Právo výberu

titulka editorial striz

Vladimír Orth
United Group, s.r.o. ׀ zakladateľ & CEO
Bratislava, Slovensko

Určite každého v živote napadlo ako by vyzeral jeho život, ak by urobil alebo neurobil to alebo tamto.

 

Ako sa postupne vyvíja náš život, prechádzame rôznymi križovatkami, na ktorých sa rozhodujeme, ktorým smerom sa vyberieme. Okrem križovatiek počas života prechádzame rôznymi levelmi, niektorí z nás stále stúpajú, iní sa sem-tam aj prepadnú a niektorí stagnujú. Je to však vždy o nás, našom konaní.

 

Život nás každý deň niekoľkokrát stavia pred výber. Výber konáme vždy v zmysle nášho charakteru, vzdelania, výchove od rodičov, sociálneho postavenia. Nie každý však takémuto konaniu, ktoré má vždy nejaké dôsledky, pripisuje veľký význam. Napriek tomu však práve takéto konanie ma veľký vplyv na to kde žijeme, s kým žijeme, kde pracujeme, koľko zarábame a ako sme šťastní.

To, že možnosť je právo výberu, vie však málokto pomenovať. Ako sa rozhodnúť správne nás neučia na základnej, strednej a dokonca ani na vysokej škole. Voľba je ako základná rovnica rozhodovania, ktorá by mala byť správna a rýchla.

Spomeňme si na svojich spolužiakov na základnej škole: každý v triede sa niečím vyznačoval, mal svoje sny, chcel byť úspešný, bohatý a šťastný. Prečo sa to malej skupine podarilo a ostatným nie? Pozrite sa na nich o 20 rokov. Prečo tí, ktorí mali samé jednotky nemajú prácu, ktorá by ich napĺňala a zároveň tí, čo sa ledva udržali na škole, majú prosperujúce firmy. Nie vždy to tak je.

 

Je to akoby sme vytrénovali štatisticky najlepšieho futbalistu podľa predošlých štatistík úspešných futbalistov, nasadili ho do nejakého klubu a napriek tréningom a výsledkom by nedosahoval očakávané výsledky, ktoré by tomu zodpovedali.

V tom je ta krása sveta okolo nás, v rozmanitosti, v každodenných šanciach, možnostiach a hlavne: v príležitostiach.

 

Nedávno som čítal štatistiku, v čom spočíva úspech. Za podstatu úspechu v budúcnosti sa nevníma inteligencia – jej podiel sú len 3 percentá. Najdôležitejšími prvkami toho, či sa dostaneme tam, kam sme si zaumienili, sú:

 

energia, ktorá je v nás,

odhodlanie,

trpezlivosť

 

Vždy som si dával otázku ako je možné, že ľudia, ktorí riadia úspešné spoločnosti a dosahujú veľké zisky, majú chaotické, neorganizované riadenie spoločnosti. A sú asi jediní, kto sa v tom všetkom vyzná. Napriek tomuto faktu sú úspešní a dosahujú dlhodobé rekordy.

Ako je možné, že niekto, kto s ťažkosťami dokončil základnú školu, dnes riadi viacero spoločností a dosahuje výsledky, ktoré sú neporovnateľné s jeho spolužiakmi, ktorí mali samé jednotky? Ako je možné, že deti v rodinách, kde ich otec pil, sa neskôr stali tým istým ako boli ich otcovia. Zároveň ako je možné, že deti z tých istých rodín sa stali  elitou spoločnosti. Kde je medzi týmito dvoma skupinami rozdiel?

 

Rozdiel je v uhle pohľadu zainteresovanej osoby. Ako sa uvedené dieťa postaví k téme odkiaľ pochádza, z rodiny kde otec pil. Zároveň kam ide a čo chce dosiahnuť a či si vybral správny smer, ktorý si zafixoval ako hlavný bod jeho úspešného budúceho života.

Je to prosté: tí, ktorí sú úspešní sú práve tí ľudia, ktorí si zaumienili (vybrali) a držali sa (odhodlaní a trpezliví) toho celý život. Život ich postavil pred voľbu a oni si vybrali.

Ako by to vyzeralo s kapitánom lode, ktorý najme posádku na cestu po mori, keby nevedel kam pláva a kedy na miesto určenia dorazí?

 

Ako na to? Ako sa rozhodovať, keď nás život postaví na križovatku?

Štatisticky je dokázané, že pokiaľ sa rozhodujeme správne, nad 60% našich rozhodnutí je pomer kvalita rozhodnutia versus rýchlosť v pomere kedy žijeme šťastný život. Ak však rozhodovanie viazne napriek tomu, že sa vieme správne rozhodnúť, ide pomer rozhodnutia vs pomer rýchlosti v nás, nie až taký šťastný život ako v predchádzajúcom príklade.

Správne a rýchle rozhodovanie so schopnosťou čeliť následkom je cieľom každého úspešného človeka.

 

Za prvé je dôležité vedieť, že nikdy nie je neskoro spoznať sám seba, či máme 10 alebo 90 rokov. Vždy je šanca urobiť zmenu, nájsť sám seba. Ako na to – treba si dávať otázky, na ktoré si musíte sami v sebe nájsť aj odpovede.

 

kto sme,

prečo sme tu,

aký mame v živote cieľ

Po druhé, aby sme sa vedeli rozhodovať je dôležité poznať svoje vnútorné hodnoty. Sú niečo ako maják, ktorý nám vždy ukáže správny smer ako konať a akými ľuďmi sa obklopovať. Skôr ci neskôr zistíte, že maják funguje veľmi spoľahlivo a vaše okolie sa rozrastie o ľudí rovnakého zmýšľania. Každý z nás ho ma iné, dôležité je aby sme ich mali.

Hodnoty sú barometer, ktorý nám nájde priateľov, ľudí ktorí budú stáť okolo nás a budú tak isto uvedené hodnoty prijímať a hájiť.

Napokon do tretice vedieť aplikovať uvedené body znamená stáť si za nimi aj v praxi. Nemôžeme kázať vodu a piť víno.

Zdroj:
Analyse sucessfull executives:Prof.Stanford GSB Jeffrey Pfeffer
Power: Why Some People Have It and Others Don’t (HarperBusiness, 2010)



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

EKONOMIKA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Moderné vedenie spoločnosti

28. september 2017
EKONOMIKA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Kardinálna otázka

18. september 2017
Ďalšie články z rubriky Ekonomika
ĽUDIA

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Lídri. Sme takí dobrí, ako si myslíme?

20. september 2017
ĽUDIA

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Rozhovor s Nickom Bollettierim

3. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Ľudia
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Robotickí pomocníci v domácnosti

9. október 2017
VEDA & TECHNOLÓGIE

    UnitedLife 09 (jar/leto 2017)

Robotickí farmári

8. máj 2017
Ďalšie články z rubriky Veda a Technológie
AUTOMOBILY

    UnitedLife Online (09/2017)

Úplne nový Nissan Leaf

7. september 2017
Ďalšie články z rubriky Automobily
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Ako sa dostať na americkú vysokú školu

24. október 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Bom dia, Portugalsko

19. október 2017
LIFESTYLE

    UnitedLife 10 (jeseň/zima 2017)

Xálima, dizajnérsky sen

22. september 2017
Ďalšie články z rubriky Lifestyle
ZDRAVIE

    UnitedLife 08 (jeseň/zima 2016)

Všetko o znamienkach

16. november 2016
Ďalšie články z rubriky Zdravie