Čítanie na 4 min.
Úplne nový Nissan Leaf
Automobily, Elektromobil, Erik Stríž, Nissan, Nissan Leaf, United Life Online (09/2017)

Nissan Leaf pre rok 2018 je prvý elektromobil, ktorý má potenciál osloviť masy. Vyzerá krásne a obsahuje množstvo praktickej techniky.
Autosalón vo Frankfurte nad Mohanom (IAA) je už tradične dejiskom mnohých významných automobilových premiér a ten tohtoročný je dejiskom predstavenia úplne nového elektromobilu Nissan Leaf. Aj slovenský elektrický bestseller sa pritom mení pomerne zásadne, vo veľkej miere modernizoval dizajn karosérie, interiéru a tiež techniku. Leaf novej generácie dokáže celkom sám zaparkovať (ProPILOT Park) a dokonca v rozumnej miere samočinne jazdiť aj po diaľnici (ProPILOT). O bezpečnosť sa starajú štyri kamery a 12 senzorov.
Po vzore BMW i3 bude možné nový Leaf riadiť aj s výlučne jedným pedálom. e-Pedal od Nissanu plní funkciu akcelerácie aj brzdenia podľa toho, v akej polohe pedál udržiavate. Brzdí samotný elektromotor a samostatná pedálová brzda je určená pre núdzové brzdenie. V režime e-Pedal skrátka nevie jazdiť na voľnobeh.
Dizajn exteriéru
Leaf vo svojej novej generácii preberá dizajnové princípy iných modelov značky Nissan (V-Motion). Na prvý pohľad nedáva vedieť, že má vyspelý plne elektrický pohon, naznačuje to až pri pohľade na detail masky chladiča (nemá otvory) a na zadné partie (nemá výfuk).
Japonskej automobilke sa podarilo pôsobivo a pútavo spracovať zadnú časť, ktorá získala sofistikovaný dizajn s vizuálne oddelenými piatymi dverami a rozdeleným C-stĺpikom. Plastický tvar zadných svetiel je síce v kontraste so vzhľadom prednej masky, celkovo je ale Leaf vyladený a pripravený na sériovú produkciu.
Interiér bez experimentov
Vnútorný priestor nového Leafu je jednoduchý, takmer konzervatívny, nechýba mu však moderna a sofistikovanosť. Trendový volant s malým stredom obsahuje pomerne veľké množstvo tlačidiel, namiesto klasickej analógovej prístrojovky sledujeme rozmerný displej s farebnou grafikou. Elektromobil je pripravený komunikovať aj prostredníctvom systémov Apple CarPlay a Android Auto.
Leaf ponúkne priestor pre piatich ľudí vrátane vodiča a medzi šoférom a spolujazdcom má dokonca robustnú čalúnenú lakťovú opierku s centrálnou konzolou pre ovládanie pohonu, klimatizácie a multimediálneho systému.
Nabíjanie a dojazd
Leaf sa generačne polepšil aj v otázke dojazdu a doby nabíjania. 80 percent kapacity batérie dokáže na rýchlonabíjačke nadobudnúť už za 40 minút a predávať sa bude v dvoch variantoch dojazdu – minimálne 378 km podľa novej metodiky NEDC, maximálne až 500 km. Plne elektrický pohonný systém dosahuje maximálny výkon 110 kW a krútiaci moment 320 Nm, pričom dokáže automobil rozbehnúť rýchlosťou do 144 km/h. Zaujímavosťou je funkcia systému V2G (Vehicle-to-Grid), ktorá umožňuje aj spätný chod energie: z auta sa môže stať zdroj pre elektrické napájanie domácnosti. Skvelé!
Najvýznamnejším faktorom ovplyvňujúcim budúcnosť nového Leafu bude jeho cena – tú by sme radi videli pod hranicou 30-tisíc eur, čo však vôbec nie je nereálne.