Kia začne používať revolučnú prevodovku s funkciou ASC: v čom je lepšia ako ostatné?

Spolupráca elektromotora a prevodovky s funkciou ASC je oveľa užšia. 

MAGIC TRAVEL, VisitMaldives.sk

V oblasti automobilových technológii zaznamenávame posledné roky obrovský progres, za čo môže najmä snaha o čoraz väčšiu efektívnosť agregátov, a teda ich nižšiu spotrebu. Nielen preto sme teda svedkami všakovakých hybridných systémov, ktoré na jednu stranu vedia zaručiť lepšiu pružnosť a akceleráciu, a zároveň pozitívne vplývajú na spotrebu paliva, respektíve stále prísnejšie emisné normy. Hybridné pohonné ústrojenstvo je však zväčša komplikovaný systém minimálne dvoch agregátov, čím neraz nastáva problém v ich vzájomnom spolužití.

Reč je hlavne o prevodovkách, ktoré v takomto prípade väčšinou zastrešujú CVT prevodovky. Tie sú ale niekedy terčom kritiky za ich správanie, keďže síce sú veľmi úsporné (čo je v dnešnej dobe najväčšia priorita), no zároveň postrádajú tradičné správanie a zmenu jednotlivých stupňov, čím vodič trochu stráca kontakt s motorom a jeho chodom. Inými slovami, vzťah medzi otáčkami motora a rýchlosťou je neprehľadný a vodiči, ktorí majú radi dynamickú jazdu tak prichádzajú o emócie. Inak tomu je, ak je hybrid vybavený klasickou automatickou prevodovkou. V tomto prípade ale vzniká problém, ak je medzi prevodovkou a klasickým motorom ešte elektromotor.

Hydrodynamicky menič obyčajne vyrovnáva vzhľadom k rýchlostným stupňom otáčky motora i prevodovky, lenže v hybridoch do hry vstupuje ešte elektromotor, ktorý plní obdobnú funkciu, avšak nie až tak kvalitne. Automobilka Hyundai, pod ktorú patrí aj KIA, však prichádza s revolučným riešením. Vo veci je hybridný systém ASC (Active Shift Control), kde je spolupráca elektromotora a prevodovky oveľa užšia. 

Pointou automatickej viacstupňovej prevodovky a funkcie ASC je riadiaca jednotka elektromotora, ktorá až 500-krát za sekundu monitoruje správanie prevodovky, čím sa snaží prispôsobovať otáčky motora tak, aby zmena prevodových stupňov bola citeľne rýchlejšia a hladšia. Automobilka tvrdí, že vďaka tomu je radenie stupňov o 350 až 500 milisekúnd rýchlejšie. Laicky povedané, prevodovka dokáže zaradiť stupeň až o 0,5 sekundy rýchlejšie a navyše plynulejšie  Tým pádom sa bavíme až o 30-percentnej časovej úspore v kontexte so doterajšími riešeniami.

Hyundai následne hlási, že sa výraznou mierou znižuje opotrebovanie prevodovky, čím sa zvyšuje jej životnosť. Samozrejme, veľkou prednosťou je práve vyvarovanie sa tomu, aby vodič stratil prehľad o práci prevodovky. Ako uvádza Kyoung Joon Chang, šéf vývojá pohonných systémov značky Hyundai, vďaka precíznej súhre motora a prevodovky si zákazníci zažijú viac radosti za volantom. Technológia ASC má premiéru v modeli Hyundai Sonata Hybrid. Ten však na našom trhu neuvidíme, už čoskoro si ale systém nájde miesto aj v iných modeloch značky.

Volkswagen ARTEON

Čítajte aj ďalšie podobné články: