Jeff Koons, majster gýča
Ako zarobil Jeff Koons na umení?
Jeff Koons patrí medzi najvýznamnejšie a najkontroverznejšie postavy súčasného umeleckého sveta. Jeho obrovský vplyv siaha od umenia až do sveta módy a hudby. Svoju popularitu a vplyv si udržuje už vyše 30 rokov. Prostredníctvom spolupráce s Louisom Vuittonom, Lady Gagou a Snapchatom sa zvýšila jeho popularita aj medzi bežnou populáciou. Tvorba Jeffa Koonsa sa… Prečítať celé
Jeff Koons patrí medzi najvýznamnejšie a najkontroverznejšie postavy súčasného umeleckého sveta. Jeho obrovský vplyv siaha od umenia až do sveta módy a hudby. Svoju popularitu a vplyv si udržuje už vyše 30 rokov. Prostredníctvom spolupráce s Louisom Vuittonom, Lady Gagou a Snapchatom sa zvýšila jeho popularita aj medzi bežnou populáciou. Tvorba Jeffa Koonsa sa vyznačuje lesklými sochami, často zameranými na témy z populárnej kultúry a predstavy o umelosti. Vystavené sú vo svetových múzeách a predávajú sa za milióny.
Ako sa dostal Jeff Koons k umeniu
Malý Jeff Koons začal so svojou umeleckou tvorbou už v 8 rokoch. Jeho otec bol vlastníkom obchodu s nábytkom a bytovým dizajnérom. Takéto prostredie umožnilo mladému Jeffovi vystavovať jeho obrazy a postupne ich predávať v otcovom obchode. Od mladého veku bol veľmi horlivý a ambiciózny. Sníval o tom ako sa stane známym a úspešným umelcom podobne ako jeho vzor Salvátor Dáli a Andy Warhol.
Od Andyho Warhola si vypožičal myšlienku, že v bezbožnom svete nasýtenom médiami bolo samotné umenie iba ďalšou komoditou, aj keď s mimoriadnou pridanou hodnotou. Zatiaľ čo Warhol vo svojej „továrni“ vyrábal sieťotlače, Koons posunul tento nápad oveľa ďalej. Na výrobu svojich diel, zamestnáva desiatky zručných remeselníkov. Svoje diela iba navrhuje, ale netvorí ich.
„Rád si myslím, že keď opustím miestnosť, umenie opustí miestnosť so mnou. Umenie je o vašich ľudských možnostiach. Ide o vaše vlastné vzrušenie, váš vlastný potenciál a to, čím sa môžete stať. Potvrdzuje to vašu existenciu.“
Kariéra
Jeff Koons ako ambiciózny mladý muž hneď vedel, že nebude čakať kým ho jeho umenie začne živiť. Namiesto toho, aby hladoval niekde v podkroví a tvoril svoje umelecké diela, rozhodol sa stať obchodníkom s komoditami na Wall Street. Svetom obchodu sa stal jeho prirodzeným prostredím, v ktorom sa cítil sebaisto. Ako každý dobrý obchodník si urobil prieskum trhu a štúdiu o tom, čo musí urobiť umelec v dnešnom svete aby zbohatol. Potom sa rozhodol do toho ísť a naozaj sa mu to podarilo.
Počas rokov prešla Koonsova práca mnohými fázami, ale fascinácia priemyselnou výrobou ostala prítomná. Zlom v jeho kariére nastal, keď zahájil svoju misiu rehabilitovať gýč. Začal vytvárať starostlivo presné kópie existujúcich artefaktov z nepravdepodobných materiálov. Patrili k nim klasické banálne keramické sošky: Bob Hope, Ľudovít XIV., Nemecká figúrka Kiepenkerl – upravená z nehrdzavejúcej ocele a niekoľkokrát väčšie ako originály. Okamžite sa z nich stali nezničiteľné a vynikajúco zberateľné kúsky.
Neskôr svoj repertoár rozšíril vynálezom svojich vlastných gýčových predmetov, predovšetkým keramického Michaela Jacksona a jeho šimpanza Bubbles.
Koons sa vždy zaujímal o veci, ktoré už mali slávu a masovú príťažlivosť. Bral to ako skvelú príležitosť, aby sa zviezol na ich sláve a zbohatol. Skvelým príkladom jeho parazitického prístupu je jeho prvé manželstvo s maďarsko-talianskou pornohviezdou Ilonou Staller (La Cicciolina). La Cicciolina bola už dávno známa v Taliansku, keď ju objavil Jeff Koons. Prešla zo škandalóznej kariéry pornohviezdy až do politiky. Koonsovi sa podarilo presvedčiť La Cicciolinu, aby s ním pózovala na dlhú sériu obrazoviek Made in Heaven. Tieto inscenácie boli vyhotovené ako fotografie, olejomaľby a sklenené sochy, ktoré zobrazovali ako sa obidvaja oddávajú sexu. Či už ako súčasť inscenácie alebo nie, ich spolupráca sa skončila uzavretím manželstva, ktoré malo rýchly a trpký koniec, hlavne pre sklamanú La Cicciolinu. Na Koonsovu kariéru to malo však blahodarný vply. Jeho škandalózna povesť a sláva sa ešte väčšmi upevnila. Tento pevný základ známosti mu umožnil zahájiť obliehanie trhov so súčasným umením.
Prečo má Jeff Koons obrovskú hodnotu?
Priebehu posledných 20 rokov počet aukcií spoločnosti Koons prudko vzrástol. Medzi najvýznamnejšie patril napríklad predaj Tulipánov v roku 2012 za 33,6 milióna dolárov, predaj Balónového psa (Orange) v roku 2013 za 58,4 milióna dolárov, a samozrejme rekordný Zajac, ktorý dosiahol ohromných 91,1 milióna dolárov.
Ako je však možné, aby sa nové umelecké diela predávali za takéto rekordné sumy?
Podľa experta na trh s umením Olava Velthuisa je kľúčové mať megabohatých kupcov, ktorí majú „obrovský prebytok ekonomického kapitálu“, ale „rovnako veľký deficit sociálneho a kultúrneho kapitálu“. Veľmi bohatí, ale kultúrne neistí kupcovia, chcú umenie, ktoré im bez akýchkoľvek pochybností získa prestíž, po ktorej túžia, bez toho, aby na to potrebovali umelecké alebo kritické znalosti.
Lesklý farebný balónový pes, 10-krát v životnej veľkosti a vyrobený z nehrdzavejúcej ocele? Čo môže byť viac žiaduce?