Enviro a eko EXTRA

Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

  • 9 septembra, 2019
  • 8 min read
Londýn a jeho vplyv na energetickú revolúciu v Latinskej Amerike

Latinská Amerika je v súčasnosti v popredí boja za obnoviteľnú energiu. Dnes zavedené spaľovanie fosílnych palív môže byť čoskoro už len minulosťou. Napríklad Kostarika je jedinou krajinou sveta s elektrickou sieťou z výlučne obnoviteľných zdrojov (100% elektriny), zatiaľ čo nedávne aukcie energií v Čile a Mexiku vyzerajú, že budú vyrábať jedny z najlacnejších slnečných a veterných elektrín na svete.

Jedným z faktorov tohto vývoja sú rozsiahle obnoviteľné zdroje energie v regióne. Latinská Amerika má niektoré z najúčinnejších veterných, solárnych a geotermálnych elektrární na svete. Druhým faktorom podnecujúcim energetickú revolúciu je, paradoxne, pomalý vývoj vládnej podpory a dotácií, čo znamenalo, že obnoviteľná energia prišla do regiónu až vtedy, keď mohla konkurovať cenou tej konvenčne získavanej.

A keďže sa táto čistá energia šíri po celom regióne, bude potrebné zvýšiť objem medzinárodných investícií.

To by malo vytvoriť zaujímavé príležitosti pre najvýznamnejší finančný sektor Spojeného kráľovstva. Canning House nedávno v spolupráci s firmou Eversheds Sutherland usporiadala konferenciu, ktorej cieľom bolo odhaliť a poukázať možnosti, ako sa môžu britské firmy zúčastniť energetického rozmachu v Latinskej Amerike. Téme sa venoval magazín Market Views v článku London’s Role in Latin America’s Renewable Revolution

Solárne farmy sa zdajú byť ideálnym spôsobom získavania čistej energie, sú však priestorovo náročné a energetický výnos nemusí byť dostatočne veľký |Foto: Andreas Gucklhorn

Čistý svet podľa Gifforda

Sir Roger Gifford, bývalý primátor Londýna a súčasný predseda britskej iniciatívy Green Finance Initiative, predstavil štúdiu sponzorovanú Business, Energy and Industrial Strategy a ministerstvom financií, ktorá načrtáva, ako sa môže Spojené kráľovstvo stať svetovým lídrom v oblasti takzvaných „zelených financií“. Aká bude úloha Londýna v energetickej revolúcii v Latinskej Amerike? Možno veľmi významná či priam strategická.

Štúdia, do ktorej sa zapojilo viac ako 150 odborníkov z 80 finančných spoločností, by mohla pomôcť Veľkej Británii v úsilí o pozitívne ovplyvnenie klímy a Gifford v nej predostrel niekoľko kľúčových návrhov.

Poisťovníctvo verí, že väčšina spoločností a vlád nie je na zmenu klímy pripravená. Tento nedostatok prípravy je však príležitosťou. Napríklad Spojené kráľovstvo môže vychádzať zo svojich odborných znalostí v oblasti klimatických a environmentálnych vied, aby pomohlo riadiť riziko pre investorov spôsobené globálnym otepľovaním. Zásadné sú takzvané Big Data a analytické techniky. Druhou príležitosťou je vývoj a propagácia nových poistných produktov „odolných voči zmene klímy“.

Veterné turbíny sú údajne príliš drahé na to, aby boli predmetm záujmu súkromných investorov, ich budovanie vyžaduje investície od štátov | Foto: Luca Bravo

Verejno-súkromný fond zeleného rizikového kapitálu

Hlavnou príležitosťou pre Londýn je financovanie zavádzania nových technológií v Latinskej Amerike. Celosvetovo sa každoročne investuje do obnoviteľnej energie a zdá sa, že je to perspektívny a lukratívny biznis. Toto presvedčenie však nemusí byť založené na pravde, pretože napríklad vo Veľkej Británii investície do výstavby „čistých technológií“ klesajú. Podľa Gifforda je odpoveďou smerovanie investícií do samotného vývoja inovatívnych čistých technológií. Vláda by mala zriadiť akýsi „ekologický urýchľovač investícií“ na financovanie technologických startupov v ich počiatočnej fáze.

Inzercia

Podľa Gifforda by sa mal tiež zriadiť verejno-súkromný fond zeleného rizikového kapitálu. Ten môže zlepšiť príležitosti a uplatnenie pre ekologické podniky prostredníctvom priaznivej zmeny politiky verejného obstarávania.

Toto všetko sa pritom musí odraziť v regulačnom prostredí, tvrdí Gifford. Regulačné orgány musia zabezpečiť, aby kompetentné autority uznali dôležitosť otázok týkajúcich sa životného prostredia, sociálnych, etických a environmentálnych výziev.

Navyše, vláda musí zabezpečiť, aby mali dostatočné odborné znalosti o danej problematike aj investiční poradcovia. Je to vecou celej spoločnosti a hierarchie, aby sa zamerali na energetiku a sociálne dopady zmeny klímy.

 

Vodná priehrada ako zdroj získavania čistej-zelenej energie | Foto: Dan Meyers

Zelené hypotéky

Na to, aby Spojené kráľovstvo mohlo skutočne prispieť k rozmachu obnoviteľnej energie v Latinskej Amerike, musí priniesť nové modely financovania, ktoré v regióne ešte nie sú bežné. Jednou z najzaujímavejších sú „zelené hypotéky“- ich základnou myšlienkou je poskytnúť financovanie ekologickej výstavbe, čím sa vytvorí trhový nástroj na jej rozmach.

 

Na spustenie zeleného hypotekárneho trhu by vláda mala poskytnúť bankám a finančným subjektom krátkodobé stimuly. Medzitým by poskytovatelia pôžičiek vo Veľkej Británii mali začať brať do úvahy environmentálne faktory pre všetky svoje rozhodnutia o hypotekárnom úvere. Je tiež dôležité identifikovať budovy šetrné k životnému prostrediu a vláda by do roku 2020 mala zaviesť „pasy“ ekologických budov pre obytné a komerčné nehnuteľnosti. Medzitým je potrebný seriózny a presný výskum, aby sme pochopili účinnosť daňových opatrení na podporu energeticky efektívnych technológií do už existujúcich stavieb.

Úspešné príklady zelených hypoték už existujú v Spojených štátoch, poskytovateľom týchto pôžičiek je napríklad Fannie Mae. Vo Veľkej Británii je jedným z priekopníkov so svojou zelenou hypotékou známy Barclays. Ten rozlišuje energetickú účinnosť projektov do kategórií A alebo B.

Žiadatelia, ktorí sa rozhodnú pre budovy šetrnejšie k životnému prostrediu, dostanú zľavu vo výške hypotéky najmenej 0,1%. To nemusí znieť príliš pôsobivo, ale môžu si tiež požičať viac – namiesto financovania konvenčných 75 percent z hodnoty projektu môžu získať až 90 percent. A to je už silne motivujúce.

Trh so zelenými dlhopismi, na ktorom spoločnosti emitujú dlhopisy a využívajú prostriedky na ekologické projekty, údajne prekvitá. Podpora vlády by sa však nemala zaoberať iba stimulmi a finančnými záležitosťami. Mala by tiež budovať kvality svojej ekologickej diplomacie a nabádať ostatné vlády, aby brali klimatické zmeny vážne a pomohli im budovať kapacity.

To by malo prospieť nielen Spojenému kráľovstvu, aby nachádzalo nové finančné príležitosti vo svete, ale aj celej Európe, ktorá by sa mohla z iniciatívy Britov poučiť.

 

 

A čo Slovensko?

Slovenský trh s investíciami do zelených projektov je v nevídanej miere prepojený s eurofondmi. Miera dotácií od EÚ častokrát dosahuje úrovne od 50 a až do 100 percent, čím je naša krajina od týchto investícií strategicky závislá. Slovenské firmy si samy na veľké environmentálne prospešné projekty netrúfnu a uvažovať o ich potencionálnom vplyve na energetiku či celkovú ekonomiku iných krajín nemožno.

Slovensko sa však môže do rozvoja Latinskej Ameriky zapojiť formou investovania do správnych fondov a projektov s vysokým potenciálom zhodnotenia. Tieto investície však veľmi pravdepodobne nebudú výhradné, skôr budú súčasťou diferzifikovaného portfólia. To znamená, že na väčšie zisky z energetickej revolúcie v zámorí myslieť nemôžeme.

Slovensko však predsa len nejakú tú príležitosť má aj tu, hoci sa jedná skôr o jej perspektívu. Slovenské firmy už niekoľkokrát dokázali, že sú pripravené čeliť požiadavkám medzinárodného trhu a podpora tých, ktoré sa orientujú proekologicky, by mohla priniesť ovocie. Platí však, že vývoj produktov pre energetiku je finančne náročný a čas potrebný na uvedenie nových produktov na trh môže byť príliš dlhý na to, aby podobné spoločnosti niekto zafinancoval. Významným rizikovým faktorom pre vývoj technológií a ich uvedenie na trh je tiež regulácia, ako i rôznorodosť legislatív mimo EÚ. Zdrojom sa tak opäť stáva skôr Európska únia a jej fondy, pričom uplatnenie technológií by zostalo vyhradené pre starý kontinent.

 

 

 

About Author

Redakcia UnitedLife

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings