Nakupovanie z druhej ruky je na vzostupe, v roku 2024 môže tvoriť 10 % trhu s módou

Nakupovanie v second handoch sa stáva čoraz viac populárnejším. Nielenže je šetrné voči životnému prostrediu, zároveň v tomto type predajní môžeme nájsť jedinečné kúsky za pár eur. Kým ešte pred pár rokmi ohľadom tohto nakupovania vládla obrovská stigma, v súčasnosti ho preferujú najmä mladšie generácie. Príkladom sú rôzni slovenskí influenceri, ktorí túto tému zdieľajú na… Prečítať celé

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Nakupovanie v second handoch sa stáva čoraz viac populárnejším. Nielenže je šetrné voči životnému prostrediu, zároveň v tomto type predajní môžeme nájsť jedinečné kúsky za pár eur.

Kým ešte pred pár rokmi ohľadom tohto nakupovania vládla obrovská stigma, v súčasnosti ho preferujú najmä mladšie generácie. Príkladom sú rôzni slovenskí influenceri, ktorí túto tému zdieľajú na svojich účtoch sociálnych médií.

Udržateľnosť ako kľúčový faktor

Okrem second handov mnohí jedinci dávajú do popredia aj rôzne udržateľné značky. Jedným z príkladov je bývalá modelka Natália Pažická, ktorá na svojom instagramovom účte zdieľa rôzne poučné videá ohľadom fast fashion.

Ako poukazuje aj report, ktorý každoročne vydáva jeden z najväčších amerických second handov ThredUP, cirkularita v módnom priemysle je naozaj na vzostupe, uvádza portál Czechcrunch. Vyplýva z neho, že čoraz viac spotrebiteľov začína preferovať obchody orientujúce sa na módu z druhej ruky.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Natália Pažická (@nataliapazicka)

Pokiaľ ide o štatistiky, minulý rok globálny trh so secondhandovou módou vyrástol na hodnotu 177 miliárd dolárov. Oproti roku 2021 ide o 21 % vzrast, pričom v uvedenom roku sa jeho hodnota pohybovala na 138 miliárd. Na základe toho analytická platforma GlobalData predvída, že tento segment trhu v nasledujúcich rokoch porastie trikrát rýchlejšie. V roku 2024 by mohol tvoriť 10 % trhu s módou.

Zaujímavým zistením je aj to, že jeden z troch novo zhotovených kúskov v americkom šatníku pochádza práve z tohto zdroja. Najväčšiu rolu pre nakupujúcich zohráva cena, ktorá je v obchodoch s módou z druhej ruky v mnohých prípadoch naozaj nízka. Dôraz sa kladie aj na kvalitu odevov a ich jedinečnosť. Medzi generáciou Z však výrazne rezonuje faktor udržateľnosti, pričom až 47 % opýtaných odmieta nakupovať v reťazcoch s rýchlou módou.

Na Slovensku najviac rezonuje cena

Jeden z prieskumov zameraný na udržateľnosť módy vykonala počas minulého roka aj agentúra STEM pre organizáciu Klub slobodných matiek. Pre slovenských spotrebiteľov zohráva najväčšiu úlohu cena. Hneď za ňou nasledujú vzhľad a materiál oblečenia a doplnkov.

Medzi respondentmi sa nachádzali aj ľudia, ktorí kombinujú nákup odevov vo fast fashion reťazcoch s módou z druhej ruky. V tomto prípade išlo o 47 % opýtaných. Zároveň 45 % ľudí preferuje nákup len čisto nového oblečenia.

nakupovanie z druhej ruky

Čoraz viac ľudí začína preferovať nakupovanie oblečenia z druhej ruky. Zdroj: pexels.com

Z prieskumu ďalej vyplýva, že otázka udržateľnosti nie je pre účastníkov výskumu až tak dôležitá. Zohrávajúci faktor pravdepodobne tvorilo to, že sa ho zúčastnili respondenti starší ako 18 rokov. Avšak report amerického second handu ThredUp poukazuje na to, že oblečenie z týchto predajní sa spája až s 25 % nižšími emisiami oxidu uhličitého. Z toho vyplýva, že ak by si každý kúpil jeden obnosený kúsok namiesto nového, malo by to rovnaký efekt, akoby v jeden deň z ciest zmizlo 76 miliónov áut.

Stúpajúca popularita platformy Vinted

Medzi Slovákmi a Čechmi sa osvedčilo aj nakupovanie prostredníctvom platformy Vinted, ktorá rovnako ponúka oblečenie a doplnky z druhej ruky. Počas nákupu sa však odporúča byť obozretný, nakoľko sa spája aj s mnohými podvodníkmi.

Podľa bánk sú počty oklamaných medziročne vyššie, informuje o danej problematike Denník N. O presných štatistikách však hovoriť nechcú, nakoľko Národná banka Slovenska ich nemôže zverejniť. Útočníci svoje obete nehľadajú len prostredníctvom nákupných platforiem, ako sú napríklad Vinted alebo Bazoš, ale aj na sociálnych médiách či cez podvodné e-maily.

Mnohí jedinci tvrdia, že by sa nedali nachytať, avšak je to jednoduchšie než sa zdá. Ako píše portál Živé, podvodníci si pri predaji oblečenia cez Vinted od vás najskôr žiadajú e-mail bez @, telefónne číslo či iné súkromné údaje. Skutočnosť je však taká, že sa chcú dostať do vášho bankového účtu.

nakupovanie z druhej ruky

Pre generáciu Z je udržateľnosť módneho priemyslu kľúčová. Zdroj: pexels.com

Najskôr predstierajú záujem o váš ponúkaný tovar. Na základe toho vám napíšu do súkromnej správy, v ktorej vás žiadajú o uvedené údaje. K správe zároveň pridajú falošný screenshot zobrazujúci platformu Vinted, aby ich požiadavka pôsobila autentickejšie.

Po týchto krokoch pošlú odkaz na stránku, ktorá sa tvári ako Vinted alebo prepravná spoločnosť. Prostredníctvom nej si pýtajú údaje platobnej karty pre potvrdenie platby. V skutočnosti však ide o phishingový útok, na základe ktorého môžu prísť k vašim finančným prostriedkom.

Podvodné správy majú zväčša celkom dobrú slovenčinu, pričom cielia najmä na nových užívateľov Vintedu. Existujú však aj prípady, kedy podvodník používa zvláštne slová a štylistiku.

Pokračujte na ďalší príspevok »