GDPRTáto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu.Cookies a sledovanie môžete vypnúť
TOP články redakcie Zdravie

Trpí váš partner depresiou? Tu sú overené tipy ako môžete pomôcť

  • 29 júla, 2022
  • 6 min read
Trpí váš partner depresiou? Tu sú overené tipy ako môžete pomôcť

Ak váš manžel/priateľ alebo manželka/priateľka trpí depresiou, môžete sa cítiť bezmocní, no existujú spôsoby, ako môžete depresívneho partnera podporiť.

Môžete sa cítiť zmätení, frustrovaní a ohromení. Tiež môžete mať pocit, že každý váš pokus „pomôcť“ vášmu partnerovi je buď odmietnutý, alebo, čo je horšie, ignorovaný. Môžete sa dokonca nejakým spôsobom začať cítiť zodpovední za depresiu svojho partnera. Nie ste v tom sami.

Depresia je izolovaná choroba, ktorá môže negatívne ovplyvniť vzťahy a zanechať blízkych v pocite bezmocnosti a strachu.

Nálada pri depresii sa často opisuje ako smutná, beznádejná, alebo skľúčená, ale môže zahŕňať aj pretrvávajúci hnev. Časté sú výbuchy hnevu a obviňovanie druhých. Sociálna stiahnutosť a nedostatok záujmu alebo potešenia sú medzi depresívnymi ľuďmi bežné.

Všetky tieto faktory môžu sťažiť vedieť, ako pomôcť depresívnemu partnerovi. Vaša podpora je však dôležitá. Depresiu svojho partnera nevyliečite, ale môžete mu pomôcť na ceste k uzdraveniu.

 

Príznaky depresie

Podstatnou črtou depresívnej poruchy je obdobie najmenej dvoch týždňov, počas ktorého je buď depresívna nálada alebo strata záujmu či potešenia.

Inzercia
Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

Depresia môže zahŕňať nasledujúce príznaky:

  • Pocity smútku, plaču alebo beznádeje
  • Zmena chuti do jedla (vrátane prírastku alebo straty hmotnosti)
  • Poruchy spánku (príliš veľa alebo príliš málo spánku)
  • Strata záujmu alebo potešenia z bežných činností
  • Únava
  • Úzkosť alebo nepokoj
  • Výbuchy hnevu
  • Pocity bezcennosti alebo viny
  • Problémy s myslením, koncentráciou alebo rozhodovaním
  • Časté myšlienky na smrť, vrátane myšlienok na samovraždu

Prvým dôležitým krokom pri pomoci partnerovi je pochopiť chorobu. Príznaky depresie sa môžu časom meniť. O depresii si môžete prečítať a ďalšie informácie konzultovať s odborníkom, no najlepší spôsob, pre pochopenie, ako váš partner prežíva depresiu, je klásť otvorené otázky a byť empatickým poslucháčom.

 

Buďte tam pre svojho partnera

Možno sa vám zdá, že najlepším spôsobom, ako pomôcť, je nájsť najlepšiu dostupnú liečbu, nájsť podporné skupiny alebo sa porozprávať s inými ľuďmi, ktorí bojujú s depresiou, aby ste zistili, čo „funguje“.

Často najlepšia vec, ktorú môžete urobiť, je práve venovať svojmu partnerovi čas a pozornosť. Stačí, keď budete sedieť a počúvať. Môžete držať svojho partnera za ruku, ponúknuť mu objatie a byť dobrý poslucháč. Môžete odpovedať povzbudivými vyhláseniami:

  • „Povedz mi, s čím môžem pomôcť.“
  • „Si pre mňa dôležitý.“
  • „Som tu pre teba.“
  • „Spolu to zvládneme.“

 

TIPY ako partnerovi pomôcť

 

Pretože depresia môže vyčerpať energiu človeka a ovplyvniť spánok aj chuť do jedla, môže byť pre depresívnych ľudí ťažké robiť zdravé rozhodnutia. Môžete pomôcť aj týmito vecami:

  • Zamerajte sa na zdravé stravovanie –  Zapojte svojho partnera do plánovania jedálnička a spoločného varenia zdravých jedál, aby ste podporili lepší výber potravín.

 

  • Cvičte spolu. Každodenné cvičenie môže zlepšiť vašu náladu. Naplánujte si každodennú prechádzku, jazdu na bicykli, alebo inú športovú aktivitu, ktorú máte radi.

 

  • Vytvorte prostredie a časové rozvrhy s nízkym stresom. Rutiny môžu pomôcť ľuďom s depresiou cítiť sa lepšie a pod kontrolou. Zvážte vytvorenie denného plánu na zvládnutie jedla, domácich prác a ďalších aktivít.

 

  • Robte si spoločné plány. Depresia môže spôsobiť stratu záujmu o príjemné aktivity. Práve kvôli tomu sa depresívni ľudia niekedy vyhýbajú sociálnym interakciám. Urobte si pravidelné rande do kina, choďte na túru alebo si zahrajte spoločenské hry.

 

  • Poskytnite pozitívnu energiu a slová. Keď sa ľudia cítia beznádejne, majú tendenciu tvrdo sa posudzovať. Nezabudnite poukázať na silné stránky vášho partnera a oblasti zlepšenia, aby ste mu pomohli vidieť pokrok.

 

  • Zamerajte sa na malé ciele. Keď je niekto v ťažkej depresii, dokonca aj vstávanie z postele môže pôsobiť ako monumentálna úloha. Svojmu partnerovi môžete pomôcť stanovením malých cieľov a každodenných úspechov. Rozdelenie väčších úloh (napríklad žiadosť o nové pracovné miesto) na menšie úlohy (aktualizácia životopisu, napísanie motivačného listu, prehľad dostupných voľných miest) môže pomôcť vášmu partnerovi urobiť malé kroky smerom k úspechu.

 

Nezabudnite na seba!

Vyrovnať sa s depresiou iného človeka môže byť veľmi stresujúce. Je v poriadku dopriať si nejaký čas pre seba. Starostlivosť o seba nie je sebecká. V skutočnosti na tom budete obaja lepšie, ak si vyhradíte čas na ochranu svojej mysle, tela a ducha pomocou návykov ako:

  • Zdravá strava
  • Cvičenie
  • Dostatok spánku
  • Účasť na koníčkoch a aktivitách, ktoré máte radi
  • Modliť sa alebo meditovať
  • Trávenie času v prírode
  • Zostať sociálne v spojení s vašou rodinou a priateľmi

 

Neberte to osobne

Depresia môže spôsobiť, že sa ľudia správajú spôsobom, akým by sa za normálnych okolností, keď sa cítia dobre, nesprávali. Môžu byť nahnevaní, podráždení alebo uzavretí do seba. Možno nemajú záujem ísť von alebo robiť s vami veci ako kedysi. Váš manžel alebo partnerka môže stratiť záujem o sex.

Tieto veci nie sú osobné a neznamenajú, že váš partner sa už o vás nezaujíma. Sú to príznaky choroby, ktorá si vyžaduje liečbu.

 

Kia Ceed SW na prenájom v AVIS MaxiRent

About Author

Natália Jančušková