GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
Zdravie

Ako prekonať fóbiu a zbaviť sa strachu?

  • 20 mája, 2022
  • 6 min read
Ako prekonať fóbiu a zbaviť sa strachu?

Mnoho z nás trpí jedným alebo dvoma iracionálnymi strachmi, ako je to u ľudí veľmi bežné. Pre niektorých z nás sú tieto obavy malé, ale keď sa obavy stanú vážnymi, spôsobujú obrovskú úzkosť, ktorá sa nazýva fóbia.

 

Čo je fóbia?

Ide o intenzívny strach z niečoho, ako je jazda autom, výška, voda, hmyz a mnohé ďalšie veci, či situácie. Už len pomyslenie na strach vo vás môže vyvolať úzkosť. Väčšina fóbií sa vyvinie buď v detstve alebo neskôr v živote.

 

INZERCIA

Niektoré bežné obavy u detí

0-2 roky – Hlasné zvuky, cudzí ľudia, odlúčenie od rodičov, obrovské predmety, cudzie tváre.
3-6 rokov – Imaginárne veci ako duchovia, tma, osamelý spánok, zvláštne zvuky.
7-16 rokov – Reálnejšie obavy ako zranenie, choroba, školský prospech, smrť, strata niekoho výnimočného.

Tieto fóbie sú u detí veľmi časté a ak nimi trpí aj vaše dieťa, nebojte sa, väčšinou sú dočasné a patria k prirodzenému vývoju človeka.

 

Ilustračná fotografia (strach z pavúkov). Zdroj: monsterchildren.com

Existujú 4 bežné typy fóbií

  • Fóbie zo zvierat, ako je strach z hadov, pavúkov, hlodavcov, švábov, jašteríc a psov.
  • Fóbie z prírodného prostredia, ako je strach z výšok, búrok, vody, prírodných katastrof a tmy.
  • Situačné fóbie zahŕňajú strach z uzavretých priestorov (klaustrofóbia), lietania, jazdy, tunelov a mostov.
  • Fóbia z injekcie a poranenia je strach z krvi, zranenia, choroby, ihiel alebo iných lekárskych procedúr.

Niektoré fóbie, ktoré nepatria do žiadnej bežnej kategórie, zahŕňajú strach z udusenia, klaunov a mnoho ďalšieho.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

 

Existujú dve ďalšie bežné fóbie, ktoré sa nedajú ľahko zaradiť do žiadnej zo štyroch kategórií:

 

A. Sociálna fóbia, tiež nazývaná sociálna úzkostná porucha, je strach zo sociálnych situácií, v ktorých sa môžete hanbiť alebo byť posudzovaný.

Sociálna fóbia môže spôsobiť, že sa budete príliš sústrediť na seba a svoju prezentáciu, a budete sa báť, že sa zahanbíte pred ostatnými.

Najčastejšou sociálnou fóbiou je strach z rozprávania na verejnosti, ktorý vyvoláva úzkosť. Strach z jedenia alebo pitia na verejnosti, rozprávanie sa s cudzími ľuďmi, či zabávanie sa na večierku, sú niektoré ďalšie príklady sociálnych fóbií.

 

B. Agorafóbia je strach z verejných miest a otvorených priestorov a môže spôsobiť záchvat paniky.

Ľudia sú znepokojení, pretože sa obávajú ďalšieho záchvatu paniky. Vyhýbajú sa situáciám, kde by bol útek ťažký alebo trápny. Napríklad sa pravdepodobne budú vyhýbať preplneným miestam, ako sú kiná a nákupné centrá.

 

Príznaky a symptómy fóbií

Príznaky fóbie sa môžu líšiť od pocitu úzkosti, no v mnohých prípadoch ide priam o plnohodnotný záchvat paniky. Je veľmi dôležité, aby ste to dostali pod kontrolu skôr, ako to ovplyvní vaše telo.

Fyzické symptómy:

  • Ťažké dýchanie
  • Búšenie srdca
  • Bolesť alebo napätie na hrudníku
  • Trasenie
  • Pocit závratu
  • Pocity mravčenia
  • Potenie

Emocionálne symptómy:

  • Úzkosť alebo záchvaty paniky
  • Potreba utiecť
  • Pocit „neskutočného“ alebo odlúčenia od seba
  • Máte pocit, že omdliete
  • Pocit bezmocnosti ovládať svoj strach

 

Čo sa s tým dá robiť?

Postaviť sa svojej fóbii a bojovať proti nej je najlepší spôsob, ako ju vyliečiť. Ak potrebujete nejaké usmernenie alebo motiváciu, pomoc či rada od odborníka vám môže cestu uľahčiť, i skrátiť.

 

Niektoré zo spôsobov, ktoré vám zachránia život, sú:

1. Vytvorte si zoznam

Urobte si zoznam desivých situácií súvisiacich s vašou fóbiou, ako je napríklad strach z lietania, a podľa toho si pripravte zoznam.

Zahŕňa rezerváciu letenky, sledovanie štartu a pristávania lietadiel, nástup do lietadla a počúvanie bezpečnostných pokynov letušky.

 

2. Vytvorte si svoj rebríček strachu

Zoraďte si úlohy vo svojom zozname od najmenej desivých po najdesivejšie. Prvý krok by vás mal trochu znepokojiť, ale nie až tak, že by ste sa príliš báli to skúsiť.

Keď vytvárate rebrík, môže byť užitočné zamyslieť sa nad svojim konečným cieľom. Potom môžete rozdeliť kroky potrebné na dosiahnutie tohto cieľa.

 

3. Presuňte sa na vrchol

Poďte čeliť strachu a rebrík aplikujte do praxe! Začnite prvým krokom a nepokračujte, kým sa nebudete cítiť pohodlne. Ak je to možné, zostaňte v situácii čo najdlhšie, aby ste znížili úzkosť.

Čím dlhšie sa budete vystavovať veci, ktorej sa bojíte, tým viac si na ňu zvyknete. Pomôže vám to znížiť úzkosť a nabudúce sa budete cítiť menej úzkostlivo.

 

4. Cvičte

Čím viac cvičíte, tým rýchlejšie budete napredovať. Neponáhľajte sa však a snažte sa udržať tempo, ktoré zvládnete bez toho, aby ste sa cítili preťažení.

Keď čelíte svojim strachom, môžete sa cítiť nepríjemne a úzkostlivo. Pamätajte však, že pocity sú len dočasné a musíte sa ich držať, kým úzkosť nezmizne.

Fóbie sa dajú ľahko prekonať, stačí sa tomu venovať a pracovať na tom. V prípade, že s tým neviete bojovať, existuje mnoho odborníkov západnej aj východnej medicíny, ktorí vám vedia efektívne pomôcť.

Na záver by som chcela povedať, že bojujte, nevzdávajte sa, a všetkým držím palce!

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent
About Author

Natália Jančušková