TOP články redakcie Zdravie

Trpí váš partner depresiou? Tu sú overené tipy ako môžete pomôcť

  • 29 júla, 2022
  • 6 min read
Trpí váš partner depresiou? Tu sú overené tipy ako môžete pomôcť

Ak váš manžel/priateľ alebo manželka/priateľka trpí depresiou, môžete sa cítiť bezmocní, no existujú spôsoby, ako môžete depresívneho partnera podporiť.

Môžete sa cítiť zmätení, frustrovaní a ohromení. Tiež môžete mať pocit, že každý váš pokus „pomôcť“ vášmu partnerovi je buď odmietnutý, alebo, čo je horšie, ignorovaný. Môžete sa dokonca nejakým spôsobom začať cítiť zodpovední za depresiu svojho partnera. Nie ste v tom sami.

Depresia je izolovaná choroba, ktorá môže negatívne ovplyvniť vzťahy a zanechať blízkych v pocite bezmocnosti a strachu.

Nálada pri depresii sa často opisuje ako smutná, beznádejná, alebo skľúčená, ale môže zahŕňať aj pretrvávajúci hnev. Časté sú výbuchy hnevu a obviňovanie druhých. Sociálna stiahnutosť a nedostatok záujmu alebo potešenia sú medzi depresívnymi ľuďmi bežné.

Všetky tieto faktory môžu sťažiť vedieť, ako pomôcť depresívnemu partnerovi. Vaša podpora je však dôležitá. Depresiu svojho partnera nevyliečite, ale môžete mu pomôcť na ceste k uzdraveniu.

 

Príznaky depresie

Podstatnou črtou depresívnej poruchy je obdobie najmenej dvoch týždňov, počas ktorého je buď depresívna nálada alebo strata záujmu či potešenia.

Inzercia

Depresia môže zahŕňať nasledujúce príznaky:

  • Pocity smútku, plaču alebo beznádeje
  • Zmena chuti do jedla (vrátane prírastku alebo straty hmotnosti)
  • Poruchy spánku (príliš veľa alebo príliš málo spánku)
  • Strata záujmu alebo potešenia z bežných činností
  • Únava
  • Úzkosť alebo nepokoj
  • Výbuchy hnevu
  • Pocity bezcennosti alebo viny
  • Problémy s myslením, koncentráciou alebo rozhodovaním
  • Časté myšlienky na smrť, vrátane myšlienok na samovraždu

Prvým dôležitým krokom pri pomoci partnerovi je pochopiť chorobu. Príznaky depresie sa môžu časom meniť. O depresii si môžete prečítať a ďalšie informácie konzultovať s odborníkom, no najlepší spôsob, pre pochopenie, ako váš partner prežíva depresiu, je klásť otvorené otázky a byť empatickým poslucháčom.

 

Buďte tam pre svojho partnera

Možno sa vám zdá, že najlepším spôsobom, ako pomôcť, je nájsť najlepšiu dostupnú liečbu, nájsť podporné skupiny alebo sa porozprávať s inými ľuďmi, ktorí bojujú s depresiou, aby ste zistili, čo „funguje“.

Často najlepšia vec, ktorú môžete urobiť, je práve venovať svojmu partnerovi čas a pozornosť. Stačí, keď budete sedieť a počúvať. Môžete držať svojho partnera za ruku, ponúknuť mu objatie a byť dobrý poslucháč. Môžete odpovedať povzbudivými vyhláseniami:

  • „Povedz mi, s čím môžem pomôcť.“
  • „Si pre mňa dôležitý.“
  • „Som tu pre teba.“
  • „Spolu to zvládneme.“

 

TIPY ako partnerovi pomôcť

 

Pretože depresia môže vyčerpať energiu človeka a ovplyvniť spánok aj chuť do jedla, môže byť pre depresívnych ľudí ťažké robiť zdravé rozhodnutia. Môžete pomôcť aj týmito vecami:

  • Zamerajte sa na zdravé stravovanie –  Zapojte svojho partnera do plánovania jedálnička a spoločného varenia zdravých jedál, aby ste podporili lepší výber potravín.

 

  • Cvičte spolu. Každodenné cvičenie môže zlepšiť vašu náladu. Naplánujte si každodennú prechádzku, jazdu na bicykli, alebo inú športovú aktivitu, ktorú máte radi.

 

  • Vytvorte prostredie a časové rozvrhy s nízkym stresom. Rutiny môžu pomôcť ľuďom s depresiou cítiť sa lepšie a pod kontrolou. Zvážte vytvorenie denného plánu na zvládnutie jedla, domácich prác a ďalších aktivít.

 

  • Robte si spoločné plány. Depresia môže spôsobiť stratu záujmu o príjemné aktivity. Práve kvôli tomu sa depresívni ľudia niekedy vyhýbajú sociálnym interakciám. Urobte si pravidelné rande do kina, choďte na túru alebo si zahrajte spoločenské hry.

 

  • Poskytnite pozitívnu energiu a slová. Keď sa ľudia cítia beznádejne, majú tendenciu tvrdo sa posudzovať. Nezabudnite poukázať na silné stránky vášho partnera a oblasti zlepšenia, aby ste mu pomohli vidieť pokrok.

 

  • Zamerajte sa na malé ciele. Keď je niekto v ťažkej depresii, dokonca aj vstávanie z postele môže pôsobiť ako monumentálna úloha. Svojmu partnerovi môžete pomôcť stanovením malých cieľov a každodenných úspechov. Rozdelenie väčších úloh (napríklad žiadosť o nové pracovné miesto) na menšie úlohy (aktualizácia životopisu, napísanie motivačného listu, prehľad dostupných voľných miest) môže pomôcť vášmu partnerovi urobiť malé kroky smerom k úspechu.

 

Nezabudnite na seba!

Vyrovnať sa s depresiou iného človeka môže byť veľmi stresujúce. Je v poriadku dopriať si nejaký čas pre seba. Starostlivosť o seba nie je sebecká. V skutočnosti na tom budete obaja lepšie, ak si vyhradíte čas na ochranu svojej mysle, tela a ducha pomocou návykov ako:

  • Zdravá strava
  • Cvičenie
  • Dostatok spánku
  • Účasť na koníčkoch a aktivitách, ktoré máte radi
  • Modliť sa alebo meditovať
  • Trávenie času v prírode
  • Zostať sociálne v spojení s vašou rodinou a priateľmi

 

Neberte to osobne

Depresia môže spôsobiť, že sa ľudia správajú spôsobom, akým by sa za normálnych okolností, keď sa cítia dobre, nesprávali. Môžu byť nahnevaní, podráždení alebo uzavretí do seba. Možno nemajú záujem ísť von alebo robiť s vami veci ako kedysi. Váš manžel alebo partnerka môže stratiť záujem o sex.

Tieto veci nie sú osobné a neznamenajú, že váš partner sa už o vás nezaujíma. Sú to príznaky choroby, ktorá si vyžaduje liečbu.

 

About Author

Natália Jančušková

Táto stránka používa bezpečnostný certifikát SSL, zabezpečené pripojenie HTTPS, technológiu cookies, monitoruje návštevnosť a cieli reklamu. Informácie o ochrane osobných údajov nájdete na podstránke Kontakt a GDPR. Súhlasíte s používaním cookies a monitoringu vo vašom prehliadači? (exspirácia po 30 dňoch) Kontakt a GDPR
Nastavenia Cookies
Áno
Nie
GDPR a Cookies
GDPR a Cookies
Cookie name Active
United Life "Životný štýl s hodnotami" Lifestyle magazín spoločnosti Multibrand, s.r.o., člena skupiny United Group ISSN 1339-4304 Vydavateľ: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 www.unitedlife.us www.unitedlife.sk  

GDPR / VPOU (všeobecné pravidlá ochrany údajov)

Platné od 24. 5. 2018

Úvodné ustanovenia

Tento dokument (ďalej iba „Poriadok“) určuje pravidlá používania webových stránok unitedlife.sk. Webové stránky www.unitedlife.sk (ďalej iba „webových stránok“ alebo „webstránky“) sprístupňuje: MULTIBRAND, s.r.o. Ivánska cesta 43 821 04 Bratislava IČO: 35863846 (ďalej iba „vydavateľ“) Zodpovedná osoba: Martin Viktory, Erik Stríž Kontaktné údaje: tel.: +421 944 306 271 e-mail: redakcia@unitedlife.sk www.unitedlife.us www.unitedlife.sk Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním webstránky je vydavateľ. Vydavateľ spracováva zhromažďované osobné údaje v súlade s ustanoveniami Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica č. 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a ďalšími záväznými právnymi predpismi v oblasti ochrany osobných údajov. Vydavateľ neposkytuje nadobudnuté údaje žiadnym iným spoločnostiam či osobám; zároveň týmto informujeme, že na základe platných právnych predpisov nás môžu oprávnené štátne orgány požiadať o sprístupnenie údajov, vrátane IP adresy používateľa webových stránok. Vydavateľ si vyhradzuje právo zmeniť poriadok. Obsah zmien poriadku bude oznámený používateľom prostredníctvom zverejnenia správy o zmene poriadku na hlavnej stránke predmetnej webstránky, kde bude ponechaný najmenej 14 dní od zverejnenia.  

Ako a na čo používame údaje používateľov webových stránok

Vydavateľ využíva nasledovné webové technológie, ktoré sú nevyhnutné pre bezpečné a plnohodnotné využívanie webových stránok; a ktoré ďalším používaním webstránok akceptujete v plnom rozsahu: 1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti 2) Cookies 3) Reklamné systémy 4) Facebook 5) Newsletter (momentálne sa nepoužíva)  

1) Analytické nástroje pre monitoring návštevnosti

Na analytiku sledovanosti našich webstránok využívame analytický nástroj Google Analytics. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na riadenie konkrétnych webových technológií, identifikáciu prípadných bezpečnostných rizík, skúmanie pohybu používateľov v rámci webstránky a na štatistické účely, vrátane použitia nástroja Google Analytics, napr. o regióne, z ktorého došlo k pripojeniu, IP čísle, dátume a čase pripojenia, o zdroji a počte pripojení, počte otváraných odkazov newslettera. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.

2) Cookies

Cookies sú súbory, ktoré do internetového termínálu posielajú a ukladajú webové stránky, ktoré navštevujete. Tieto súbory zaberajú minimum pamäte a sú celkom neškodné. Ak webovú stránku navštívite opakovane, internetový prehliadač znovu načíta uložené súbory cookies a odošle ich späť webovej stránke alebo prvku, ktorý pôvodný súbor cookie vytvoril. Vďaka tomu nemusíte vždy zadávať rovnaké nastavenia alebo opäť načítavať celý obsah webstránok, ktorý sa už raz načítal predtým. Naše webové stránky používajú súbory cookies pre účel zabezpečenia ich funkčnosti (tzv. Essential cookies), súbory cookies pre analytické funkcie pre monitoring sledovanosti a ďalej súbory cookies pre účel zobrazovania relevantnej reklamy. Dáta, ktoré spracovávame na základe súborov cookies, sú anonymné, v žiadnom prípade neodhaľujú totožnosť návštevníka. K týmto súborom nemáme žiadny prístup, pretože pri reklamách a analýze návštevnosti ich automatickými procesmi využívajú spoločnosti Google a Facebook. Súbory cookie môže užívateľ spravovať vo vlastnom internetovom prehliadači. Návody na zakázanie alebo povolenie súborov cookies nájdete v menu Možnosti alebo Nástroje. V internetovom prehliadači máte možnosť spravovať súbory cookies týkajúce sa základných funkcií, zlepšovania webovej stránky, prispôsobovania a reklamy. Zakázanie súborov cookies spôsobí, že nebudete môcť používať určité základné funkcie webových stránok. Platnosť súborov typu "session cookies" vyprší okamžite po zatvorení internetového prehliadača. Trvalé súbory cookie, vrátane lokálnej prístupných objektov ("Flash cookies"), majú platnosť niekoľko dní, týždňov a mesiacov podľa ich účelu.  

3) Reklamné systémy

Na zobrazovanie relevantných reklám našich webstránok využívame reklamný online systém Google Ads. Prevádzkovateľom tejto služby je spoločnosť Google Inc., ktorá aj zhromažďuje všetky údaje spojené s funkčnosťou služby. Informácie sa zhromažďujú automaticky a používajú sa na relevantné zobrazovanie reklám v rámci reklamnej siete Google Ads, respektíve ďalších, ktoré v rámci služby prevádzkuje spoločnosť Google Inc. Za princípy funkčnosti relevantného zobrazovania reklám zodpovedá výhradne a jedine spoločnosť Google Inc. bez akejkoľvek možnosti nahliadania či iného spracovania údajov prevádzkovateľom tejto webovej stránky. Tieto informácie sa nijakým spôsobom nespájajú s osobnými údajmi používateľa a nepoužívajú sa na identifikáciu totožnosti používateľa. Rozsah automaticky zhromažďovaných informácií závisí od nastavenia internetového prehliadača používateľa. Používateľ by si mal skontrolovať nastavenia svojho prehliadača, aby zistil, aké informácie prehliadač sprístupňuje automaticky, alebo aby zmenil tieto nastavenia. V tejto súvislosti odporúčame prečítať si obsah v sekcii „Pomocník“ v internetovom prehliadači.  

4) Integrácia Facebooku na webových stránkach

Na webových stránkach využívame technológie spoločnosti Facebook, konkrétne: Facebook likebox - okno, prostredníctvom ktorého je možné stať sa odberateľom príslušnej stránky na sociálnej sieti Facebook. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook Facebook komentáre - pod každým článkom webového portálu je umiestnený plugin pre komentovanie. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook; používateľom zverejnený komentár, meno používateľa, profilová fotografia používateľa a odkaz jeho online profil na sociálnej sieti je však viditeľný pre každého iného návštevníka webového portálu. Tlačidlo Facebook like - tlačidlo pri článkoch, prostredníctvom ktorého je možné označiť v rámci pravidiel sociálnej siete Facebook obsah webového portálu titulom „páči sa mi“. Pre riadne používanie tejto technológie nezhromažďujeme žiadna dáta o používateľoch, tieto údaje spracováva v rámci vlastných obchodných podmienok spoločnosť Facebook.  

5) Newsletter

Súčasťou komunikačného kanála webových stránok je aj služba Newsletter, ktorá je zriaďovaná spoločnosťou The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. V rámci služby Newsletter zasiela vydavateľ prostredníctvom elektronickej pošty na adresu uvedenú používateľom (e-mailová adresa) informáciu vo forme elektronického listu (e-mail), ďalej iba „newsletter“. Služba Newsletter sa poskytuje bezplatne a je časovo neobmedzená. Podmienkou používania služby Newsletter je, aby používateľ vlastnil počítač alebo iné multimediálne zariadenie s internetovým pripojením a mal aktívny účet elektronickej pošty (e-mail). Prevádzkovateľom osobných údajov používateľov – jednotlivcov poskytnutých v súvislosti s používaním služby Newsletter je spoločnosť The Rocket Science Group prostredníctvom jej služby Mailchimp. Prevádzkovateľ webových stránok nie je vlastníkom a ani držiteľom e-mailových adries a ani ich neposkytuje ďalším spoločnostiam či osobám. Používateľ môže kedykoľvek, bez uvedenia dôvodu a bez toho, aby mu vznikli akékoľvek náklady, zmeniť predchádzajúcu adresu elektronickej pošty (e-mailová adresa), na ktorú sa zasiela newsletter alebo zrušiť službu Newsletter kliknutím na odkaz „Zrušiť odber“, ktorý sa nachádza v päte každého newsletteru a následne zrušenie tohto odberu po otvorení webstránky služby Mailchimp tento odber zrušiť.  

Platné od 24. 5. 2018, verzia 1.0.1


 
Save settings
Cookies settings