli na cene.

 

Výroba stojí veľa

Náklady na energiu vzrástli v niektorých prípadoch o 400 až 800 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. V dôsledku nedostatku pracovnej sily sa pestovatelia kávy, ktorí zrná bežne zberajú ručne, musia spoliehať stroje. Tie sú poháňané fosílnymi palivami, ktoré od februára tohto roka nepretržite zdražujú.

Na druhej strane sú pražiarne, ktoré fungujú pri teplote 160ºC a 220ºC . Prakticky je vylúčené, aby nevyužívali energie. Medzi prevádzkové náklady patrí aj osvetlenie, extrakcia a iné réžijné náklady, čo sa nakoniec podpíše na vysokom účte za energie. Následne sa podnik rozhodne, či zvýšené náklady prenesie na zákazníka, čím riskuje zníženie tržieb alebo sa s novými výdavkami popasuje inak. V konečnom dôsledku sa pražniarne musia prispôsobiť globálnej energetickej kríze.

 

Až do kaviarne…

Aj keď sa latte za päť eur môže zdať drahé, nezabudnite, že za cenou kávy sa skrýva ďaleko viac ako len zrnko. ILUSTRAČNÁ FOTOGRAFIA

Po všetkých týchto procesoch sa káva dostáva do kaviarní, reštaurácií a krčiem. Konečnú maržu si pripíše ešte majiteľ podniku, pretože ten musí zaplatiť personál, nájom, elektrinu, poistenie, účty za odpad či vodu. Nehovoriac o tom,  že ďalšie hlavné ingrediencie ako sú cukor a mlieko zdraželi ešte viac. Preto sa z našej každodennej rutiny pomaly stáva výsada luxusu, pretože kávu si budú môcť dovoliť len tí bohatší.

 

About Author

Lola Varini

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings